دومین بسته خبری- انتخاباتی خوزستان؛ از شدت گرفتن موج انصراف ها تا تائید صلاحیت های جدید

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: ویژگی مهمی که در این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی مشهود می باشد ، وجود چهره هایی ناآشناتر از همیشه است و این ناآشنایی ، اختلاف سلایق را دو چندان و تلاش ها را صد چندان کرده است.
سارا ممبینی، تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری چند روزی ست که آغاز شده و پوسترها ، بنرها و تراکت های تبلیغاتی کاندیداها در سطح شهر گسترده است. ویژگی مهمی که در این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی مشهود می باشد ، وجود چهره هایی ناآشناتر از همیشه است و این ناآشنایی ، اختلاف سلایق را دو چندان و تلاش ها را صد چندان کرده است و گروه های مختلف سیاسی را وادار کرده تا برای به تفاهم رسیدن و بستن لیست ، بیش از سایر انتخابات ها کار و تلاش کنند که البته این تلاش ها قابل تقدیر است . شنیده ها و گفت و گو های انتخاباتی ما از استان خوزستان و شهرهایش، در دومین روز از تبلیغات کاندیداها ،حکایت از این دارد که :
** حزب اعتدال و توسعه اسامی لیست انتخاباتی خود برای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی خوزستان با شعار “امید، آرامش و رونق اقتصادی” و با همراهی نیروهای اعتدال‌گرا، اصلاح‌طلب، گروه‌ها و اقشار مختلف حامی دولت تدبیر و امید ، منتشر کرد. همایون یوسفی و شبیب جویجری از حوزه انتخابیه اهواز در این لیست قرار دارند.
* *نمایندگان احزاب و چهره های سیاسی در خوزستان تلاش می کنند مردم را برای حضور هر چه بیشتر در دو انتخابات پیش رو تشویق و تنور انتخابات را گرم کنند و با گذشتن از کنار ستادهای تبلیغاتی کاندیداها نوای سرودهایی با مضمون های وطن دوستی به گوش شنوندگان می رسد.
 ** رئیس شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان خوزستان ، با اظهار اینکه با دست بسته نیز می توان موفق شد گفته است که نیازی به توضیح نیست و مردم می دانند که اکثر کاندیداهای شناخته شده ما رد صلاحیت شدند. خب چه باید کرد؟ در این شرایط یا باید قهر کنیم یا حداکثر تلاش مان را انجام دهیم. ما راه دوم را انتخاب کردیم.
 * * امروز دکتر شمس الله بهمئی ، کاندیدای اصلاح طلبان در رامهرمز در دو نوبت به سخنرانی پرداخت. وی در بخشی از سخنانش گفته است : لازم می دانم که شرایط سخت چهارسال گذشته ی کشور و مشکلات آن را برای شما بازگو کنم و بگویم که در چه شرایطی وظیفه ی نمایندگی مردم رامهرمز و رامشیر را به عهده گرفتم. گفتنی است در مراسم سخنرانی شمس الله بهمئی که با شعار ” راه همچنان ادامه دارد ” به عرصه ی رقابت وارد شده است، حضور جوانان و تحصیلکردگان قابل توجه بود.
 **معاون فرماندار شادگان از برگزاری نشست هم اندیشی با نخبگان این شهرستان خبر داد و گفته است که هدف ما، داشتن انتخاباتی سالم و به دور از حاشیه با مشارکت حداکثری مردم است.
  ** رای اولی ها نیز از دیگر خبرهای انتخاباتی خوزستان بود که فرج الله خبیر معاون سیاسی استاندار خوزستان به این مبحث وارد شده و از تعداد رای اولی ها سخن به میان آورده و گفته است که طبق آمار اداره کل ثبت‌احوال، جمعیت کل استان چهار میلیون و ۸۹۷ هزار و ۶۴ نفر است که از این تعداد ۳ میلیون و ۴۳۰ هزار و ۲۵۸ نفر واجد شرایط شرکت در انتخابات هستند. تعداد رای اولی‌ها نیز ۷۵ هزار و ۴۸۹ نفر است که تا هفتم اسفند سال جاری سن آن‌ها به ۱۸ سالگی می‌رسد.
* *سیل انصراف نامزدهای نمایندگی مجلس شورای اسلامی به نفع لیست اصلاح طلبان در اهواز ادامه دارد و نام هایی چون علی اعطا و جلال طرفی نیز به حمید لویمی و کوروش جهانگیری باورصاد که به نفع لیست اصلاحات انصراف داده بودند ، اضافه شده است.
 **جمعیت سیاسی طیف اصلاح طلبان خوزستان از دکتر همایون یوسفی حمایت کرد. سید رضا طباطبایی عضو شورای مرکزی جمعیت سیاسی خوزستان در این باره گفت:این انتخابات از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا در دوره ی قبل که مشارکت نیروهای سیاسی پایین بود، نمایندگانی با بینش غیرسیاسی به مجلس راه یافتند.
 ** محمد کیانوش راد ، رئیس شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان خوزستان اعلام کرد که از هیچ کاندیدایی در ایذه حمایت نمی کنیم. وی گفت: پس از بررسی های اولیه رای شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان عدم حمایت از گزینه های مورد بررسی در ایذه و باغملک بود.
 **شندیده ها حکایت از این دارد که عده ای در منطقه ی کوت عبدالله بنرهای تبلیغاتی کاظمی نسب(الباجی ) را پاره کردند.
** همگام با تکمیل لیست اصلاح طلبان خوزستان ، نفر سوم لیست اصولگرایان خوزستان از حوزه انتخابیه اهواز نیز مشخص شد و شبیب جویجری که در دقیقه ۹۰ صلاحیتش تایید شده بود به همراه شکرخدا موسوی و ناصری سودانی جزو لیست قرار گرفت. اصلاح طلبان خوزستان نیز دو روز پیش لیست حمایتی خود را منتشر کردند که همایون یوسفی ، کاظمی الباجی و علی ساری از حوزه انتخابیه اهواز در لیست قرار گرفتند.
 ** همانگونه که پیش بینی می شد موج انصراف کاندیداهای مجلس شورای اسلامی در خوزستان شدت گرفته و در هفته ای که گذشت چندین از نامزدهای انتخابات در خوزستان انصراف دادند. کوروش جهانگیری باورصاد از حوزه انتخابیه اهواز ، عبدالحسین عفت نژاد محبی از حوزه انتخابیه رامهرمز ، عبدالرضا حسینی از حوزه انتخابیه اهواز از ادامه فعالیت در انتخابات مجلس شورای اسلامی انصراف دادند.
 ** پس از انصراف حمید لویمی کاندیدای اصلاح طلب خوزستان به نفع لیست اصلاح طلبان ، رئیس شورای هماهنگی احزاب و ستاد ائتلاف اصلاح طلبان خوزستان در پیامی از اقدام عارف گونه حمید لویمی در کناره گیری از عرصه رقابت انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حمایت از لیست ائتلاف اصلاح طلبان استان خوزستان تقدیر و تشکر کرد.
 **بر اساس اطلاعات رسیده ، جمعی از فضلای حوزه های علمیه قم برای استان هایی غیر از تهران فهرستی را به عنوان جریان اعتدال در سراسر کشور ارائه داده اند. این فهرست برای تایید نهایی به بزرگان نظام و حوزه ارائه شده است. نام برخی از کاندیداهای خبرگان رهبری خوزستان نیز در این فهرست دیده می شود.
 **خطبه های نماز جمعه این هفته در سراسر خوزستان تحت تاثیر دو انتخابات خبرگان و مجلس قرار داشت و ائمه جمعه خوزستان یک صدا بر لزوم شرکت در انتخابات و همچنین انتخابات آگاهانه تاکید داشتند. در اهواز نیز حجت الاسلام حاجتی انتخابات را آزمایش جدی برای ملت بزرگ ایران اسلامی دانست.
 **با نزدیک شدن موعد انتخابات ، خبر داغ ” سامانه مجلس گرافی ” در سایت ها و شبکه های مجازی دست به دست می چرخد. از قرار معلوم این سامانه با هدف شفاف‌سازی عملکرد نمایندگان مجلس شورای اسلامی در دانشگاه تهران راه‌اندازی شده و بر طبق آمار ارائه شده از سوی آن ، نمایندگان خوزستان کمترین فعالیت را در طول دوره نمایندگی خود داشته‌اند!
 **شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان خوزستان دو نامزد دیگر خود را برای نمایندگی دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در خوزستان معرفی کرد. با معرفی جهانبخش قلاوند برای حوزه انتخابیه اندیمشک و علیرضا صدرا برای دزفول فهرست مجلسی های اصلاح طلبان خوزستان به ۱۰ حوزه انتخابیه افزایش یافت. شورای سیاست گذار اصلاح طلبان خوزستان پیش از این نیز لیست مورد حمایت خود از نامزدهای هشت حوزه انتخابیه این استان را معرفی کرده است.
 ** صیادان هندیجانی نیز در راس خبرهای انتخاباتی خوزستان قرار داشتند و طبق هماهنگی هتای صورت گرفته ، دو صندوق برای جمع آوری آرای صیادان هندیجان در نظر گرفته شده است. به گفته رئیس اداره شیلات هندیجان هماهنگی لازم با صیادان شناورهای روی آب برای پهلوگیری و اخذ رای از آنها در روز هفتم اسفند ماه به عمل آمده است.
 *در کنار رد صلاحیت هایی که گاه و بی گاه از سوی مسئولین منتشر می شود ، خبرهایی نیز از تایید صلاحیت ها مطرح می شود. خوزستان نیز از آخرین تایید صلاحیت ها بی نصیب نماند و چهار نفر از سوی شورای نگهبان تایید صلاحیت شدند.
 * *مصطفی مطور زاده نامزد نمایندگی مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه خرمشهر ، هدایت الله خادمی از حوز انتخابیه ایذه، ناصر بورد از شوشتر و محمد جاسمی از اهواز از سوی شورای نگهبان تائید صلاحیت شدند.
 **طبق گفته رئیس ستاد انتخابات خوزستان ، ممکن است افراد دیگری از سوی شورای نگهبان طی روزهای آینده تائید صلاحیت شوند. برای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در خوزستان ۶۲۳ کاندیدا ثبت نام کردند که در نهایت ۳۶۴ نفر از سوی شورای نگهبان تایید صلاحیت و ۲۳۷ رد صلاحیت شدند.
 * * از ۲۳ داوطلب تایید صلاحیت شده نهایی در حوزه انتخابیه شوشتر و گتوند چهار داوطلب انصراف و یک نفر نیز تغییر حوزه داد. رها متقیان فرهادی، پوران منجزی ، علیرضا اکبری زاده و فاخر باوی انصراف و علی نظر ممبینی نیز تغییر حوزه داد. بر این اساس ۱۸داوطلب باقی مانده می توانند به استناد ماده ۵۶قانون انتخابات فعالیت تبلیغی خود را تا ساعت هشت صبح روز پنجشنبه ششم اسفند ادامه دهند.
**برخی داوطلبان مجلس، برای آنکه به خیال خود بتوانند رای مردم حوزه های انتخابیه را بدست آورند، در روزهای اخیر سیل اتهامات را روانه رقبای خود و برخی نمایندگان مجلس کرده اند بدون آنکه مدرک و سندی برای اظهارات خود بیان کنند. این اتهامات در حالی ست که همواره دلسوزان نظام و همچنین نهادهای ذی ربط ، کاندیداها را از تخریب یکدیگر برحذر داشته اند.
* *به فاصله یک هفته زمان به برگزاری انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری، ستاد انتخاباتی آیت الله موسوی جزایری میزبان گروهی از شیوخ طوایف و عشیره های عرب و بختیاری ، جمعی از فوتبالیست ها، هنرمندان ، مداحان ، اساتید دانشگاه و دیگر فرهیختگان شهرستان اهواز بود.
مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.