تعطیلی گمرک هندیجان یعنی نابودی زندگی مردم/ تنها راه خلاصی از بیکاری کوچ به شهرهای دیگر است

عصر جنوب – asrejonoob.ir: گمرک بندرهندیجان که دوسال قبل توسط استاندار سابق خوزستان برای حل بخشی از مشکل اشتغال مردم بندرهندیجان راه‌اندازی شده بود این روزها تعطیل شده و جوانانی که در این ایام امیدی به اشتغال داشتند چشم انتظار سرنوشت این اقدام دولت در خوزستان هستند.

به گزارش تسنیم، بندر مهرویان که اکنون به نام بندرهندیجان تغییر نام داده است در زمان سلسله ساسانیان   رسماً شروع به‌کار کرده و این بندر توانسته بود رونق گسترده‌ای در اقتصاد و دریانوردی داشته باشد در زمان شاهپور دوم نیروی دریای عظیمی در منطقه خلیج‌فارس برقرار شد که بندر مهرویان(هندیجان) یکی از آن بندرها بوده است.

دهخدا در لغت‌نامه خود مهرویان را این‌گونه توصیف کرده است: شهری است برکنار دریا چنانکه موج دریا برکنار شهر می‌زند هر که از پارس به راه خوزستان به دریا رود و آن‌که از بصره و خوزستان به دریا رود همگان راه آنجا باشد و کشتی‌هایی که از دریا برآید بر این اعمال رود به مهرویان بیرون آید و دخل آن بیشتر از کشتی‌ها باشد و جز خرما هیچ میوه نباشد و گوسفندان آنجا بیشتر بز باشد و بزغاله پرورند و همچنان که به بصره و می‌گویند بزغاله تا هشتاد رطل و صد رطل برسد بیشتر نیز و به رز و کتان بسیار باشد چنانکه به همه جای ببرند و جامع و منبر است.

در کتاب جغرافیای تاریخی سرزمین‌های خلافت شرقی آمده است: به فاصله کمی از رودخانه شیرین یعنی رودخانه زهره که به‌تازگی به رودخانه طاب موسوم است بندر مهرویان در مرز غربی فارس واقع است. این لنگرگاه اولین بندری بوده که کشتی‌ها وقتی از بصره و مصب دجله به عزم هند بیرون می‌آمدند به آن می‌رسیدند و این بندر در قرن چهارم هجری شهری معمور بود و مسجدی خوب و بازارهایی آباد داشت.

تعطیلی گمرک هندیجان یعنی نابودی زندگی مردم است

تعطیلی نزدیک به دوماهه گمرک هندیجان این شهر و معاش و نان مردم را از رونق انداخته و موجبات تا رضایتی مردم این منطقه و استان خوزستان شده است چرا که مردم دیگر شهرهای خوزستان و استان‌های هم‌جوار برای تهیه مایحتاج خود به هندیجان که بهترین بندر خوزستان و فعال‌ترین گمرک خوزستان و منطقه را دارد تعطیل گشته و این شهر را از رونق انداخته است.

گمرک هندیجان به بهانه مبارزه با قاچاق کالا تعطیل‌ شده است

تعطیلی گمرک هندیجان به بهانه مبارزه با قاچاق کالا باعث بیکار شدن عده زیادی از مردم و ایجاد معضلات اجتماعی شده است و این روند باید خاتمه یابد قدمت گمرک هندیجان بیش از ۶۰ سال است و هر از چند گاهی دولت به بهانه‌های مختلف اقدام به تعطیلی آن می‌کند که این اقدام باعث می‌شود عده زیادی از مردم برای مدتی بیکار و خانه‌نشین شوند این اقدام دولت باعث شده است که تعدادی از شناورهای تجاری حامل کالا مدت‌ها مقابل گمرک این شهرستان سرگردان باشند به‌طوری‌که این شناورها در کنار بندر سجافی پهلو گرفته‌اند و منظر مجوز تخلیه هستند.

تنها راه خلاصی از بیکاری کوچ به شهرهای دیگر است

یکی از همشهریان هندیجانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم گفت: هیچ مسئولی جوابگوی ما نیست بعد از احداث سد بر روی رودخانه زهره هندیجان توسط وزارت نیرو، کشاورزی و دامپروری ما از بین رفته است و تعداد دیگری از فرزندان ما بیکار شده‌اند اما در مقابل شرکت و یا کارخانه دولتی برای اشتغال در هندیجان وجود ندارد آن‌ها تنها امید مردم به کسب درآمد فعالیت بر روی شناورها بود که مدتی است به بهانه واهی جلوی این کار را گرفته‌اند به نظر می‌رسد تنها راه خلاص شدن از این معصیت کوچ کردن به شهرهای اطراف است.

واکنش مسئولین به تعطیلی گمرک هندیجان

فرماندار سابق هندیجان پیش از این در مصاحبه‌ای اظهار کرده بود: تعطیلی گمرک عواقب بد بیکاری را در پی‌دارد نباید به نام مبارزه با قاچاق کالا باعث تعطیلی کار قانونی مردم شد.

احمد جعفری نسب افزود: تعطیلی گمرک یعنی بیکار کردن قشر عظیمی از مردم شامل کارگر، راننده، نگهبان و مغازه‌داران این کار سبب بروز معضلات اجتماعی مانند سرقت و کارهای خلاف دیگری در سطح شهرستان می‌شود.

وی خاطرنشان کرده بود: به‌عنوان نماینده دولت در شهرستان خواستار رسیدگی و رفع مشکل و نگرانی مردم ولایت‌مدار هندیجان در زمینه بازگشت رونق به گمرک شهرستان هستم بیش از ۵۰۰ شناور تجاری در هندیجان وجود دارد و در هریک از این شناورهای حداقل هفت نفر مشغول به‌کار هستند که با تعطیلی شاهد فاجعه بزرگ بیکاری در سطح شهرستان خواهیم بود.

سید مهران رفیعی فرماندار جدید هندیجان که هفته گذشته منصوب‌ شد در نخستین اقدام ضمن اعتراض به این تعطیلی خواستار رسیدگی به مشکلات مردم به خصوص بازگشایی گمرک شده بود.

تاکید استاندار سابق بر راه‌اندازی گمرک هندیجان

عبدالحسن مقتدایی استاندار سابق خوزستان برای فعال کردن سامانه‌های تجاری گمرک هندیجان شخصاً به همراه مدیران استان خوزستان به هندیجان سفر کرد و این سامانه‌های تجاری را افتتاح کرد.

برای افتتاح این سامانه‌ها اعتباری بالغ‌بر ۶۰ میلیون تومان هزینه شده است با نصب سامانه‌های تجاری گمرک زمینه برای توسعه صادرات و واردات فراهم شد، اما با تعطیلی گمرک همه رؤیاهای مردم برباد رفته است؛ بارونق گرفتن تجارت گمرک هندیجان زمینه‌های صادرات کالا به خصوص دام زنده از این بندر آغاز خواهد شد.

تا پیش از این صادرات دام زنده از این گمرک به مقصد کشورهای حوزه جنوبی خلیج‌فارس آغاز شده بود که با تعطیلی گمرک این موضوع منتفی شد در حال حاضر چهار بندر در خوزستان از جمله چوئبده، شادگان، اروندکنار و هندیجان در زمینه صادرات دام زنده فعالیت دارند.

به گزارش تسنیم باید دید استاندار جدید خوزستان برای حل این مشکل مردم که قبلا توسط مقتدایی اجرایی شده بود چه تدابیری اتخاذ خواهد کرد.

گزارش از محمدمهدی صادقی

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.