هور در آتش / خاکستر در سوسنگرد، رفیع و حمیدیه

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: رئیس اداره حفاظت محیط زیست هویزه از آتش سوزی دوباره در ۵۰۰ هکتار از تالاب هورالعظیم خبر داد.

موسی مدحجی اظهار کرد: این آتش سوزی در بخش عراقی هورالعظیم و در سه کیلومتری غرب دایک مرزی (قرینه جاده امام رضا) در داخل این تالاب اتفاق افتاده است.

وی افزود: آتش سوزی از ساعت ۱۲ ششم بهمن آغاز و تا ساعت ۱۶ به اوج خود رسید و تا اواخر دیشب نیز ادامه داشت.
مدحجی اضافه کرد: دود ناشی از این آتش سوزی شهرهای اطراف را فرا گرفت و خاکستر آن شهرهای رفیع، سوسنگرد و حمیدیه را درگیر کرد.
وی دلیل آتش سوزی در تالاب هورالعظیم را خشکسالی در این تالاب عنوان کرد و گفت: حقابه این تالاب هم در بخش ایرانی و هم در بخش عراقی تامین نشده است.
به گفته وی، تصاویر ماهواره ای تالاب نشان می دهد که پهنه هایی در عمق تالاب در عراق هنوز آبگیری نشده اند که یکی از این پهنه ها به وسعت حدود سه هزار هکتار دیروز دچار حریق شد و احتمال آتش سوزی مجدد نیز وجود دارد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست هویزه با بیان اینکه آب ورودی از رودخانه کرخه به هورالعظیم به حداقل رسیده، اظهارکرد: با کاهش شدید رهاسازی آب از سد کرخه و افزایش برداشت های کشاورزی، آب کافی به تالاب نمی رسد و بارندگی های اخیر نیز موثر نبوده است.
مدحجی گفت: مخزن ۲ تالاب حدود ۹۰ درصد،و مخزن شماره ۳ تالاب حدود ۱۰ درصد آب دارند و مخازن ۴ و ۵ نیز از زهاب های نیشکر آبگیری می شوند.
وی با اشاره به اینکه توزیع آب در بخش عراقی تالاب یکسان نبود، اظهار کرد: آب در بخش ایرانی تالاب هنوز به حدی نرسیده که از دریچه های دایک مرزی سرریز شود.
هورالعظیم در تابستان امسال نیز بارها دچار آتش سوزی شده بود.
تالاب مرزی هورالعظیم در جنوب غربی کشور قرار دارد که یک سوم آن در ایران و دو سوم در عراق است.
هورالعظیم آخرین بازمانده تالاب های بین النهرین است که برنامه محیط زیست سازمان ملل در سال ۲۰۰۲ خشک شدن آن را یکی از دو فاجعه زیست محیطی قرن اعلام کرد و نسبت به تبعات آن به کشورهای ایران و عراق هشدار داد.
بخش ایرانی تالاب هورالعظیم از یک طرف با کاهش شدید آب روبه روست و از سوی دیگر با اکتشافات نفتی دچار خسارت شده است.
این تالاب از زمان خشک شدن به عنوان یکی از کانون های اصلی تولید گرد و غبار معرفی شده است./ ایرنا**

** عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.