ممکن است افرادی تایید یا رد صلاحیت شوند/ از همه شهرستان ها گزارشهائی از تخلفات انتخاباتی رسیده / شرط پیروزی در انتخابات کسب ۲۵ درصد به علاوه یک رای است/ تخلفات فضای مجازی رصد می شود

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: رییس ستاد انتخابات خوزستان با اشاره به تایید صلاحیت ۲۶۴ داوطلب ورود به مجلس، گفت: ممکن است این آمار نیز تغییرات داشته باشد.

رئیس ستاد انتخابات خوزستان از احتمال تغییر در ترکیب نامزدهای انتخابات مجلس و تایید صلاحیت های جدید خبر داد و گفت: از همه شهرستان ها گزارشهائی از تخلفات انتخاباتی رسیده که این پرونده ها به مراجع قضایی ارجاع شده است.

به گزارش ایرنا فرج الله خبیر چهارشنبه در نشست خبری در سالن جلسات معاونت سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان اظهار کرد:
جمعیت خوزستان بر اساس آخرین گزارش ثبت احوال چهار میلیون و ۷۹۸ هزار و ۶۴۰ نفر است که سه میلیون و ۴۳۰ هزار و ۲۵۸ نفر از این تعداد واجد شرایط رای دادن هستند.
خبیر اضافه کرد: تعداد رای اولی ها (افرادی که تا هفتم اسفند به ۱۸ سال می رسند) در استان خوزستان نیز ۷۵ هزار و ۴۸۹ نفر هستند که ۳۶ هزار و ۹۶۵ نفر از آنها زن و ۳۸ هزار و ۵۲۴ نفر مرد هستند.
معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان گفت: در حال حاضر ۲۷ شهرستان و ۴۰ بخش مستقل در استان وجود دارد که برای آن ۱۴ حوزه انتخابیه اصلی و ۱۳ حوزه فرعی نیز برای آن تعریف شده است.
وی بیان کرد: تعداد شعب اخذ رای در استان دو هزار و ۹۹۶ شعبه است که از این تعداد دو هزار و ۱۲۱ شعبه ثابت و مابقی شعب سیار هستند.
به گفته وی ۵۰ هزار نفر عوامل اجرائی در برگزاری این انتخابات در استان خوزستان همکاری خواهند کرد.
خبیر با بیان اینکه خوزستان دارای شش کرسی در مجلس خبرگان است اظهار کرد: ۲۴ نفر برای انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان نامنویسی کردند که هفت نفر تایید شدند.
وی افزود: برای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز ۶۲۳ نفر ثبت نام کردند که در نهایت ۳۶۳ نفر تایید صلاحیت شده اند که برای ۱۸ کرسی با یکدیگر به رقابت می پردازند که ۲۴ نفر از آنها زن و ۳۴۰ نفر از آنها مرد هستند.
خبیر ادامه داد: در تجدید نظر به عمل آمده برای تایید صلاحیت نامزدهای مجلس از خوزستان یک نفر تایید و چهار نفر ردصلاحیت شده اند اما احتمال تغییر در این تعداد وجود دارد.
به گفته وی از نظر قانونی مهلت اعتراض برای نامزدهای ردصلاحیت شده به اتمام رسیده اما تجربه سال های گذشته نشان می دهد که تا روز رای گیری نیز ممکن است تغییری در ترکیب نامزدها اتفاق بیفتد.
این مقام مسئول همچنین با بیان اینکه همه لوازم و ملزومات برای یک انتخابات سرنوشت ساز و پر شور فراهم شده است گفت: کمیته پشتیبانی نیازمندی های شعب را پیش بینی کرده و در مورد امنیت نیز ستاد امنیت استان به مسئولیت معاون امنیتی استاندار با فرمانداران هماهنگی های لازم را انجام داده تا انتخابات در فضای امن برگزار شود.
وی اضافه کرد: در زمینه اجرا طبق برنامه زمانبندی پیش رفته ایم.
خبیر درباره تمهیدات اندیشیده شده برای جلوگیری از تخلف در انتخابات گفت: نمایندگان فرمانداران از افراد مورد وثوق انتخاب شده اند و در کنار آنها از ناظران شورای نگهبان و بازرسان استفاده شده است.
وی افزود: به جز تعدادی از صندوق ها که به دلایل اقلیمی و کوهستانی منطقه ممکن است ارتباط کمتری با سامانه داشته باشند با همه صندوق ها از طریق سامانه وزارت کشور ارتباط لحظه ای و آنلاین خواهیم داشت.
خبیر پیش بینی کرد: در برخی حوزه ها که رقابت شدیدتر است حضور مردم در انتخابات نیز بیشتر باشد.
وی از شهروندان خواست که در تعیین سرنوشت خود به صورت آگاهانه دخالت کنند و حتی اگر نامزد موردنظر آنها در رقابت حضور ندارد نیز در انتخابات شرکت کنند.

*فضای مجازی رصد می شود
معاون استاندار خوزستان همچنین درباره تبلیغات این دوره از انتخابات گفت: تبلیغات مجلس خبرگان از ۲۲ بهمن آغاز شده و تبلیغات مجلس شورای اسلامی نیز از ۲۹ بهمن آغاز می شود.
وی با اشاره به شرایط خاصی که قانون و آیین نامه ها برای تبلیغات پیش بینی کرده اند افزود: نامزدهای خبرگان دو هفته و نامزدهای مجلس یک هفته زمان برای تبلیغات دارند که تبلیغات محلس برخلاف تبلیغات خبرگان منحصر به تبلیغات محیطی و سخنرانی است و نمی توانند از صدا و سیما استفاده کنند.
خبیر با بیان اینکه برای جلوگیری از تخلفات فضای مجازی کنترل می شود تاکید کرد: فضای مجازی همانند فضای واقعی است و با تخلفات برخورد می شود.
وی افزود: با اداره ارشاد هماهنگی صورت گرفته و نامزدها می توانند سایت هایی را برای تبلیغات راه اندازی کنند که البته باید نام و نشان داشته باشد.
خبیر اضافه کرد: نامزدها می توانند از پیامک برای تبلیغات استفاده کنند.
وی تصریح کرد: نامزدها فقط درمحل های مجاز می توانند آگهی خود را نصب کنند و پاره کردن این آگهی ها تخلف به شمار می آید.
رئیس ستاد انتخابات خوزستان افزود: به فرمانداری ها و شهرداری ها اعلام شده که محل هایی برای تبلیغات نامزدها معین کنند و نامزدها فقط در این اماکن مجاز به نصب آگهی خود هستند.
وی گفت: در هفته گذشته تخلفاتی از نامزدها در این زمینه مشاهده شده که به آنها تذکر دادیم و موارد تخلف جمع آوری شده است.
خبیر با اشاره به جرایم انتخاباتی بر اساس قانون اظهار کرد: خرید و فروش رای، رای گرفتن با شناسنامه کسی که حضور ندارد، تهدید یا تطمیع در امر انتخابات، رای دادن با شناسنامه جعلی، رای دادن با شناسنامه دیگری، رای دادن بیش از یکبار، توصیه به نوشتن اسم کاندیدای معین در ورقه رای توسط افراد متفرقه در محل اخذ رای، اخلال در امر انتخابات، کم و زیاد کردن آرا یا تعرفه ها از تخلفات انتخاباتی است.
وی گفت: تقلب در رای گیری و شمارش آرا، تقلب و تزویر در اوراق تعرفه یا برگ رای یا صورت جلسات، توصیه به نوشتن اسم کاندیدای معین در ورقه رای، تغییر و تبدیل یا جعل و یا ربودن و یا معدوم کردن اوراق و اسناد، بازکردن و یا شکستن قفل محل نگهداری و لاک و مهر صندوق های رأی بدون مجوز قانونی، جابجایی، دخل و تصرف و یا معدوم نمودن اسناد انتخاباتی بدون مجوز قانونی، ایجاد رعب و وحشت برای رای دهندگان یا اعضای شعب ثبت نام و دخالت در امر انتخابات جرایم انتخاباتی به شمار می آیند.
بر اساس این گزارش خوزستان دارای ۱۸ کرسی نمایندگی در مجلس شورای اسلامی است و ۱۴ حوزه اصلی و ۱۳ حوزه فرعی دارد. این استان همچنین شش نماینده در مجلس خبرگان رهبری دارد.
انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان به صورت همزمان در هفتم اسفند برگزار می شود.

 

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.