تشکیل کمیته های تخصصی برای احیای ۵ تالاب خوزستان

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: مدیرکل آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست از تشکیل چهار کمیته تخصصی برای احیای پنج تالاب در خوزستان خبر داد.

به گزارش ایرنا محمد درویش سه شنبه شب در گردهمایی سازمان های مردم نهاد محیط زیستی خوزستان که در سرسرای آمفی تئاتر سازمان آب و برق برگزار شد اظهار کرد: کمیته تخصصی آموزش و مشارکت مردمی، کمیته رودخانه ها، کمیته تالاب و گردشگری و کمیته مطالعه و پژوهش برای احیای تالاب های خوزستان تشکیل شده است.
وی افزود: در راستای اجرای تفاهم نامه سازمان حفاظت محیط زیست کشور با سازمان آب و برق خوزستان پنج هسته اصلی در کنار پنج تالاب استان (هورالعظیم، شادگان، بامدژ و میانگران) تشکیل شده است.
درویش تالاب های خوزستان را پنج نگین ارزشمند توصیف کرد و گفت: بهبود وضع تالاب ها باعث برقراری تعادل در آن سرزمین می شود.
وی تاکید کرد: خوزستان شرایط گذشته خود را باز نمی یابد مگر اینکه ۱۰ استان بالادست رودخانه های کرخه، کارون، دز و زهره با خوزستان همراه شوند و این تفاهمنامه به دنبال هماهنگ کردن شبکه های زیست محیطی خوزستان و استان های بالادست است.
درویش اضافه کرد: دلیل حمایت از احیای تالاب های خوزستان تاثیر این تالاب ها بر محیط زیست کشور است زیرا اگر تالاب های این استان احیا نشود نمی توان تالاب های اصفهان، فارس و … را احیا کرد.
وی با بیان اینکه غلبه تفکر سازه ای بر مدیریت آب در کشور مشکلات جدی ایجاد کرده گفت: این رویکرد میلیاردها از ثروت ملی را هدر داده بدون اینکه به کیفیت زندگی آنها اضافه کند و این طرح ها رابطه بین اقوام ایرانی را با کدورت روبه رو کرده به طوری که در آستانه جنگ آب قرارداریم.
این فعال محیط زیست ورود سازمان آب و برق خوزستان به موضوع احیای تالاب ها را یک فرصت تاریخی دانست و افزود: این سازمان با امضای این تفاهم نامه وعده کرده که تشکل های زیست محیطی را حمایت و به احیای تالاب ها کمک کند و تشکل های زیست محیطی باید از این فرصت طلایی استفاده کنند.
وی خاطرنشان کرد: به زودی خانه تشکل های مردم نهاد محیط زیست با کمک سازمان آب و برق خوزستان در کنار پنج تالاب اصلی این استان دایر می شود.
درویش از راه اندازی مدارس محیط زیستی در خوزستان در راستای این طرح خبر داد و گفت: هدف ما تربیت کودکانی است که نگاهشان به محیط زیست مانند نگاهشان به عزیزترین افراد در زندگی باشد.

*سمن های خوزستان به همسایه ها وصل می شوند
معاون طرح و توسعه شبکه های آبیاری و زهکشی سازمان آب و برق خوزستان نیز در این نشست هدف این طرح را اتصال شبکه های زیست محیطی خوزستان به استان های بالادست دانست و گفت: این طرح به صورت آزمایشی در خوزستان اجرا می شود که در صورت موفقیت در سایر استان ها هم اجرا خواهد شد.
حمیدرضا خدابخشی افزود: هدف این است که به تشکل ها کمک کنیم مطالبه عمومی را در یک چارچوب مشخص بیان کنند تا بهتر به نتیجه برسند.
وی با اشاره به تشکیل یک شورا در راستای تحقق تفاهم نامه سازمان آب و برق و سازمان محیط زیست کشور اظهار کرد: مدیرکل محیط زیست خوزستان به عنوان رئیس این شورا انتخاب شده و چهار کمیته تخصصی زیرمجموعه آن تشکیل شده، که اعضای سمن ها می توانند بنا به تخصص به عضویت این کمیته ها درآیند.
خدابخشی گفت: محور تفاهم نامه سمن ها هستند که سازمان های دولتی در زمینه امور تخصصی، تجهیزات و جمع آوری اطلاعات با آنها همکاری می کنند.

* تشکیل تعاونی های محیط زیستی
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان نیز در این جلسه از تشکیل تعاونی های تخصصی زیست محیطی خبر داد.
احمدرضا لاهیجان زاده با بیان اینکه در خوزستان یک هزار و ۲۰۰ نفر دانش آموخته رشته های محیط زیست و کشاورزی هستند افزود: با سازمان نظام مهندسی تفاهم نامه ای امضا کردیم و قرار است به زودی این دانش آموختگان را برای تشکیل تعاونی ها و تشکل های تخصصی دعوت کنیم.
وی از تشکیل نخستین جلسات کمیته های تخصصی احیای تالاب های خوزستان در هفته آینده خبر داد.
بر اساس این گزارش، مهر امسال تفاهم نامه ای میان سازمان آب و برق خوزستان و سازمان حفاظت محیط زیست کشور امضا شد.
احیای نقش جوامع محلی و تشکل های مردم نهاد محیط زیستی برای مهار بحران های زیست محیطی در خوزستان هدف اصلی این تفاهم نامه است.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.