جزایر و سواحل خوزستان در کانون توجه؛ هفت دهکده ساحلی در استان احداث می شود

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: هفت دهکده‌ی ساحلی در استان خوزستان منعقد ساخته خواهد شد.
مدیر کل اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان خوزستان در گفتگو با شبکه اطلاع رسانی جامعه دریایی ایران ( مانا) اظهار داشت: توسعه گردشگری دریایی و آبی هم اکنون به عنوان یکی از مهمترین اولویت های توسعه ای استان خوزستان مطرح است.

دکتر خسرو نشان، تصریح کرد: این پتانسیل بالقوه در بحث تورسیم دریای استان خوزستان به دلیل وجود بنادر مهم اقتصادی آبادان، خرمشهر، امام خمینی(ره)، ماهشهر، هندیجان با ظرفیت بین المللی و نوار ساحلی به طول۸۳۱ کیلومتر، چشمگیر شده است.

وی افزود: همچنین وجود جزایر قبر ناخدا، مهنازوقمر و دارا با نوار ساحلی به‌طول۱۰۰ کیلومتر، رودخانه‌های مرزی اروند‌رود و بهمن‌شیر با خط ساحلی به طول۲۵۷ کیلومتر از دیگر ظرفیت های گردشگری آبی این استان محسوب می شود.

این مقام مسئول دراستان خوزستان خاطرنشان کرد : طولانی‌ترین و پرآب‌ترین رودخانه‌های کشور شامل کارون،کرخه، دز، مارون، زهره، جراحی و شاوور نیز در این استان قرار گرفته است.

به گفته دکتر نشان، بیشترین دریاچه‌های پشت سدها نیز شامل دز، کرخه، کارون۳، مارون، شهید عباسپور و انحرافی گتوند و برخی تالاب‌های مهم مانند از جمله تالاب بین‌المللی شادگان، تالاب میانگران، هورالعظیم و تالاب بامدژ از دیگر ظرفیت های توریسم آبی این استان است که می توانند در صورت مدیریت صحیح و به جا گردشگران زیادی را به خود جذب کنند.

مدیر کل اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان خوزستان یادآور شد: استان خوزستان دارای یک سوم آب‌های سطحی، بیشترین طول سواحل و بیش‌ترین منابع آبی در میان سایر استان ها کشور است.

وی اذعان داشت: قرار است استان خوزستان تفاهم‌نامه‌ی سه جانبه‌ای ما بین رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، رئیس سازمان امور اراضی و استانداری خوزستان با موضوع احداث دهکده‌ی ساحلی منعقد شود.

اقای نشان در ادامه بیان کرد: بر این اساس مناطق ساحلی پیشنهادی استان برای احداث دهکده‌های ساحلی شامل منطقه‌ی ساحلی خورموسی در محدوده‌ی بندر ماهشهر در ساحل خلیج فارس به ویژه خور غزاله واقع در ۱۱ کیلومتری بندر ماهشهر است.

وی تاکید کرد: همچنین منطقه‌ساحلی بو طاهری در ساحل خلیج فارس در۶۰ کیلومتری هندیجان واقع در مسیر هندیجان- دیلم نیز از دیگر مناطق تعیین شده برای ایجاد دهکده ساحلی محسوب می شود.

مدیر کل اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان خوزستان اضافه کرد: علاوه بر این سواحل جزیره‌ مینو‌ی خرمشهر واقع در حد فاصل آبادان – خرمشهر نیز منطقه ای مناسب برای احداث تاسیسات گردشگری اعلام شده است.

سواحل بهمن‌شیر حد فاصل ابتدای کانال ژیان در آبادان تا انتهای بهمن شیر که به خلیج فارس منتهی می‌شود نیز مکان مناسبی برای ایجاد دهکده گردشگری ساحلی خواهد بود که البته نباید نخلستان های واقع در این مسیر تخریب شود.

وی یادآور شد: همچنین بر اساس مطالعات صورت گرفته سواحل بحرکان در بندر هندیجان، موج‌شکن گوبان در ۴۸ کیلومتری مسیر آبادان- چوئبده و موج‌شکن گوارین در ۴۳ کیلومتری مسیر آبادان- چوئبده نیز به عنوان مکان های مناسب برای ایجاد دهکده گردشگری ساحلی انتخاب شده است.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.