بازهم هورالعظیم خودسوزی کرد

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: تالاب هورالعظیم در جنوب غرب خوزستان برای سومین بار در یک ماه دچار آتش سوزی شد.

آتش سوزی در هورالعظیم از حدود ساعت سه بامداد یکشنبه آغاز شد و تا شب ادامه داشت.

یک شاهد عینی در این باره گفت: این آتش سوزی در محل فعالیت میدان آزادگان شمالی و در قسمت جنوبی جاده شهید اسدپور اتفاق افتاد.

این مقام آگاه که خواست نامش فاش نشود افزود: وزش باد باعث گسترش آتش سوزی شد و بیش از پنج هزار مترمربع از تالاب طعمه آتش شد.
وی با اشاره به اینکه گروه آتش نشانی شرکت نفت سعی در مهار آتش داشته اظهار کرد: اداره محیط زیست و فرمانداری هیچ اقدامی برای مهار آتش نکردند و در نهایت نیز با کاهش شدت باد، آتش خودبخود فرو نشست.

وی با انتقاد از بی توجهی به آتش سوزی مداوم در این تالاب گفت: در یک سال گذشته حدود ۱۰۰ مورد آتش سوزی در این تالاب اتفاق افتاده که فقط برخی از آنها ثبت شده اند.

وی با بیان اینکه صدای پرندگان و جانوران تالاب در حین آتش سوزی دل هر رهگذری را به درد می آورد، افزود:چه کسی مسئول خسارتی است که به پرندگان و جانوران این تالاب وارد می شود؟

وی اضافه کرد: متاسفانه در روزهای گذشته مصاحبه هایی از مسئولان محیط زیست مبنی بر تلاش برای مهار آتش منتشر شده ولی ما که در منطقه مستقر هستیم تاکنون هیچ اقدامی در این زمینه ندیدیم.
با وجود پیگیری خبرنگار از سوی سعیدی نیا فرماندار هویزه و مسئولان حفاظت محیط زیست خوزستان و هویزه پاسخی داده نشد.

بر اساس این گزارش، هورالعظیم ششم بهمن دچار آتش سوزی شد که چهار روز طول کشید و سه هزار هکتار از آن را فقط در بخش عراقی دچار کرد. بخش هایی از قسمت ایرانی نیز در همین زمان سوخت.

دود و خاکستر این آتش سوزی شهرهای رفیع، سوسنگرد و حمیدیه را درگیر کرد.

این آتش سوزی در بخش عراقی هورالعظیم در غرب دایک مرزی (قرینه جاده امام رضا) در داخل این تالاب و قرینه آن در بخش ایرانی اتفاق افتاده بود.

درباره دلیل این آتش سوزی نظرات متفاوتی ارائه شده است.

مدحجی رئیس اداره حفاظت محیط زیست هویزه دلیل آتش سوزی در تالاب هورالعظیم را خشکسالی و تامین نشدن حقابه تالاب عنوان کرده و گفته: در زمان خشکسالی و با کاهش آب، تالاب به مانداب تبدیل می شود و گاز متان یا گاز مرداب از آن متصاعد می شود که در مقابل اشعه آفتاب دچار آتش خواهد شد.

این در حالیست که لاهیجان زاده مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با توجه به فصل زمستان، نقش خشکسالی را در این آتش سوزی منتفی دانسته و گفته است: احتمالا بی احتیاطی صیادان و ماهیگیران عامل آتش سوزی بوده است.

برخی از مردم محلی معتقد هستند شرکت های نفتی در این آتش سوزی ها نقش دارد.

تالاب هورالعظیم در تابستان امسال نیز بارها دچار آتش سوزی شده بود.

آتش سوزی در هورالعظیم در حالی اتفاق می افتد که با بارندگی های اخیر به ویژه در حوضه رودخانه کرخه (که منبع اصلی تامین کننده تالاب است) انتظار می رفت بخش از نیاز آبی آن تامین شود.

به گفته فریدون صالحی فر مدیرعامل سد کرخه، تاکنون ۳۳۰ میلی متر بارندگی در بالادست سد کرخه ثبت شده است که رکورد خیلی خوبی است و حداکثر دبی آب ورودی به دریاچه سد کرخه یک هزار و ۶۴ متر مکعب بر ثانیه است که در صورت تداوم بارندگی ها تا ۱۰ سال آینده مشکل کمبود آب وجود نخواهد داشت این در حالی است که حقابه تالاب از این سد هیچگاه تامین نشده است.

تالاب مرزی هورالعظیم در جنوب غربی کشور قرار دارد که یک سوم آن در ایران و دو سوم در عراق است.

هورالعظیم آخرین بازمانده تالاب های بین النهرین است که برنامه محیط زیست سازمان ملل در سال ۲۰۰۲ خشک شدن آن را یکی از دو فاجعه زیست محیطی قرن اعلام کرد و نسبت به تبعات آن به کشورهای ایران و عراق هشدار داد.

بخش ایرانی تالاب هورالعظیم از یک طرف با کاهش شدید آب روبه روست و از سوی دیگر با اکتشافات نفتی دچار خسارت شده است.

این تالاب از زمان خشک شدن به عنوان یکی از کانون های اصلی تولید گرد و غبار معرفی شده است.

** عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.