نگاهی به تخلفات ستادی؛ خوب، بد و زشت تبلیغات انتخابات

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: در هیاهوی تبلیغات و رقابت انتخاباتی یکی از زوایایی که کمتر به آن پرداخته شد، تخلفاتی است که برخی ستادهای انتخاباتی مرتکب شدند.

یکی از موارد قطع کردن ۳ درخت واقع در روبه‌روی ستاد انتخاباتی یکی از کاندید‌اها بود. که متاسفانه اقدام جدی در این زمینه انجام نشد. مورد دیگر نصب بنرهایی بیش از حد قانونی در شهر است. طبق قانون فقط در جنب ستادها این امر مجاز است، اما برخوردی با خاطیان صورت نگرفت. شاید یکی از دلایل روی دادن چنین مواردی آگاهی کاندید‌اها از نبود پیگرد قانونی در صورت ارتکاب تخلف هنگام تبلیغات انتخاباتی بود.

یک راننده تاکسی  به همشهری گفت: شاهد قطع درختان جلوی در ستاد انتخاباتی یکی از نمایندگان کنونی اهواز در خیابان کمیل زیتون کارمندی بودم. وقتی با خودرو در حال رد شدن از خیابان بودم دیدم که ۲ نفر در حال قطع درختان هستند.
وی در ادامه گفت: برای اینکه شاخ و برگ این درختان مانع دیده شدن بیلبورد تبلیغاتی این نماینده نشود آنها  را قطع کردند. چون هیچ دلیل دیگری وجود ندارد که کسی مرتکب چنین تخلفی شود. هنگام بریدن درختان هم هیچ حفاظی برای جلوگیری از سقوط تنه درختان روی ماشین‌ها یا عابران استفاده نشد.

سخنان شهردار
در این باره شهردار اهواز هر گونه قطع و جابه‌جایی درختان را منوط به اخذ مجوزهای لازم از کمیسیون مربوط به آن و ارائه توجیه فنی دانست و گفت: وظیفه شهرداری گسترش فضای سبز و صیانت از فضای سبز موجود است. اجازه نخواهیم داد به بهانه‌های غیرکار‌شناسی، محیط زیست شهر اهواز مورد هجوم قرار گیرد و قطعاً در این زمینه اقدامات هشدارآمیز لازم صورت خواهد گرفت.
«سید خلف موسوی» اضافه کرد: هزینه‌های زیادی برای نگهداری مطلوب فضای سبز شهر صورت می‌گیرد و پذیرفتنی نیست که دستگاه یا فردی در این زمینه کوتاهی کند، چرا که در صورت نابودی و از بین رفتن فضای سبز شهر باید در برابر نسل‌های آینده پاسخگو باشیم.
همچنین جبران قطع و خشکی،حتی یک درخت به سادگی ممکن نیست. آنچه مورد نظر و تایید شهرداری است، هرس درخت‌ها و فضای سبز با حفظ زیبایی آن‌ها در عرصه شهری است. وی تعقیب جزایی و اخذ جریمه از طریق مراجع قضایی و پیگیری جبران خسارت وارده را وظیفه قانونی شهرداری اعلام کرد و افزود: طبق قانون اگر در انجام این وظیفه یعنی صیانت از فضای سبز شهر تعلل شود و به موقع اقدام نشود در واقع تخلف صورت گرفته و این نشان دهنده اهمیت فضای سبز و نقش آن در ایجاد سلامت عمومی در جامعه است.
شهردار اهواز در پایان با بیان این مطلب که برابر قانون،‌حفظ و گسترش فضای سبز در شهر‌ها؛ کاشت، حفاظت و آبیاری درختان و فضاهای سبز معابر، میادین، بزرگراه‌ها و بوستان‌های عمومی از وظایف شهرداری است، افزود: مطابق نص صریح قانون‌«همه دستگاه‌های ارائه دهنده خدمات شهری موظفند قبل از انجام هر گونه عملیات عمرانی که مستلزم قطع درختان و یا تخریب فضای سبز باشد، علاوه بر سایر مجوزهای لازم، از شهرداری مجوز اخذ نمایند» بنابراین اگر شاهد تخریب فضای سبز عمومی شهر توسط هر یک از نهادهای اجرایی فعال بودیم نسبت به طی نمودن فرایندهای قضایی لازم در این زمینه بدون تسامح و تعارف اقدام می‌کنیم.

گزارش شهروندی دیگر
برای تبلیغات انتخاباتی مطابق قانون مکان‌های مناسبی در اختیار کاندید‌ها قرار می‌گیرد، اما ظاهرا این مکان‌ها به نظر آن‌ها کافی به نظر نمی‌آید که بیلبوردهای شهدا در ورودی شهر و وسط جاده را دستکاری کردند تا تصاویر خود را آنجا نصب کنند. «مهتاب ضیغمی» معلمی که هر روز مسیر اهواز به ملاثانی را با خودرو طی می‌کند، به همشهری گفت: وقتی سر کار می‌رفتم عکس شهدای ورودی شهر را دیدم که تخریب و تصویر نامزدهای انتخاباتی روی بیلبورد شهدا چسبانده‌ شده است. وی در ادامه افزود: باعث تاسف است که در انتخابات باید شاهد چنین رفتارهایی باشیم.

مصونیت نامزدها
رئیس دادگستری خوزستان به مصونیت موقت کاندیداهای مجلس شورای اسلامی مطابق تبصره ۶۷ قانون اساسی اشاره کرد و افزود: کاندیداهای مجلس در طول دوره انتخابات یعنی از زمان ثبت نام تا پایان انتخابات در مورد تخلفاتی که قبل از انتخابات و در زمان انتخابات مرتکب می‌شوند‌، مصونیت دارند و امکان بازداشت  یا احضار آن‌ها به مراجع قضایی مگر با نظر قوه قضائیه وجود ندارد.  «فرهاد افشارنیا» یکی از مشکلات پیش روی در انتخابات را آغاز تبلیغات زود هنگام برخی از کاندید‌اها تحت عنوان کاندیداتوری بیان کرد و گفت: زمان تبلیغات مطابق قانون ۸ روز پیش از انتخابات است و کاندید‌ها باید این مساله را رعایت کنند. وی با بیان اینکه ماموران انتظامی فقط به منظور تامین نظم و امنیت انتخابات حاضر می‌شوند، گفت: دخالت برخی ماموران انتظامی در انتخابات به استناد ماده ۵۹ به‌عنوان جرائم نیروهای مسلح پیگیری می‌شود. افشارنیا به برخی تخلفات انتخاباتی اشاره کرد و گفت: برخی تخلفات مانند خرید و فروش رأی، دادن رأی با شناسنامه تقلبی، جعلی و دیگری همچنین دادن بیش از یک‌بار رأی و توصیه دادن رأی به کاندیدای خاص اخلال در امر انتخابات به شمار می‌آید و با آن برخورد قانونی می شود.

مکث
پاکسازی شهر اهواز از پوسترهای تبلیغاتی تا پایان هفته
عضو شورای شهر اهواز از پاکسازی شهر از پوسترهای تبلیغاتی انتخابات تا پایان هفته خبر داد. «حسین حیدری» در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: پس از هر انتخابات، وظیفه پاکسازی شهر بر عهده شهرداری است و کاندیداها برای پاکسازی شهر هیچ گونه دخالتی چه از لحاظ مادی و همچنین از نظر نیروی انسانی ندارند.
وی گفت: در چند روز آینده شهر باید به طور کامل از پوسترها و بنرهای تبلیغاتی پاکسازی شود؛ در این زمینه شهرداری از روز شنبه اقدامات خود را برای پاکسازی شهر آغاز کرده است. عضو شورای شهر اهواز عنوان کرد: باید فرهنگ‌سازی شود و کاندیداها پیش از انتخابات نیروهای ستادی خود را توجیه کنند که از چسباندن پوسترها تبلیغاتی به در و دیوارهای شهر و منازل مسکونی و همچنین تابلوهای شهری اجتناب کنند. وی افزود: در روزهای تبلیغات انتخاباتی معمولا این نکات رعایت نمی‌شود و تخلفات تبلیغاتی همچنان در زمان انتخابات دیده می‌شود. نیروهای اجرایی ستادهای تبلیغاتی کاندیداها همچنان به چسباندن پوسترها بر دیوارهای شهری اقدام می‌کنندکه در نهایت زحمت پاکسازی بر عهده شهرداری است. حیدری بیان کرد: با توجه به گستردگی مناطق شهری اهواز، پاکسازی شهر از تبلیغات انتخاباتی به نیروی انسانی بسیاری نیاز دارد و در این بازه زمانی نیروهای خدماتی بسیاری باید به کار گرفته شوند تا شهر به طور کامل از تبلیغات پاکسازی شود.

به قلم: سمیه تیاری-  اهواز/
مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.