ماهیگیری از آب گل‌آلود سیلاب خوزستان/ کارشناسان: سدها پر نشده اند/ آب اضافی وجود ندارد

عصر جنوب – asrejonoob.ir: سیلاب آمد و میلیاردها تومان خسارت به اراضی کشاورزی، دامپروری، زیرساخت‌های گردشگری و عمرانی و جاده‌های ارتباطی اصلی، فرعی و روستایی استان زد و رفت اما این‌که از این اتفاق خوب یا بد، حرف و حدیث‌هایی در آید که دلخواه برخی است نه ما؛ به حق و پذیرفتنی نیست.

در حالی که کارشناسان منابع آب استان اذعان دارند هنوز بیش از ۷ میلیارد مترمکعب از ظرفیت مخازن سدهای استان خالی هستند و استان آب اضافی ندارد اما هنوز برخی این را که بر خلاف گمانه هایشان است را باور ندارند.

ظرفیت کل مخازن سدهای استان ۲۱ میلیارد و ۹۰۰ میلیون مترمکعب است که با وجود بارندگی‌ها و سیلاب اخیر تمام مخازن استان هنوز هم پر نشده‌اند.

آخرین بررسی وضعیت آورد آب‌های استان پس از سیلاب اخیر، نشان می‌دهد هنوز به آورد نرمال در مخازن نرسیده‌ایم و ظرفیت کل مخازن استان هنوز پر نشده است و استان خوزستان به دلیل بالابودن ظرفیت‌ها به منابع آبی بیش از این نیاز دارد.

به گفته معاون سازمان آب و برق خوزستان “نمی‌توان گفت با این سیلاب خشکسالی به پایان رسیده است و خشکسالی از سال ۸۷ تاکنون در استان ادامه دارد و این را باید بدانیم که آب سیلاب، آبی نیست که قابل برنامه‌ریزی باشد زیرا ناگهانی است و دوره کوتاهی داشته و استمرار ندارد؛ بنابراین طرح انتقال آب با استفاده منابع آبی سیلابی منطقی نیست و فقط می‌توان از این آب برای اموری همچون پر کردن تالاب‌ها استفاده کرد که این اقدام انجام شد.”

وی با اشاره به این‌که تاثیر سدها بر مهار سیلاب را نمی‌توان نادیده گرفت، در عین حال معتقد است که در استان، دیگر فضایی برای ایجاد سد جدید وجود ندارد که بخواهیم سد بزنیم.

یکی از نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی نیز به بداخلاقی‌ رسانه‌ای برخی سایت‌ها در استان‌های دیگر اشاره و خاطرنشان می‌کند که متأسفانه در شرایطی که همه باید دست در دست همه داده تا از شرایط بحران بگذریم برخی سایت‌ها در برخی استان‌ها مطالبی را در رابطه با بحث انتقال آب کارون مبنی بر این‌که حاضر نبودند آب کارون منتقل شود و حالا دم خروس معلوم شد، منتشر کردند.

وی این نوع رفتارها را بسیار زشت توصیف می‌کند و این‌که این نوع کارها مردم را در چنین شرایطی دچار تنش کرده و بسیار ناپسند و سوءاستفاده از وضعیتی است که اتفاق افتاده، به جای آنکه همه دست به دست هم داده و برای وضعیت کسانی که در روستاها خانه‌هایشان پر از آب شده و زندگی کشاورزانی که از این راه ارتزاق می‌کردند کاری کنند، این نوع بحث‌ها را راه می‌اندازند، بسیار جای تأسف دارد.

هر چند زحمات و تلاش‌های مسئولان استانی و مدیریت و کنترل چند روزه این بحران درخور تقدیر است اما به نظر می‌رسد فقدان یک نگاه علمی و کارشناسی شده به این حادثه مبنایی برای تحلیل‌های نارسا شود که این مساله نه تنها در جهت احقاق حق مردم استان نیست بلکه مغایر با منافع مردم است.

معاون عمرانی استاندار نیز معتقد است که وقوع یک سیلاب نشانه پایان خشکسالی ۱۴، ۱۵ ساله خوزستان نیست و باید چندین سال بارش‌های مازاد بر سال‌های نرمال داشته باشیم تا خشکسالی برطرف شود و بالاخره در این سیلاب منابع آبی ذخیره شد که این آب برای مصارف استانی است اما وجود این منابع به معنای وجود آب آزاد در استان نیست و خوزستان به هیچ وجه منابع اضافی ندارد.

همچنین به اعتقاد معاون وزیر کار، از سیلاب اخیر در خوزستان این‌گونه تلقی نشود که در کشور سدهای کمتری وجود دارد و باید سدهای دیگری در خوزستان ایجاد شود و این‌که خشک کردن تالاب‌ها یکی از عوامل ریزگردها بوده و خشک شدن تالاب‌ها به وسیله سدها انجام شده است و نباید در تهران برداشت غلط از سیلاب‌ها شود.

به هر رو، رخدادهایی همچون سیلاب، مشکلات زیست محیطی، زلزله و طوفان معمولا همه اقشار جامعه را با خود درگیر می‌کند که اقشار ضعیف جامعه و به ویژه برای روستاییان شرایط به تبع سخت‌تری را تجریه می‌کنند که نیاز است پس از فروکش این حوادث به داد آن‌ها رسید.

انتظار می‌رود با توجه به خسارت سنگین سیلاب در بخش‌های مختلف استان و پیش از هر چیز دیگری شاهد حمایت ویژه دولت مردم بحران‌زده خوزستان باشیم و در وهله بعد امیدواریم با به‌کارگیری متخصصین و کارشناسان مدیریت منابع آب، اکولوژی و آبخیزداری در جهت حفظ حریم رودخانه و جلوگیری از توسعه سازه‌های عمرانی برای پیشگیری از تبعات این چنینی گام برداشته شود.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.