تجمع کشاورزان جفیر مقابل تاسیسات آبرسانی/ کشاورزان خواستار واگذاری اراضی به بومی های منطقه شدند + عکس

عصر جنوب – asrejonoob.ir: جمعی از کشاورزان منطقه ‘جفیر’ در خوزستان خواستار واگذاری این اراضی به کشاورزان بومی منطقه شدند.

به گزارش ایرنا تعدادی از کشاورزان منطقه جفیر جمعه با تجمع در مقابل تاسیسات آبرسانی و تلمبه خانه شرکت تعاونی ایثارگران نسبت به واگذاری زمین های کشاورزی خود به شرکت های تعاونی غیربومی اعتراض کردند.
این کشاورزان با در دست داشتن پلاکاردهایی همچون ‘ما کشاورزان جفیر با هر گونه واگذاری اراضی کشاورزی خود به شرکت های غیربومی مخالفیم؛ با نام مقدس شهدا و ایثارگران اراضی کشاورزی و تنها وسیله معیشت ما در جفیر غارت نکنید؛ اراضی جفیر متعلق به کشاورزان جفیر است’؛ خواستار قرار دادن این زمین ها به بومی های منطقه شدند.
رئیس انجمن صنفی کشاورزان دشت آزادگان و هویزه در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: اعتراض کشاورزان به دلیل واگذاری زمین ها به شرکت های تعاونی ایثارگران و رزمندگان است که غیربومی به شمار می آیند این در حالیست که هیچکدام از کشاورزان منطقه سهمی از این واگذاری ها ندارند.
حسین مرمضی با بیان اینکه کشاورزان حدود ۱۵ روستا درگیر این مساله هستند افزود: این اراضی ۴۴ هزار هکتار وسعت دارند که میان شرکت های تعاونی غیربومی تقسیم شدند و حتی یک هکتار از آنها به مردم محلی داده نشده است.
وی گفت: این اراضی زمین های آبا و اجدادی این کشاورزان است که در آن کشت و زرع می کنند و برخی از آنها اسناد رسمی به تاریخ سال ۱۳۱۹ دارند و بعضی نیز سند ندارند.

photo_2016-03-11_13-21-39
مرمضی اظهار کرد: کشاورزان معتقد هستند هیچ زمین اضافه در منطقه وجود ندارد و برای اثبات این مساله بیایند و به هر کدام از مالکان ۱۵ هکتار زمین بدهند و اگر زمین مازاد باقی ماند میان شرکت های تعاونی تقسیم کنند.
وی با بیان اینکه بخشی از زمین ها به زور و با قوه قهریه از کشاورزان گرفته شده گفت: حدود ۱۵ سال پیش که شرکت های تعاونی برای تقسیم زمین ها آمده بودند اهالی اطلاعی از تصمیم آنها و رویدادهایی که در حال رخ دادن بود نداشتند و تصور می کردند دولت برای تسطیح اراضی و کمک به کشاورزان آمده است به همین دلیل در ابتدا از کار این شرکت های تعاونی جلوگیری نکردند.
مرمضی اظهارکرد: تاکنون مکاتبات و پیگیری زیادی شده و پرونده هایی نیز در دادگستری تشکیل شده که هیچکدام به نتیجه نرسیده است.
وی افزود: دو سه روز پیش مدیران تعاونی دوباره به اراضی کشاورزان وارد شدند اما مردم محلی آنها را دیدند و با آنها درگیر شدند و این تجمع اعتراض آمیز در ادامه همان اتفاق است.
مرمضی با بیان اینکه این تجمع مسالمت آمیز و در منطقه برگزار شده، اظهار کرد: با کشاورزان صحبت کردیم که فعلا به دلیل شرایط حساس انتخابات به مسئولان فرصت بررسی بیشتر مساله را بدهند و در صورت بی توجهی این تجمع در شهر ادامه می یابد.
بر اساس این گزارش، منطقه جفیر در جنوب غرب خوزستان قرار دارد. بر اساس طرح جفیر قرار است بیش از ۴۰ هزار هکتار به ایثارگران واگذار شود.
منطقه جفیر حدود ۵۰ کیلومتری غرب اهواز واقع است.

photo_2016-03-11_13-21-34

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.