۹ شهر خوزستان روی گسل زلزله + جزئیات

عصر جنوب – asrejonoob.ir: معاون بازسازی و بازتوانی سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه ۹ شهر خوزستان روی گسل زلزله قرار دارند، خواستار شناسایی مناطق پرخطر شهرها و برنامه ریزی شهرداری های استان برای مقابله با حوادث غیرمترقبه احتمالی شد.

محمدفرید لطیفی چهارشنبه در کارگاه آموزشی مدیریت شهری با رویکرد حوادث غیرمترقبه که در سرسرای شهید هاشمی استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: در خوزستان گسل بزرگی از ایذه تا مسجدسلیمان گسترده است و شهرهای ایذه، مسجدسلیمان، اهواز، شوشتر، رامهرمز، دشت آزادگان، آبادان، خرمشهر و ماهشهر روی ضلع جنوبی گسل قرار دارند.
وی تاکید کرد: شهرداری ها باید برای شناسایی این مناطق پرخطر اقدام و آن را مدیریت کنند به طور مثال تا فاصله یک هزار متری در اطراف گسل زلزله نباید اجازه ساخت و ساز داده شود و ساختمان های موجود در آن نیز باید جابه جا شوند.
لطیفی افزود: در سال های۱۳۵۰ تا ۱۳۶۸در خوزستان ۱۲ زلزله قوی رخ داده که بزرگترین آنها در مسجدسلیمان با ۶٫۳ ریشتر در سال ۱۳۵۷بود و ۷۶ کشته در پی داشت.
وی اضافه کرد: شهرداری ها مکلف هستند همه ابنیه خود را زیر پوشش بیمه ببرند تا پس از حادثه بتوانند خسارت وارده را دریافت کنند.
به گفته وی، سازمان شهرداری های کشور در بودجه شهرداری ها یک بند تعریف کرده که بر اساس آن می توان از محل اعتبارات این سازمان واحدهای مسکونی را زیر پوشش بیمه قرار داد.
لطیفی با اشاره به بستر و حریم رودخانه ها و احتمال تخریب ناشی از سیلاب نیز گفت: سواحل رودخانه ها محل های پرخطری است و نباید شهرداری ها مجوز ساخت و ساز در این اماکن را بدهد.
وی همچنین با تاکید بر شناخت و اولویت بندی آسیب پذیری شهرها، بافت فرسوه را یکی از مهمترین تهدیدات عنوان کرد و افزود: خوزستان شش هزار هکتار بافت فرسوده دارد که یک هزار و ۵۰۰ هکتار از آن در اهواز است و شهرداری ها باید برای کاهش آسیب در آنها برنامه ریزی کنند.
معاون سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه شناسایی توانمندی های شهرها از دیگر اقدامات برای کاهش آسیب است گفت: شهرداری ها باید سند مدیریت بحران را تدوین کنند تا تغییر مدیریت ها عاملی برای رفتار سلیقه ای نباشد.
وی اظهار کرد: نگهداری اجساد قربانیان و تدفین اموات و تشخیص هویت آنها پس از حوادث نیز از مشکلاتی است که برخی شهرداری ها با آن روبه رو بوده اند و نیاز است پیش از وقوع حوادث پیش بینی لازم درباره آنها صورت بگیرد.
لطیفی افزایش تاب آوری مردم را نیز در مدیریت بحران موثر دانست و گفت: بیمه و مشارکت دادن مردم در تصمیمات می تواند به افزایش تاب آوری کمک کند.
وی در ادامه مراحل مدیریت حادثه را شامل مدیریت پیش از حادثه، مدیریت حین حادثه و مدیریت پس از حادثه عنوان کرد.
بر اساس این گزارش، از ۳۴ حادثه طبیعی، ۲۴ مورد در خوزستان به وقوع می پیوندد.
در ۵۰ سال گذشته، ۳۰۷ مورد زلزله بین سه تا پنج ریشتری، و ۳۹ مورد زلزله پنج تا هفت ریشتری در خوزستان به وقوع پیوسته که نشان می دهد این استان در معرض آسیب های ناشی از وقوع زلزله قرار دارد.
در سال های اخیر وقوع پدیده گرد و غبار، خشکسالی و توفان های بی سابقه ای نیز در خوزستان اتفاق افتاده است.
آغاز سال ۹۳ نیز با وقوع سیل در شمال خوزستان همراه بود.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.