طول دوران تحصیل رشته های پزشکی ۶ ماه کم می شود

عصر جنوب – asrejonoob.ir: معاون آموزشی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با برنامه ریزی و تدابیر لازم در حوزه آموزش، قرار است دوره های تحصیلی رشته های پزشکی ۶ ماه کوتاه تر شود.

دکتر باقر لاریجانی روز سه شنبه در حاشیه نشست با روسا و معاونان آموزشی دانشگاهها و دانشکده های علوم پزشکی منطقه چهار آمایش کشور در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: در شورای برنامه ریزی وزارت، چند مصوبه کمک کننده به دانشگاهها به تصویب رسید که دانشکده های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی درصدی از واحدهای خود را به صورت مجازی ارائه کنند.
وی افزود: به همه دانشگاهها اجازه داده شده چهار درصد یا چهار هفدهم واحدها را متناسب با مصوبه شورای آموزش به صورت مجازی ارائه کنند.
لاریجانی ادامه داد: همچنین دانشجویان حوزه پزشکی می توانند دروس عمومی را در طی تابستان نیز بگذرانند تا با آرامش بیشتری واحدها را سپری کنند و افراد دارای مدارکی مانند زبان می توانند با ارائه مدارک معتبر از گذراندن واحد درسی معاف شوند.
معاون آموزشی وزیر بهداشت تصریح کرد: این مصوبه ها به احتمال زیاد از ابتدای سال تحصیلی جدید اجرایی می شوند و در نتیجه دوره های آموزش پزشکی کوتاه تر می شوند.
وی خاطرنشان کرد: در حوزه آموزش پزشکی اقدام های زیادی در دست اجرا است و دانشگاهها در اجرای طرح تحول سلامت به خوبی عمل می کنند و مصوبه های لازم به صورت دائم پیش می رود.
لاریجانی گفت: وزارت بهداشت در سال جاری در همه رشته ها به جز برخی استثناء ها در رشته های تحصیلات پزشکی، پرستاری و مرتبط با آن به دنبال تثبیت ظرفیت ها در تمام رشته ها حتی در تخصص و فوق تخصص است.
معاون وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: در حوزه آموزش پزشکی تحولات زیادی در دست است که امید است به تدریج برای دانشگاهها اجرائی شوند.
وی با بیان اینکه تحصیلات آموزش عالی در خوزستان گسترش چشمگیری داشته است افزود: حدود ۱۸ تا ۲۰ درصد تحصیلات تکمیلی حوزه پزشکی در این استان است و پنج تا ۶ درصد جمعیت دانشجویی ما را تشکیل می دهد.
لاریجانی اضافه کرد: حدود ۲۵۰ هزار دانشجو در گروه پزشکی و در بخش های دولتی و غیر دولتی در کشور تحصیل می کنند.
معاون آموزشی وزیر بهداشت گفت: تحصیلات تکمیلی رو به توسعه است و در استان برنامه توسعه تحصیلات تکمیلی، تخصص و فوق تخصص به خوبی توسط دانشگاه در حال پیگیری است و از ۵۰ ماموریت دانشگاههای کشور،چهار ماموریت به منطقه چهار واگذار شده است.
وی تصریح کرد: دانشگاههای ما به ۱۰ کلان منطقه تقسیم شده و منطقه چهار شامل خوزستان، لرستان، آبادان، دزفول و بهبهان است.
لاریجانی ابراز امیدواری کرد با توجه به راهبردی بودن منطقه، توسعه بیشتر دانشگاه را با کمک مسئولان دانشگاه رقم بزنیم.
معاون وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: ماموریت های آمایش بین المللی این منطقه به صورتی تعریف شده که با کشورهای همجوار تبادلات علمی داشته و دانشگاه ماموریت بسترسازی در این زمینه است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نیز اظهار کرد: نشست معاون آموزشی وزارت با روسا و معاونان آموزشی دانشگاهها و دانشکده های علوم پزشکی منطقه چهار آمایش کشور با حضور دانشگاههای لرستان، خوزستان، دانشکده های پزشکی دزفول، آبادان، بهبهان و شوشتر در حال برگزاری است و برنامه های طرح تحول در حوزه آموزش بررسی می شود.
دکتر اسماعیل ایدنی ادامه داد: طرح تحول در حوزه بهداشت و درمان از سال ۱۳۹۳ آغاز و بعد از آن طرح تحول در حوزه آموزش عملیاتی و بسته های تحول و نوآوری در حوزه سلامت معاونت آموزشی طراحی شد و اجرای بسته ها به دانشگاهها و قطب های آمایش واسپاری شد.
وی افزود: دانشگاه علوم پزشکی اهواز علاوه بر ماموریت های مشترک مرکز انجام سه ماموریت اصلی در خصوص بیماری ها و علوم مرتبط با آلودگی های محیطی و بهداشت باروری و ناباروری به عنوان مرکز اصلی بازطراحی و تدوین کل برنامه در کشور است.
ایدنی اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی اهواز در راستای ماموریت های برنامه تحول و نوآوری در حوزه آموزش به عنوان مرکز در کشور معرفی شده و در حال تدوین برنامه در زمینه سرطان ها با گرایش کودکان است.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.