خوزستان سومین استان بی سواد کشور

عصر جنوب – asrejonoob.ir: مدیر کل آموزش و پرورش خوزستان گفت: ما در خوزستان از سابقه ی تاریخی غنی ، نیروهای انسانی توانمند و ظرفیت های زیادی برخوردار هستیم.
به گزارش خبرنگار پانا از خوزستان ، محمد تقی زاده در آیین شروع دوره ی مهارت آموزی پذیرفته شدگان جدیدالاستخدام آموزش و پرورش خوزستان گفت: با نگاهی به پیشینه ی تعلیم و تربیت در سرزمین گذشته ی ایران در می یابیم که آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت در سرزمین ایران چه در دوران باستان و چه بعد از دوران اسلام نقش موثری در شرایط اجتماعی و فرهنگی ایران ایفا کرده است.
 مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان با اشاره به پیشینه ی تاریخی خط و کتابت اظهار داشت:نوشتار در ایران خیلی زودتر از سایر کشورها شروع شد و مطالعات تاریخی نشان می دهد که اولین خطوط ثبت شده مربوط به تمدن جیرفت در کرمان بوده است.
وی همچنین بیان داشت: در دوره ی هخامنشیان اولین آثار اجتماعی اثر گذار بر تاریخ مشاهده شد و تعلیم و تربیت در این دوران به نکات ظریف و جالبی از جمله اینکه مدرسه نباید در مسیر بازار احداث شود، اشاره داشت.
تقی زاده در عین حال بزرگترین کتابخانه ها را مربوط به دوره ی ساسانی دانست و اظهار کرد:در این دوران تاریخی بزرگترین کتابخانه ها و دانشگاه ها را در ایران و خوزستان داشتیم.
وی با اظهار اینکه یک دانشجو و معلم باید نسبت به دو واژه ی اسلام و ایران اطلاع کافی داشته باشند، خاطر نشان کرد: با نگاهی به گذشته در می یابیم که کشور ایران در طول تاریخ به جز در دوره ی انقلاب اسلامی ، یا استعمار گر و یا استعمار پذیر بوده است . از این رو معلمان امروز باید تمامی تلاش خویش را در راستای شناخت دو واژه ی اسلام و ایران به کار گیرند.
تقی زاده با اظهار تاسف از اینکه ایران یازدهم کشوربی سواد و خوزستان سومین استان بی سواد کشور است، ادامه داد: از زمانی که تعلیم و تربیت شکل رسمی به خود گرفت ، از اولویت اول دولت ها خارج شد و اگر بخواهیم آموزش و پرورش موفقی داشته باشیم باید ذهن مسئولین و خانواده ها را نیز در گیر مسائل آموزش و پرورش کنیم تا نتیجه ی تعلیم و تربیت در عملکرد روزانه و توسعه ی شاخص ها در استان و کشور مشاهده شود.
وی در عین حال تعلیم و تربیت ، بهداشت و سلامت ، اشتغال ،آزادی های سیاسی- اجتماعی و چاپ کتاب را از شاخص های دیگر توسعه دانست و تاکید کرد: ما در خوزستان از سابقه ی تاریخی غنی ، نیروهای انسانی توانمند و ظرفیت های زیادی برخوردار هستیم و باید تمام تلاش خود را به کار بگیریم تا در شاخص های توسعه ای پیشرفت کنیم.
تقی زاده داشتن برنامه را یکی از فاکتورهای لازم برای رسیدن به توسعه عنوان کرد و گفت: با داشتن یک برنامه ی مدون هدف گذاری به خوبی صورت می گیرد و همدلی و هماهنگی ایجاد می شود.
این مقام مسئول با اظهار اینکه آموزش و پرورش خوزستان از سال ۷۱ تا کنون ۲۰۰ میلیارد تومان از دستگاه های اجرایی طلبکار بوده است ،گفت: سرانه ی آموزش و پرورش پاسخگوی نیازهای دانش آموزان نیست از این رو در سال جاری با تلاشی که صورت گرفت بخشی از این پول دریافت شده است .
مدیر کل آموزش و پرورش خوزستان با اشاره به اینکه بارانداز تعلیم و تربیت در خانه ی کنکور نیست ، اظهار داشت که در حال حاضر پیش دبستانی از اولویت های ما می باشد وی اضافه کرد:در مقایسه ای که در سالهای ۵۳ و ۸۳ انجام شد مشخص شد در سال ۵۳ از ۴۱هزار دانش آموزی که در پایه ی اول ثبت نام کردند ۱۹ هزار نفر دوره ی پیش دبستانی را طی کردند اما در سال ۸۳ از ۱۱۵ هزار دانش آموز فقط ۱هزار و ۵۰۰ نفر این دوره را طر کرده بودند .
وی همچنین گفت: کسانی که به تازگی وارد تعلیم و تربیت شده اند باید سعی کنند تا دانش آموزان شناخت و شعور و درک و فهم کاملی نسبت به ساده ترین واژه های زندگی اجتماعی پیدا کنند چون رکن اصلی در هر جامعه ای معلم است .
اولین پذیرفته شدگان آموزش و پرورش دوره ی مهارت آموزی را طی می کنند 
رضا پور، مدیر امور پردیس ها و مراکز دانشگاه فرهنگیان خوزستان نیز در این مراسم گفت: دانشگاه فرهنگیان بر اساس اساسنامه می تواند مطابق با نیاز وزارت آموزش و پرورش از بین دارندگان مدر ک کارشناسی با آزمون کتبی نیرو بگیرد.مشروط بر اینکه این نیروها دوره ی مهارت آموزی را طی کنند و بعد مشغول به کار شوند .
وی با اشاره به اینکه اولین پذیرفته شدگان این آزمون در این آیین شروع به مهارت آموزی می کنند  ،گفت: این یک دوره ی خود گردان می باشد که با امکانات محدود در دانشگاه فرهنگیان برگزار می شود.
مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.