گردوخاک دست از سر خوزستان بر نمی دارد!/ منشاء داخلی است/ مدارس تعطیل و پروازها لغو شدند + جزئیات

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت: منشا گرد و غبارهای امروز و روزهای گذشته داخلی است و محل شکل گرفتن این پدیده در بیابان‌های اطراف اهواز و منطقه نفتی جاده رامهرمز گزارش شده است.

کوروش بهادری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به وقوع پدیده گرد و غبار در استان اظهار کرد: امروز (۴ اسفند) نیز مانند روزهای گذشته وزش باد در سطح استان گزارش شد و در این شرایط، همان سناریوی روزهای گذشته تکرار خواهد شد و همچنین انتظار می‌رود تا ساعت ۴ بعدازظهر کاهش دید در برخی از نقاط استان به ویژه در شهرهای اهواز، آبادان و خرمشهر رخ دهد.

وی ادامه داد: هم اکنون شدت وزش باد در اهواز ۳۰ کیلومتر در ساعت و میزان دید افقی در بر اثر گرد و خاک به ۲۵۰۰ متر کاهش یافته و این رقم ممکن است به ۱۵۰۰ متر نیز برسد.

بهادری افزود: انتظار می‌رود از بعد از ظهر امروز آسمان صاف شود و سپس فعالیت یک سامانه بارشی را در برخی از نقاط استان به ویژه در نقاط شمالی و شرقی تا بعد از ظهر فردا شاهد باشیم. در شب گذشته نیز رگبارهای پراکنده‌ای در شهرهای شوش، لالی و حسینیه اندیمشک گزارش شده است.

وی در خصوص منشا گرد و غبار چند روز گذشته و امروز در خوزستان تصریح کرد: منشا گرد و غبارهای امروز و روزهای گذشته داخلی است و محل شکل گرفتن این پدیده در کانون ریزگردها واقع در بیابان‌های اطراف اهواز، حد فاصل آزادراه اهواز به بندر امام و همچنین منطقه نفتی جاده رامهرمز گزارش شده است.

مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت: این که از سوی مسئولان حفاظت محیط زیست گفته می شود منشا پدیده گرد و غبار هفته جاری در خوزستان، کانون‌های خارجی است، صحیح نیست و تصور نادرستی است.

مدیر روابط عمومی حفاظت محیط زیست خوزستان از افزایش میزان ذرات معلق در هوا و گردو غبار در هوای اهواز تا ۲۴ برابر حد مجاز خبر داد.

شهریار عسکری اظهار کرد: میزان غلظت گرد و غبار در هوای اهواز در ساعت ۱۲ امروز به سه هزار و ۵۷۰ میکروگرم بر مترمکعب رسید.
وی افزود: در همین ساعت آلودگی هوا در شادگان ۱۷۸ میکروگرم بر مترمکعب است و سایر شهرها هنوز آلودگی زیادی ندارند.
عسکری اضافه کرد: در ساعت ۱۱ امروز نیز میزان گرد و غبار در هوای اهواز یک هزار و ۵۸۲ میکروگرم بر مترمکعب گزارش شده بود.
وی گفت: در این ساعت آلوگی هوا در ماهشهر در جنوب خوزستان ۱۷۶ میکروگرم بر مترمکعب بود.
حد مجاز آلودگی هوا ۱۵۰ میکروگرم بر مترمکعب است.
ستاد بحران استانداری خوزستان مدارس نوبت عصر در شهرستان های اهواز، باوی، حمیدیه، کارون، هویزه و دشت آزادگان را به دلیل بالا رفتن غلظت آلودگی هوا و شدت گرد و غبار تعطیل اعلام کرده است.
توفان های گرد وغبار از شنبه بیشتر مناطق خوزستان را در برگرفته است. یکم اسفند میزان آلودگی هوای اهواز به ۶۶ برابر حد مجاز و سوم اسفند به هفت برابر حدمجاز رسید.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان از تعطیلی نوبت بعد از ظهر مدارس همه مقاطع تحصیلی اهواز و پنج شهرستان دیگر خبر داد.

هاشم بالدی با اشاره به شروع مجدد گردوخاک شدید در اهواز و برخی از شهرستان‌های استان، اظهار کرد: مدارس همه مقاطع تحصیلی شهرستان اهواز، باوی، حمیدیه، کارون، دشت‌آزادگان و هویزه در نوبت بعدازظهر تعطیل اعلام شد.

وی در پاسخ به اعلام دیر هنگام تعطیلی مدارس، افزود: تعطیلی مدارس را در ساعت ۱۱:۳۰ اعلام و تلاش کردیم که اطلاع‌رسانی به سرعت انجام شود.

بالدی تاکید کرد: مراکز آموزشی و دانشگاه دائر هستند. علی رغم اعلام تعطیل نبودن دانشگاه ها، کلاس های نوبت بعد از ظهر برخی دانشگاه ها تعطیل شدند.

بنابر اعلام اداره کل فرودگاه های استان خوزستان امروز با توجه به وقوع پدیده ریزگردها و تاری شدید دید، سه پرواز فرودگاه اهواز لغو شد.

امروز به علت شرایط نامساعد هوا و فراگرفتن خاک در آسمان استان سه پرواز به شماره‌های ۲۰۵، ۴۳۱ و ۲۷۱ به مقاصد تهران ـ اهواز و بالعکس لغو شدند.

روزانه بیش از ۴۰ هواپیما در آسمان اهواز پرواز می‌کنند که امروز این تعداد به ۳۶ پرواز رسید و تعداد ۱۳ پرواز تا ساعت ۱۱:۳۰ ظهر انجام شد و بنابر اعلام سازمان هواشناسی و با بهبود شرایط و مساعد شدن هوا، دیگر پروازهای امروز انجام خواهند شد.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

  • خواهشا فردا روز چهارشنبه رو تعطیل کنید امروز در خرمشهر خاک شدیدی بود اما تعطیل نکردیم لطفا فردا رو نعطیل کنید