تحصیل دانش آموزان خوزستانی در مدارسی با قدمت ۵۰ سال!

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: مدرسه خانه دوم فرزندان محسوب می شود که باید دانش آموزان بدون دغدغه در آن درس بخوانند و در کنار آن خانواده ها هم بدون این که دغدغه خاطری داشته باشند فرزندانشان را برای کسب علم و دانش به مدرسه بفرستند، اما وجود مدارس تخریبی در استان خوزستان باعث شده است که هم خانواده ها و هم دانش آموزان با مشکلات زیادی رو به رو شوند.

مظلوم‌ترین قشر جامعه کودکان هستند که اتفاقا واجب ‌ترین کار کمک و خدمت به آنان است چراکه این افراد آینده‌سازان کشور هستند و اگر اینگونه فکر کنیم باید برخورداری از بهترین امکانات و فضای آموزشی را برای آنها قائل شویم.

در شرایط کنونی هنوز همه مدارس واقع در استان ایمن نیستند، همچنین در تعدادی از مدارس بیم وقوع حوادث ناگوار وجود دارد، وجود مدارسی که قدمتی ۵۰ ساله دارند و قابل بازسازی هم نیستند. یکی از نگرانی‌ های مسئولان و همچنین خانواده های این استان است که همواره تلاش‌ هایی برای نوسازی آنها وجود داشته؛ ولی تاکنون موفقیت کامل در این زمینه بدست نیامده است و این در حالی است که در پهنای زلزله خوزستان مدارس تخریبی بیشتری وجود دارد.

علاوه بر اینها تعداد زیادی مدرسه در روستاهای استان وجود دارد که در سال‌ های گذشته حتی تعمیر هم نشده‌اند، وضعیت این مدارس به نحوی است که امکان وقوع حوادث ناگوار در آنها وجود دارد، وضعیت این مدارس نگران کننده است و پیگیری برای بازسازی و بهبود شرایط فیزیکی آنها ضروری است.

در این باره مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان می گوید: ۱۴۸ مدرسه در این استان بالای ۵۰ سال سابقه دارند.

رضا رضایی با بیان اینکه امسال با کمک ۹۴۰ میلیارد ریالی خیران برای احداث ۹۸ پروژه مدرسه سازی که شامل ۶۴۰ کلاس درس هستند اجرایی شد، می افزاید: با توجه به نیاز خوزستان دو هزار کلاس درس با چهار هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان به مدارس تخریبی در شهرستانهای شمالی استان اشاره و تاکید می کند: در شهرستان های شمالی خوزستان از جمله شوشتر، دزفول، هفتکل، ایذه و باغملک ۴۰ درصد مدارس تخریبی هستند و دیگر برای آموزش قابل استفاده نیستند.

وی می گوید: اکنون پنج هزار و ۴۷۷ فضای آموزشی در خوزستان وجود دارد که بنای دو هزار و ۳۱ مدرسه مستحکم، و یک هزار و ۴۷۹ فضای مدرسه نیاز به مقاوم سازی و یک هزار و ۹۷۵ فضای مدرسه نیاز به تخریب و احداث دارند.

رضایی خاطرنشان می کند: آمار مدارس تخریبی و خطر ساز در خرمشهر، هویزه و اروند کمتر از ۱۰ درصد، و ۱۱ تا ۴۰ درصد مدارس ماهشهر، شاوور و هندیجان تخریبی هستند.

به گزارش رهیاب، علی رغم اینکه فضای آموزشی در روستاهای استان نامطلوب است و نیازمند بازسازی و یا تامین تجهیزات است، فضاهای آموزشی به طور میانگین دارای قدمت چندین ساله هستند و تعمیر هر یک به اعتبار لازم نیاز دارد و تحقق آن کمک ویژه مسئولان استان و به خصوص خیران را می‌طلبد.

در این زمینه خوب است که طرح هایی را برای برطرف کردن مشکلات و نارسایی های مدارس استان برای تحقق آن در دستور کار قرار داد و از آنجا که امکانات و تجهیزات در آموزش نقش مهم و تاثیرگذاری دارد؛ می تواند آینده منطقه و کشور را در ابعاد گوناگون توسعه دهد و تضمین کند.

در استان خوزستان یک میلیون دانش آموز مشغول به تحصیل هستند.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.