گردوغبار امروز خوزستان؛ منشا داخلی و خارجی و غلظت ۵۰ برابر حدمجاز / برخی شهرها تعطیل شدند/ شدت گرد و غبار افزایش می یابد

عصر جنوب – asrejonoob.ir: گرد و غبار و وزش باد شدید ظهر روز سه شنبه بیشتر شهرستان های خوزستان را در بر گرفت.

این نخستین گرد و غبار و تعطیلی ناشی از گردوغبار در سال۱۳۹۵ است.

رییس اداره پایش اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به وقوع پدیده گرد و غبار که از ساعاتی پیش آسمان استان را فرا گرفته است، گفت: منشا گرد و غبار امروز از جنوب شرق کشور عراق و جنوب اهواز است که این دو کانون فعالیت یکدیگر را تشدید کرده‌اند.

غلظت گردوغبار ۳۰۰۰میکروگرم بر مترمکعب یعنی ۲۰برابر حد مجاز پیش‌بینی‌شده که با در نظر گرفتن شرایط محیطی استان و احتمال برخاستن غبارهای محلی بالا رفتن غلظت آن نیز به‌دوراز انتظار نیست.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست آبادان، میزان گرد و خاک معلق در هوای در ساعت ۱۵ روز سه شنبه را ۵۰ برابر حد مجاز رسید.

افزایش غلظت گرد و غبار سبب تعطیلی مدارس و دانشگاه‌های آبادان و خرمشهر شد. به همین منظور از شهروندان به‌ویژه سالمندان و افراد مبتلابه بیماری‌های قلبی و ریوی خواسته شده به‌جز در موارد ضروری تا بهبود شرایط جوی از منازل خود خارج نشوند.

این نخستین پدیده گردوغبار در سال۱۳۹۵ به شمار می‌آید که شهرهای جنوبی استان خوزستان را به تعطیلی می‌کشاند.

تکمیلی / ** مدیر کل هواشناسی خوزستان گفت: گرد و غبار در روز سه شنبه، تمام شهرهای استان را فرا گرفت و شعاع دید را در اهواز به ۷۰۰ متر کاهش داد.

** مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت: میزان بارش در مناطق شمالی و شرق خوزستان از جمله دهدز، دزفول، شوشتر، لالی و اندیکا از شدت بیشتری برخوردار است و ممکن است تا ۱۰۰ میلی متر برسد.

** همزمان، وزش باد شدید تا ۸۰ کیلومتر بر ساعت نیز پیش بینی شده است. سرعت کنونی باد در اهواز در بعدازظهر سه شنبه) ۷۰ کیلومتر برساعت است که باعث فعال شدن کانون های گرد و خاک داخلی و حتی شکستن برخی درختان و آسیب به ساختمان های نیمه تمام می شود.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.