گردهایی ریز و پیامدهایی بزرگ!/ مجتبی اورکی

عصر جنوب – asrejonoob.ir: مجتبی اورکی ؛ مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز / بیش از ۱۰ سال است که هوای خوزستان به یکباره در تابستان و زمستان مورد هجمه گردهایی ریز قرار می گیرد که از پنجره و شیشه و درب و دیوار هم عبور کرده و حتی در داخلی ترین بخش ها و انشعابات و حباب های کیسه های هوایی ریه های شهروندان آنچنان جا خوش می کند که سیستم های فیزیولوژیک و دفاعی بدن نیز هنوز در شناسایی و نحوه برخورد با آن دچار سردرگمی و ابهام هستند.
بیش از ۱۰ سال است هرازچندگاهی با برخاستن از خواب در اول صبح، با نگاهی به پنجره اتاق و دیدن رنگ زرد کهربایی، چنان انرژی منفی و افسوس عمیقی به آدمی دست می دهد که حرفی را برای گفتن باقی نمی گذارد.

بیش از ۱۰ سال است گردهای ریز و شومی که ترکیب و ماهیت آنها به وضوح اعلام نشده است، هر بلایی که دلشان می خواهد در دل و جان و بر سلامت مردم این دیار نازل می کنند و کسی نیست که از آنها بپرسد از کجا آمده اید و آمدنتان بهر چه بود؟!

بیش از ۱۰ سال است هر مقام و مسئولی در خصوص ریزگردها اظهارنظر می کند و هیچ پژوهش کاربردی و بنیادی در این خصوص یا صورت نپذیرفته و یا نتایج آن منتشر نگردیده است تا بتواند پایه و مبنایی برای تصمیم گیری صحیح و اصولی در خصوص این معضل شوم باشد.

بیش از ۱۰ سال است که نوزادان و کودکان این دیار، مجبور هستند ریه های سالم و جذابشان را میزبان این مهاجمان ناشناخته ای کنند که کسی نمی تواند در اثرگذاری مزمن و مخرب آنها بر سلامت جسم و روح در طولانی مدت، شک و تردیدی به خود راه دهد. جنین هایی که در رحم مادران خود همراه با ظهور نخستین بار این پدیده می زیسته اند، اکنون به نوجوانانی ۱۰ ساله و بزرگتر تبدیل شده اند که خدا می داند چه اختلالات مزمنی در انتظار آینده سلامت آنهاست.

بیش از ۱۰ سال است ماسک های مختلف در ایام سال، چهره شهروندان این دیار را می پوشانند تا مظلومیت و معصومیت آنان مشخص نباشد و صدایشان را کسی نشنود.

بیش از ۱۰ سال است مسئولان اجرائی کشور در سازمانهای ذیربط، نتوانسته اند صادقانه به مردم این دیار بگویند ریزگرد چیست؟، منشاء آن کجاست؟، آنها برای مقابله جدی و اساسی با آن چه کرده اند و درجه اهمیت سلامت مردم در نزدشان به چه میزان است.

بیش از ۱۰ سال است خون و پوست و موی شهروندان، همزیستی مسالمت آمیزی با این ذرات انگل مانند شوم پیدا کرده اند که خود نیز نمی دانند چرا فکری برای نابودی اساسی این انگل های ریز و ناشناخته نمی شود؟

بیش از ۱۰ سال است جلسات و نشست ها و میزگردها و سمینارها برگزار می شود و ایده ها و خلاقیت ها و مصوبات و آئین نامه ها زائیده، صادر و تصویب می شود، اما در پشت شیشه اتاق جلسات و نشست ها و میزگردها و سمینارها، تک تک ذرات ریزگرد، نیشخندی می زنند و خود را برای فراخوان حمله بعدی آماده می کنند.

بیش از ۱۰ سال است، بیش از ۱۰ سال است، بیش از ۱۰ سال است…

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.