خوزستان آماده برگزاری دور دوم انتخابات؛ از حساسیت‌ها و انتظارات تا تخلفات و …

عصر جنوب – asrejonoob.ir: رئیس ستاد انتخابات خوزستان با اعلام آمادگی کامل همه فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها برای برگزاری هر چه مطلوب انتخابات در استان، بر لزوم تقید کاندیداها و هوادارانشان به قانون تأکید کرد و گفت: کاندیداها از تخریب کاندیدای رقیب اکیداً جلوگیری و سعی کنند فضای آرامش و متانت در سراسر استان و حوزه‌های انتخابیه حاکم باشد.

فرج‌الله خبیر در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، با تبیین تمهیدات اندیشیده‌شده برای برگزاری هرچه مطلوب دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان، اظهار کرد: انتخابات مرحله دوم در استان خوزستان در ۶ حوزه انتخابیه اصلی اهواز، مسجدسلیمان، بهبهان، ماهشهر، آبادان و ایذه برگزار می‌شود که شامل ۱۰ حوزه فرعی است.

وی افزود: حوزه‌های فرعی در حوزه انتخابیه ایذه و باغملک (باغملک)، در حوزه انتخابیه مسجدسلیمان (اندیکا، لالی و هفتکل)، در حوزه انتخابیه ماهشهر (هندیجان و امیدیه)، در حوزه اهواز (کارون، حمیدیه و باوی)، در حوزه بهبهان (آغاجاری) و در آبادان نیز بدون حوزه فرعی و به‌تنهایی به‌عنوان یک حوزه اصلی، است.

 

همه تمهیدات لازم برای برگزاری انتخابات فراهم است

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار خوزستان با بیان این‌که در این مرحله ۱۶ فرمانداری و ۲۲ بخشداری در استان درگیر برگزاری انتخابات خواهند بود، گفت: همه تمهیدات لازم برای برگزاری انتخابات فراهم شده است و مشکلی از نظر تدارکات و تأمین اقلام و ملزومات وجود ندارد؛ ممکن است تا حدودی در بحث پشتیبانی و تأمین خودرو مشکلاتی وجود داشته باشد که در حوزه معاونت توسعه منابع و مدیریت انسانی استانداری این کار نیز در حال انجام است و ان‌شاءالله مشکلی از این نظر نخواهیم داشت.

خبیر تصریح کرد: همه فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها هم آمادگی لازم را برای برگزاری مطلوب انتخابات دارند و با این آمادگی نیز ان‌شاءالله شاهد برگزاری هرچه مطلوب و پرنشاط انتخابات در سطح استان خواهیم بود. در حوزه مسائل مربوط به بحث‌های حفاظتی و امنیتی نیز در معاونت امنیتی استانداری پیش‌بینی‌های لازم انجام شده است و همه اعضای شورای تأمین استان و شهرستان‌ها آماده برگزاری انتخابات و کمک به روند صحیح انتخابات و تأمین آرامش و امنیت برای مردم استان در همه حوزه‌های انتخابیه هستند.

وی با بیان این‌که در مرحله دوم انتخابات یک‌هزار و ۶۶۵ شعبه اخذ رأی در سراسر استان مستقر خواهد بود، ادامه داد: در این ۶ حوزه اصلی در مجموع ۱۶ نفر با یکدیگر به رقابت می‌پردازند که از این تعداد هشت نفر به‌عنوان نمایندگان مردم به مجلس شورای اسلامی راه خواهند یافت.

 

حساسیت‌های دور دوم انتخابات بیشتر است

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار خوزستان با اشاره به اهمیت این مرحله از انتخابات، خاطرنشان کرد: از نظر ما اهمیت انتخابات در مرحله دوم با مرحله اول تفاوتی ندارد و شاید حساسیت‌ها در دور دوم بیشتر است زیرا رقابت‌ها تنگاتنگ شده و برای هر کرسی ۲ نفر با یکدیگر رقابت خواهند کرد.

خبیر افزود: پیش‌بینی می‌کنیم مردم استقبال خوبی از شعب اخذ رأی داشته باشند و ان‌شاءالله میزان مشارکت مردم نیز مناسب خواهد بود؛ رقابت‌ها نیز به نحوی است که می‌تواند شور و هیجان را در حوزه‌های مختلف انتخابیه ایجاد کند؛ اهمیت مرحله دوم انتخابات همانند مرحله اول است، در آن مرحله ۱۰ نفر انتخاب شدند و به مجلس راه یافتند، طبیعتاً همان اهمیت را برای انتخاب هشت نفر باقی‌مانده قائل هستیم.

وی در خصوص عمده تخلفات رصدشده و گزارش‌شده در این مرحله از انتخابات، اظهار کرد: در حال حاضر تخلفات بیشتر در زمینه تبلیغات است؛ قانون مواردی را برای تبلیغات از نظر چاپ بروشور و … پیش‌بینی کرده است که متأسفانه مشاهده می‌کنیم تبلیغات کاندیداها در ان قطعی که مدنظر قانون است، چاپ نمی‌شود و فراتر از آن است.

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار خوزستان افزود: این موجب می‌شود که فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها بنا به وظیفه ذاتی خود، با همکاری هیأت‌های نظارت و هیأت‌های اجرایی نسبت به برچیدن این نوع تبلیغات از سطح شهرها اقدام کنند؛ غیر از این موارد تخلفات انتخاباتی دیگری را شاهد نیستیم که تا ساعت هشت صبح ۹ اردیبهشت‌ماه نیز تبلیغات ادامه خواهد داشت.

خبیر به بیان انتظارات از مردم، نخبگان و کاندیداهای راه‌یافته به دور دوم انتخابات نیز پرداخت و تصریح کرد: کاندیداهای محترم و هواداران آن‌ها به‌خصوص، به بیان ویژگی‌های شخصیتی و شایستگی‌های کاندیداهای خود بپردازند و از تخریب کاندیدای رقیب اکیداً جلوگیری و سعی کنند فضای آرامش و متانت در سراسر استان و حوزه‌های انتخابیه ما حاکم باشد.

وی خاطرنشان کرد: به هر حال یکی از الزامات برای کسانی که می‌خواهند وارد مجلس شوند، این است که خودشان و هوادارانشان بیش از هر کس به اجرای قانون و به‌خصوص قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی التزام داشته باشند که حتماً این التزام را در آن‌ها خواهیم دید.

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار خوزستان با بیان این‌که از مردم و نخبگان نیز انتظار می‌رود مشارکت گسترده‌ای در انتخابات داشته باشند، ادامه داد: نخبگان می‌توانند مردم را به مشارکت گسترده در انتخابات تشویق کنند زیرا هرچه مشارکت وسیع‌تر باشد شایسته‌ترین‌ها به مجلس راه پیدا خواهند کرد.

خبیر درباره موارد کمتر رعایت‌شده در دور اول انتخابات و توصیه‌ها به کاندیداها گفت: می‌توان گفت در دور اول مشکلات زیادی نداشتیم و بیشتر همین تخلفاتی که اکنون شاهد هستیم در آن مرحله نیز وجود داشت که البته طبیعی است و در سراسر کشور این نوع تخلفات وجود دارد.

وی با ابراز امیدواری از این‌که در دور دوم تقید به اجرای قانون در کاندیداهای محترم بیشتر مشاهده شود، تصریح کرد: البته آنچه از نظر تبلیغات انتخابات در سطح شهر مشاهده می‌کنیم نشان می‌دهد که نظم و انضباط در تبلیغات انتخاباتی نسبت به دور اول بیشتر شده است که دلیل آن محدودتر شدن تعداد کاندیداها و رعایت بیشتر از سوی کاندیداها نسبت به گذشته است.

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار خوزستان با بیان این‌که در دور اول تخلفات گسترده‌ای را نداشتیم، اظهار کرد: خوشبختانه می‌توان گفت در اغلب حوزه‌های انتخابیه کمترین شکایات را در خصوص نحوه برگزاری انتخابات هم از سوی مردم و هم کاندیداها شاهد بودیم و ابطال صندوق‌ها نیز در حداقل ممکن و تنها یک مورد در اندیمشک بوده است.

خبیر با تبیین چارچوب تبلیغاتی که کاندیداها باید برای جلوگیری از هرگونه تنش و رعایت حقوق مردم و دیگر کاندیداها رعایت کنند، تصریح کرد: قانون کاملاً روشن کرده است که چه چارچوب‌هایی باید در جریان تبلیغات انتخاباتی رعایت شود؛ نحوه تبلیغات در قالب اطلاع‌رسانی از طریق توزیع جزوه و بروشور، برگزاری مراسم سخنرانی و میتینگ‌های انتخاباتی است که این‌گونه مراسم‌ها با درخواست کاندیداها و موافقت فرمانداری در سطح شهرستان‌های مختلف برگزار می‌شود.

وی افزود: براین اساس تمام توصیه ما این است که کاندیداها آنچه را نص قانون مشخص کرده و در آیین‌نامه‌های اجرایی معین شده است، رعایت کنند و از برگزاری اجتماعات غیرقانونی در ایام تبلیغات انتخاباتی اکیداً خودداری شود. همچنین به حقوق همدیگر احترام بگذارند و اخلالی در سخنرانی‌ها وجود نداشته باشد که خوشبختانه تا کنون هیچ‌گونه گزارشی از اخلال در برگزاری اجتماعات قانونی از سوی کاندیداها در سطح این حوزه‌های انتخابیه دریافت نکرده‌ایم.

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار خوزستان با بیان این‌که این امر نشان می‌دهد که همه تا حد زیادی نسبت به اجرای قانون تقید دارند، گفت: کاندیداها باید از برگزاری کاروان‌های تبلیغاتی در سطح روستاها و شهرها اکیداً خودداری کنند و مطمئناً توجه دارند که خارج از محیط سخنرانی نمی‌توانند از بلندگو استفاده کنند و این از الزاماتی است که قانون معین کرده است.

خبیر تصریح کرد: در نهایت امیدواریم به این نکته توجه داشته باشند که از میان این ۱۶ نفر هشت نفر باید انتخاب شوند و هشت نفر دیگر به مجلس راه پیدا نخواهند کرد، ان‌شاءالله وقتی رأی‌گیری به پایان رسید و آراء مأخوذه قرائت شد و نمایندگان راه‌یافته به مجلس مشخص شدند، کاندیداهای رقیب که نتوانستند به مجلس راه یابند به آرای مردم احترام بگذارند و تلاش کنند که فضای آرامش در سطح حوزه‌های انتخابیه مختلف حفظ شود.

وی با اشاره به این‌که ممکن است در بعضی مناطق با توجه به رقابت‌های فشرده بین برخی کاندیداها حساسیت‌هایی را داشته باشیم، افزود: ممکن است بعضی افراد فرصت‌طلب نیز باشند که بخواهند از این احساسات مردم سوءاستفاده کنند که طبیعتاً تذکرات لازم به فرمانداران و شورای تأمین داده شده است که این موارد را با حساسیت پیگیری و رصد کنند و اگر تشخیص می دهند که در منطقه‌ای ممکن است مسأله‌ای به‌وجود آید که منجر به بروز یک معضل در سطح حوزه‌های انتخابیه شود، در اسرع وقت واکنش نشان دهند و با عوامل مخل نظم و امنیت مردم برخورد کنند.

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار خوزستان درخصوص نحوه اطلاع‌رسانی در زمان انتخابات نیز گفت: در حال حاضر ستاد انتخابات در محل استانداری مستقر است و دبیر آن نیز مدیرکل سیاسی و تقسیمات کشوری استانداری است؛ کمیته اطلاع‌رسانی نیز تشکیل شده است و همه خبرنگاران می‌توانند با هماهنگی، هرگونه اطلاعات و اخبار مورد نیاز در رابطه با انتخابات را دریافت کنند. ستاد انتخابات در هرکدام از فرمانداری‌های این حوزه‌ها نیز مستقر شده است، البته برخی موارد فقط از طریق ستاد انتخابات استان اطلاع‌رسانی خواهد شد.

خبیر درباره برخی بی‌نظمی‌ها در روند اطلاع‌رسانی در دور نخست انتخابات استان و در اطلاعات و اخبار از طریق شبکه‌های اجتماعی به‌دلیل دسترسی دشوار به منابع رسمی، اظهار کرد: اگر مواردی از طریق این رسانه‌ها عنوان شده، غیر رسمی بوده است؛ ما تنها زمانی مجاز به اعلام رسمی نتایج هستیم که آراء شمارش و قطعی شود و به تأیید هیأت‌های نظارت نیز برسد و پیش از آن نمی‌توانیم اطلاع‌رسانی رسمی راجع به آرایی که شمارش شده و مورد تأیید قرار نگرفته است، داشته باشیم.

وی همچنین در پاسخ به علت کُند بودن شمارش آرا در دور نخست گفت: آنچه ما رصد کردیم این گونه نبوده و تقریباً شرایط مشابهی در استان‌های مختلف وجود داشته است؛ البته هر استان شرایط خاص خود را دارد و باید متناسب با آن عمل شود؛ شاید در ارتباط با انتخابات مجلس خبرگان رهبری اطلاع‌رسانی تا حدودی دیرتر بوده است که آن هم یک علت مشخص داشت.

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار خوزستان با بیان این‌که در انتخابات مجلس خبرگان رهبری بحث این بود که به‌صورت استانی اعلام نتیجه شود، افزود: در بعضی از حوزه‌های انتخابیه اختلاف‌نظرهایی بین هیأت‌های اجرایی و هیأت‌های نظارت وجود داشت که باید این اختلاف‌نظرها برطرف می‌شد و زمانی که رفع شد نتایج نهایی را اعلام کردیم.

خبیر در خصوص تمهیدات اندیشیده‌شده برای خبرنگاران جهت دسترسی سریع به آخرین اخبار انتخابات نیز تصریح کرد: با کمیته اطلاع‌رسانی در این زمینه صحبت خواهم کرد که حتماً فضایی را برای استقرار خبرنگاران در ستاد انتخابات در نظر بگیرند.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.