همزمان با سراسر کشور صورت گرفت؛ بهره‌برداری از ۵۶ تخت مراقبت‌های ویژه در بیمارستان‌های خوزستان

عصر جنوب – asrejonoob.ir: مراسم افتتاح ۱۷۱۴ تخت آی سی یو بزرگسالان، کودکان و نوزادان به طور همزمان در ۲۰۰ بیمارستان و ۱۳۷ شهرستان کشور با حضور روسای دانشگاه های علوم پزشکی و در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با حضور دکتر هاشمی وزیر بهداشت برگزار شد.

به گزارش خوزنیوز؛ دکتر محمد آقاجانی، معاون درمان وزارت بهداشت که همراه دکتر هاشمی برای افتتاح ۱۷۱۴ تخت مراقبت های ویژه به بیرجند سفر کرده است، گفت: ما علاوه بر بازسازی و توسعه طرح های موجود در حوزه سلامت، حدود ۱۱۰۰ پروژه در بخش های اساسی بیمارستان ها (بخش مراقبت های ویژه، بخش اورژانس، کلینیک های ویژه، بخش سرطان و بلوک های زایمان) هستیم که ۱۷۱۴  تخت مراقبت های ویژه ای که امروز به بهره برداری می رسند، اولین بخش از این پنج سری است.

دکتر آقاجانی افزود: امروز به تخت های بخش مراقبت های ویژه بیش از گذشته نیاز داریم و در کشور ما به دلیل حدود ۱۷۰۰۰ مرگ ناشی از حوادث ترافیکی این نیاز بیشتر مشهود است.

وی گفت: وضعیت ما در مورد تخت های بخش مراقبت های ویژه محرومیت مضاعف دارد زیرا تعداد تخت های عادی بیمارستانی ما نیز یک و نیم به ازای هر ۱۰۰۰ نفر است که نسبت به متوسط منطقه خودمان نیز پایین تر است. از این تعداد باید حدود ۱۰درصد به بخش های مراقبت های ویژه اختصاص پیدا کند که در کشور ما این عدد حدود ۶ درصد است.

دکتر آقاجانی با اشاره به ضریب اشغال صد در صد تخت های مراقبت های ویژه خاطرنشان کرد: تا امروز کمبود ما حدود ۲۴۰۰ تخت مراقبت ویژه بود که با افتتاح این ۱۷۱۴ تخت قسمت عمده این کمبود برطرف می شود و در سال آینده نیز ۷۰۰ تخت دیگر به این تعداد افزوده خواهد شد.

بهره‌برداری از ۵۶ تخت مراقبت‌های ویژه در بیمارستان‌های خوزستان

در اهواز نیز همزمان با دانشگاه های سراسر کشور تخت های ویژه مورد بهره برداری قرار گرفت.

دکتر ایرج نظری معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در این خصوص بیان داشت: در راستای اجرای طرح تحول نظام سلامت و نیاز به گسترش تخت های مراقبت های ویژه، مقرر شد ۱۷۱۴ تخت مراقبت‌های ویژه به بیمارستان های دانشگاهی سراسر کشور افزوده شود که از این تعداد، سهم بیمارستان های دانشگاهی دانشگاه علوم پزشکی اهواز، ۵۶ تخت مراقبت‌های ویژه بوده است.

وی افزود: ۳۴ تخت ICU و ۲۲ تخت NICU رئیس دانشگاه تجهیز شده که تعدادی از آنها در بیمارستان های شهرستان های رامهرمز، ایذه، ماهشهر و در اهواز در بیمارستان های سینا و شفا مورد بهره برداری قرار گرفته و تعداد دیگری نیز به زودی مورد بهره برداری قرار خواهند گرفت.

نظری در پایان افزود: فضای لازم جهت استفاده این تخت ها در بیمارستان ها و همچنین برای افزودن ۲۴ تخت دیگر در نظر گرفته شده است که انشاالله در آینده ای نزدیک این تخت ها نیز به بیمارستان های دانشگاهی دانشگاه علوم پزشکی اهواز افزوده خواهند شد.

شایان ذکر است تخت های مراقبت ویژه در تمامی کشور ها و در تمامی مقاطع زمانی از حساس ترین و استراتژیک ترین ظرفیت های خدمات درمان بستر محسوب می شود.

بخش مراقبت ویژه، بخشی است مخصوص بیماران بدحال با شرایط بحرانی،که علی‌رغم بیماری‌های متعدد زمینه‌ای، امید به زندگی در آنها وجود دارد. در واقع شرایط بیماران بستری در بخش مراقبت ویژه به گونه ای است که امکان مراقبت و نگهداری از آنها در سایر بخش‌ها و در کنار دیگر  بیماران وجود ندارد. در این بخش بیماران تحت نظارت دقیق و دائمی قرار دارند. در واقع بالاترین سطح مراقبت‌های پزشکی و پرستاری از این دسته بیماران انجام می‌شود.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.