خوزستانی ها منتظر گرد و خاک و باد و باران باشند + اطلاعیه مدیر کل بحران

عصر جنوب – asrejonoob.ir: مدیرکل هواشناسی خوزستان از ورود سامانه بارشی به استان و همچنین فعال شدن چشمه‌های گرد و خاک درون‌استانی خبر داد.

کوروش بهادری اظهار کرد: با ورود سامانه بارشی به خوزستان، از اواخر امروز (۷ فروردین) تا روز سه‌شنبه برای بیشتر نقاط استان فعالیت بارشی پیش‌بینی شده است.

وی ادامه داد: فعالیت این سامانه بارشی به صورت متناوب ابتدا در مناطق شمالی استان خواهد بود و سپس از روزهای یکشنبه و دوشنبه در بیشتر نقاط استان شاهد رگبار، باران، رعد و برق و گاه بارش تگرگ خواهیم بود.

بهادری گفت: این سامانه بارشی در نقاط شمال، شمال شرق و ارتفاعات زاگرس فعالیت بیشتری خواهد داشت و احتمال آب‌گرفتگی معابر و سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌ها در این مناطق وجود دارد. بدین ترتیب توصیه می‌شود مسافران از تردد در حاشیه رودخانه‌ها به ویژه در نواحی شمالی استان خودداری کنند.

مدیرکل هواشناسی خوزستان بیان کرد: در مناطق جنوبی، مرکز و نوار مرزی استان نیز در روزهای یکشنبه و دوشنبه به دلیل وزش بادهای قابل ملاحظه شاهد فعال شدن چشمه‌های گرد و خاک و کاهش دید در این مناطق همچنین در شهر اهواز خواهیم بود.

وی گفت: در شبانه‌روز گذشته اهواز با ۳۲ درجه و ایذه با ۹ درجه سانتی‌گراد به ترتیب گرم‌ترین و خنک‌ترین نقاط استان گزارش شدند. همچنین تغییرات دمای هوای امروز اهواز بین ۳۲ تا ۱۴ درجه سانتی‌گراد در نوسان خواهد بود.

مدیریت بحران استان خوزستان در خصوص پیش بینی احتمال بارندگی و سیلابی شدن مسیل‌ها در استان اطلاعیه‌ای صادر کرد. 

در این اطلاعیه خطاب به فرمانداران شهرستان‌های استان آمده است:

با توجه به هشدار سازمان مدیریت بحران کشور و اداره‌کل هواشناسی خوزستان در خصوص وقوع بارندگی همراه با رعد و برق در سطح استان به ویژه در مناطق شمالی، شمال شرقی، شرقی و ارتفاعات زاگرس از اواخر وقت روز شنبه تا اوایل وقت روز سه‌شنبه، احتمال آب‌گرفتگی معابر عمومی و سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌ها در مناطق با حجم بارش بیشتر، وزش بادهای قابل ملاحظه تا نسبتا شدید در مناطق جنوبی، غربی و مرکز استان و برخاستن گرد و غبار محلی و افزایش آلودگی هوا در این مناطق به ویژه در شهر اهواز پیش‌بینی می‌شود.

دستور فرمایید اعضای شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان نسبت به اتخاذ تمهیدات لازم، کنترل و بازدید و بررسی سیستم‌های دفع فاضلاب و آب‌های سطحی و شبکه برق‌رسانی، نظارت بر وضعیت سیل‌بندها و پل‌ها و راه‌ها در مناطق شهری و روستایی قبل و حین و بعد از بارندگی، مسدود نمودن جاده‌های حادثه‌خیز در صورت ضرورت با هماهنگی دستگاه‌های اجرایی و نیروهای نظامی و انتظامی مرتبط شهرستان طبق ضوابط، بکارگیری تجهیزات و امکانات راهداری و هماهنگی با ادارات راه و شهرسازی شهرستان‌ها به منظور آمادگی مقابله با حوادث غیرمترقبه ناشی از بارندگی در شهرستان های شمالی و شرق استان اقدام شود.

همچنین در زمینه توصیه به شهروندان جهت خودداری از تردد در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها به ویژه در مناطق شمالی و ارتفاعات زاگرس، اطلاع‌رسانی به شهروندان به ویژه صیادان، لنج‌داران، صاحبان قایق‌های موتوری، کشاورزان، بیماران تنفسی، کودکان، سالمندان، مسافران، دامداران، عشایر و ساکنان مناطق در معرض خطر و مناطق با احتمال وقوع تندباد و صاعقه جهت رعایت نکات ایمنی و بهداشتی و در صورت نیاز به اطلاعات هواشناسی اعلام سامانه ۱۳۴ هواگو و یا تماس با اداره‌کل هواشناسی خوزستان و سایر تدابیر لازم جهت پیشگیری یا کاهش آثار حوادث احتمالی اقدام لازم معمول و گزارش اقدامات به عمل آمده را به این اداره کل ارسال کنند.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.