لیست های کیلویی انتخابات در خوزستان!

عصر جنوب – asrejonoob.ir: روزنامه سرآغاز در تازه ترین شماره خود (۴۵۲) مطلبی با عنوان لیست های کیلویی! را منتشر کرد.

این روزها تا جایی که چشم کار می کند فقط لیست است که منتشر می شود و البته در بعضی از این لیست ها تنها چیزی که به آن توجه نمی شود سابقه سیاسی و فکری افراد است.
یعنی اساسا یک شخص با وجود اینکه در جناح سیاسی خاصی شهرت یافته و حتی سال ها در آن جناح فعالیت کرده است اما به یک باره سر از لیستی در می آورد که هیچ سنخیتی با گذشته اش ندارد!
دقیقا مشخص نیست که این اتفاق چطور رخ می دهد اما این کار باعث کمرنگ شدن لیست ها و حتی جناح ها می شود، جناح های سیاسی باید مرزبندی شوند و حد و حدودشان تعریف شده باشد تا اعتبار آنها به این واسطه حفظ شود.
جناح های سیاسی در کشور ما تا قبل از دو دولت نهم و دهم در دو قالب اصلاحات و اصولگرایی مطرح بود اما با روی کار آمدن دو دولت احمدی نژاد تعریف دیگری نیز در جناح های سیاسی کشور به وجود آمد.
نو اصولگرایی به مرور زمینه های شکل گیری طیف جدیدی به نام اعتدال را فراهم آورد و همین شد که امروز به جز اصلاح طلبان و اصولگرایان دو جناح دیگری به نام نو اصولگرایان و اعتدالیون هم در ادبیات جناح های سیاسی متولد شد.
ازدیاد جناح های مختلف، بیانگر وجود آزادی های سیاسی و مدنی در کشور ما است که در سایه نظام مقدس جمهوری اسلامی به وجود آمده اما باید پذیرفت که در همه نقاط کشور تاثیر لیست های جناحی مانند تهران نیست.
در استانی مانند خوزستان که همواره جناح بندی رنگ و بوی کمتری نسبت به پایتخت داشته و در انتخابات مختلف، فاکتور جناح، تاثیر کمتری نسبت به سایر موضوعات دارد، لیست های مختلفی ظهور پیدا کرده که با کمی دقت در محتویات آنها می توان عدم تجانس آنها را به خوبی مشاهده کرد.
البته این موضوع شامل همه لیست ها نمی شود ولی آنچه مورد نظر و انتقاد این نوشته است لیست هایی می باشد که نام یک جناح مشخص را به دوش می کشند اما افراد درون لیست هیچ گونه سنخیتی با هم ندارند.
البته اینکه چطور عده ای با داشتن سابقه سیاسی مشخص به یکباره سر از جناح رقیب در می آورند و چگونه در این لیست ها جای می گیرند خود نیاز به موشکافی دقیقی دارد اما نکته قابل تامل، تاثیر منفی چنین در هم آمیختگی ناموزونی می باشد که بی اعتمادی را نسبت به لیست ها ایجاد خواهد کرد.
این روزها نیز تب چنین لیست هایی به خصوص در شهرهایی مانند اهواز و ایذه که انتخابات مجلس شورای اسلامی در آنجا به دور دوم کشیده شده است بالارفته ولی به نظر نمی رسد این نوع لیست ها که بعضی از آنها بلافاصله پس از انتشار از طرف گروهی تکذیب می شود چندان نقشی در انتخابات داشته باشند.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.