لب تشنه مردم برساحل خلیج فارس و اروند؛ ۱۰ روز بی‌آبی در شهر چوئبده آبادان

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: شهر چوئبده آبادان بیش از ۱۰ روز است که با قطعی آب روبه‌رو شده و علی‌رغم آبرسانی از طریق تانکرها این آب کفاف مصرف مردم را نمی‌دهد.

شهر چوئبده از توابع شهرستان آبادان است که در ۳۵ کیلومتری جنوب شرقی این شهر و در نقطه صفر مرزی با کشور عراق گرفته است که طبق آخرین آمار جمعیتی برابر با ۱۰ هزار نفر دارد.مردم چوئبده در سال‌های جنگ تحمیلی در خط مقدم جنگ و نقطه آغازین آن در برابر رژیم بعثی عراق مبارزه کردند و به تبع آن خسارات زیادی بابت این جنگ نصیب این مردم شد.

در حال حاضر نیز این شهرستان از نظر امکانات با کمبودهای فراوانی رو‌به‌رو است که همین مسئله سبب گلایه‌های فراوان مردم این شهر و مسئولان مربوطه از جمله اعضای شورای شهر، شهردار و امام جمعه این شهرستان در دوره‌های مختلف شده است.

یکی از نیازهای اولیه زندگی انسان آب است که نبود آن زندگی انسان را مختل و غیرممکن می سازد. بیش از ۱۰ روز است که این شهرستان با قطعی آب رو‌به‌رو است و همین مشکل روز‌به‌روز زندگی را بر مردم این شهر دشوارتر می‌کند.

شبکه آبرسانی قدیمی است

امین مرادی شهردار چوئبده با بیان اینکه چوئبده از نظر تقسیم بندی قسمتی از آبادان است، اظهار داشت: اما از نظر امکانات این‌گونه نیست و به ویژه درباره موضوعی مانند آب،شبکه آبرسانی این شهرستان بیمار است و نیاز به علاج دارد.

وی با اشاره به اینکه چوئبده طی سالها از نظر امکانات زندگی هیچ پیشرفتی نداشته است، عنوان کرد: در بحث برخورداری از آب پس‌رفت نیز داشته است چرا که دارای یک شبکه آبرسانی قدیمی و فرسوده است.

مرادی گفت: تأسیسات آبرسانی این شهر نیاز به بازنگری و نوسازی دارد و تا زمانی که آب مصرفی چوئبده از آبادان پمپاژ می‌شود و وابسته به این آب هستیم مشکل بی‌آبی شهر ما حل نمی‌شود.

وی اظهار داشت: من به‌ عنوان شهردار چوئبده به جای پرداختن به کارهای عمرانی در شهر تمام وقت خود را صرف آبرسانی با تانکر به مردم می‌کنم و همین موضوع سبب عقب ماندگی بیشتر شهر می‌شود.

شهردار چوئبده با بیان اینکه نیروهای انتظامی و دریابانی ساکن در این منطقه نیز آب ندارند، اعلام کرد: به جای حل مشکل از طریق سیستم خود به دنبال یک مقصر می گردند و آب آنها نیز از طریق ماشین آتش نشانی و تانکرهای ما تأمین می‌شود.

مرادی افزود: این آبرسانی علاوه بر گرفتن توان و ظرفیت ما در آبرسانی به مردم از طریق تانکر، سرعت کار ما را نیز کند می کند که نتیجه آن نارضایتی بیشتر مردم است.

وی عنوان کرد: تاکنون برای حل این بی‌آبی دست ما به جایی نرسیده است و فرماندار آبادان و سازمان منطقه آزاد اروند پاسخگو نبوده‌اند.

ارتباط با فرماندار آبادان نتیجه ای دربر نداشت و فرماندار این شهر پاسخگوی مشکل قطعی ۱۰ روزه آب شهرستان چوئبده نبود.

اداره آبفا مسئول است

عبدالعظیم فرحانی رئیس شورای شهر چوئبده نیز مسئول این مشکل را اداره آبفا دانست و بیان کرد: وقتی این اداره به وظیفه اش عمل نمی کند در نتیجه این مشکلات پیش می‌آید.

وی عنوان کرد: ما قصد نداریم توپ را در زمین دیگران بیندازیم و همه در برابر مردم مسئول هستیم ولی فرسودگی شبکه آب شهرستان چوئبده نیازمند توجه مسئولان آبفا در استان است.

رئیس شورای شهر چوئبده اظهار داشت: پس از کم آبی، مهاجرت دومین زنگ خطری است که چوئبده را تهدید می‌کند و  بسیاری از مردم ساکن این شهر به دلیل این مشکل قصد مهاجرت به دیگر شهرها را دارند.

فرحانی گفت: مراجعه به اداره آبفای آبادان نیز نتیجه ای نداشت و به ما اعلام کردند که ما کاری به توسعه شبکه آب نداریم.

تشنه سر کلاس می‌نشینیم

علی سعدون اصل یکی از شهروندان چوئبده نیز عنوان کرد: ۱۰ روز است که با قطعی آب رو به هستیم و فقط گاهی در ساعات نیمه شب برای زمان خیلی کوتاهی آب وصل می شود و خیلی زود قطع می شود.

وی گفت: برای همین هر شب کشیک می دهیم تا زمانی که آب وصل می شود متوجه شویم برای روزهای آینده آن را ذخیزه کنیم.

این شهروند افزود: البته فشار این آب نیز بسیار کم است به طوری که با دستگاه پمپ آب به سختی اندکی آب به دست می آوریم تا در روزهای بعد بدون آب نمانیم.

سعید احمدزاده که دانش‌آموز پنجم دبستان و ساکن چوئبده است نیز در گفت‌وگو با تسنیم با بیان اینکه در مدرسه بیشتر وقت‌ها آب نداریم، بیان کرد: گاهی آب خوردن هم نیست و تشنه سر کلاس می‌نشینیم.

این دانش‌آموز اظهار داشت: برای حفظ بهداشت مانند شستن دست‌ها نیز در مدرسه آب نداریم و سرویس بهداشتی مدرسه بیشتر وقت‌ها غیر قابل استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه بعضی وقت‌ها تانکرها برای مدرسه آب می‌آورند، اعلام کرد: این آب هم خیلی زود تمام می شود و دوباره بدون آب می‌مانیم.

یکی از دختران ساکن منطقه شهدای این شهر نیز در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: گاهی اوقات از شدت بی‌آبی از آب نهرها را استفاده می‌کنیم و برای شست و شو از آن آب استفاده کمک می‌گیریم.

وی گفت: زمانی که تانکر آب می‌آید به سرعت خود را به تانکر می‌رسانیم تا بتوانیم مقداری از آب مصرفی خود را تأمین کنیم و مجبوریم تا زمان آمدن تانکر دیگر به همین آب بسنده کنیم.

این شهروند چوئبده گفت: گاهی اوقات نیمه شب برای یک ساعت آب با فشار کم وصل می شود که این آب کفاف مصرف ما را نمی دهد و همچنان محتاج آب تانکرها می‌مانیم.

سازمان منطقه آزاد اروند نیز حاضر به پاسخگویی در این زمینه نشد و تلاش برای پیگیری موضوع از طریق این سازمان بی‌ثمر بود.

حجت‌الاسلام حمید سیلاوی امام جمعه شهرستان چوئبده نیز با بیان اینکه تا کنون هر جا رسیدیم مشکل آب چوئبده را بیان کردیم، اظهار داشت: گمان نمی‌کنم جایی یا کسی من را دیده باشد و درمورد این موضوع چیزی از من نشنیده باشد.

وی افزود: هر زمان می‌گوییم که آب نداریم به ما می‌گویند که بعد از رفع فلان مشکل وضعیت آب چوئبده بهتر می‌شود و مشکل آب کمتر دیده می‌شود در حالی که این گونه نبوده و هر بار شاهد تکرار چنین ماجرایی هستیم.

حجت الاسلام سیلاوی عنوان کرد: یک دفعه می‌گویند نیاز به تعمیر دارد ولی بعد از تعمیر چیزی بهتر نمی شود و بار دیگر می‌گویند اگر انشعاب قانونی برای مردم وصل شود و دارای کنتور باشند مشکل کمتر می‌شود.

امام جمعه چوئبده اعلام کرد: انشعاب‌ها و کنتورها نیز نصب شد اما علاوه بر اینکه شاهد کاهش مشکل نبودیم بلکه وضعیت قطعی آب بدتر شد.

وی با اشاره به اینکه مردم چوئبده به شدت تحت فشار هستند و نبود آب همه زندگی آنها را تحت الاشعاع قرار داده است، اظهار داشت: چوئده نیاز به تصفیه‌خانه مستقل آب دارد که تا کنون از این امکان محروم مانده است.

کار اساسی انجام شود

حجت‌الاسلام سیلاوی بی‌توجهی مسئولان نسبت به وضعیت چوئبده را خطرناک توصیف کرد و افزود: مردم این شهر وفادار به نظام و مرزبان کشور هستد باید قدر دان آنها بود.

وی عنوان کرد: یکی از پیامدهای این بی توجهی مسئولان به چوبده مهاجرت مردم است که رفتن مردم و ماندن افراد بی بضاعت سبب افزایش مشکلات شهر می‌شود.

امام جمعه چوئبده با بیان اینکه فقط در یک مورد ۴۰ خانوار از این شهر مهاجرت کردند، گفت: نباید چنین مهاجرت هایی انجام شود تا مردم در این شهر بمانند و مرزهای ما که امن است به واسطه این حضور امن تر شود نه اینکه در آستانه انتخابات چنین بی آبی در شهر حکم‌فرما شود.

سیلاوی اظهار داشت: مردم چوئبده در ماه مبارک رمضان و ایام محرم بدون آب بودند و با توجه به نزدیکی به ایام فاطمیه و افزایش نزورات مردم نبود آب به شدت مشکل‌ساز خواهد شد.

وی اعلام کرد: وقتی به مسئولان این موضوع را منتقل می‌کنیم، می‌گویند ما آب به اندازه کافی در شبکه می‌فرستیم. با فرض درست بودن این موضوع این سوال مطرح می شود که چرا آب به دست مردم نمی رسد.

امام جمعه چوئبده گفت: ممکن است هزار و یک اتفاق برای شبکه آب بیفتد و باید شبکه سالم باشد تا آب به دست مردم برسد و حق مردم چوئبده نیست که از آب آشامیدنی محروم باشند.

سیلاوی عنوان کرد: یک قسمت را تعمیر می کنند و ۳ جای دیگر می شکند. تا زمانی که فکر اساسی به حال این موضوع نشود بی‌آبی همچنان گریبان‌گیر مردم شهر ما خواهد بود.

وی با اشاره به نقش اساسی اداره آبفا در این باره، اظهار داشت: ما از اداره آبفا می‌خواهیم تا پاسخگوی این مشکل باشد و نسبت به رفع آن اقدام کند.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.