امیدواری خوزستان به بودجه سال ۹۵ / از جلب مشارکت بخش خصوصی تا امید محیط زیست به اعتبار برنامه ششم توسعه

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: لایحه بودجه سال ۹۵ هنوز به مجلس شورای اسلامی نرسیده است، اما دلایل زیادی وجود دارد که این لایحه پیش از طرح در مجلس، مورد توجه قرار گیرد.
فرا رسیدن سال پایانی برنامه پنجم توسعه، آغاز برنامه ششم توسعه از نیمه دوم سال ۹۵ و تصویب برجام و پیش بینی گشایش اقتصادی پس از اجرای آن از دلایلی است که چگونگی تصویب بودجه و اعتبار اختصاص یافته به دستگاه های مختلف و ۳۱  استان کشور را بیش از هر دوره در کانون توجه قرار می دهد. مسئولان خوزستانی نیز با توجه به همه این موارد از ماه ها پیش رایزنی هایی را با سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور آغاز کرده اند تا در بودجه سال ۹۵ اعتباری درخور برای رفع محرومیت ها و همچنین حل مشکلات زیست محیطی استان دریافت کنند.
تکمیل پروژه های نیمه کاره عمرانی در سال پایانی برنامه پنجم توسعه، رسیدن استان به متوسط کشوری از نظر شاخص های ماده ۱۸۰ برنامه پنجم در بخش های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، زیربنایی و امنیتی، مهار ریزگردها، رفع آلودگی و احیای رودخانه استراتژیک کارون و استمرار و تکمیل طرح توسعه کشاورزی ۵۵۰ هزار هکتاری را می توان از مهم ترین اولویت های خوزستان در سال ۹۵ برشمرد که برای تامین اعتبار آن ها چشم به رای مجلسی ها دوخته اند.

خوزستان در انتظار ۳ ردیف اعتباری اختصاصی در بودجه ۹۵
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان گفت: ردیف اعتباری برای ۳ موضوع  مهار ریزگردها، احیای کارون و طرح توسعه پایدار استان برای تصویب در بودجه سال ۹۵ در نظر گرفته شده است.  «امید حاجتی» در گفت و گو با همشهری با اشاره به وضعیت درآمد دولت و مشکلات رکود تورم‌ در کشور اظهار کرد: دولت تورم را به خوبی کنترل کرده است و به نظر می‌رسد برای خروج از رکود اقتصادی به دنبال سیاست‌های انقباضی نیست.اما استان‌ها نباید برای اختصاص اعتبار سال ۹۵ از دولت انتظار خارج از عرف داشته باشند.
وی افزود: خوزستان نیز همانند سایر استان‌ها سهمی از بودجه سال ۹۵ دریافت خواهد کرد، اما علاوه بر این سهم به دلیل شرایط خاص استان به دنبال نهایی شدن ۳ ردیف اعتباری اختصاصی استان در سال ۹۵ هستیم.

جزئیات ردیف‌های اعتباری
حاجتی با بیان این‌که معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در این باره قول‌های مساعدی به مسئولان استان داده است، اظهار کرد: با توجه به معضل آب و هوا و ریزگردها در استان با دکتر «محمدباقر نوبخت» صحبت کرده ایم و ایشان قول مساعد داده اند یک ردیف اعتباری برای تمام نقاط کشور از جمله خوزستان که با این مشکل روبه رو هستند، اختصاص یابد. وی افزود: مشکل دیگر استان آلودگی کارون، انتقال آب از سرشاخه‌های این رودخانه و پرداخت نشدن حقابه تالاب هاست. برای احیای این رودخانه مهم خوزستان نیز در بودجه سال ۹۵ یک ردیف اعتباری اختصاصی تعیین خواهد شد.  رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان در بخش دیگری از سخنان خود به ردیف بودجه اختصاصی سوم اشاره کرد و گفت: خوزستان از زمان جنگ تحمیلی دچار یک عقب ماندگی تاریخی نسبت به سایر استان هاست. با توجه به محاسبه‌های صورت گرفته و بر اساس شاخص‌های ماده ۱۸۰ برنامه پنجم توسعه، این استان نسبت به متوسط کشوری عقب ماندگی بیست و چند ساله دارد. به همین منظور طرح توسعه پایدار خوزستان به تصویب رسیده، سازمان مدیریت برنامه ریزی کشور اطلاعات مورد نیاز در این باره را دریافت و معاون اول رئیس جمهوری نیز آن را تایید کرده است که امیدواریم در فرایند تصویب بودجه نهایی شود. به گفته وی،  طرح توسعه خوزستاندر صورت تصویب نهایی، در همه سال‌های اجرای برنامه ششم توسعه ردیف اعتباری مجزایی را دریافت خواهد کرد. دراین صورت‌بخشی از عقب ماندگی‌های استان نسبت به سایر نقاط کشور جبران می شود.

مدیریت هزینه در خوزستان
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان در ادامه با بیان این‌که تا امروز بیش از ۵۰ درصد اعتبار استان در سال جاری محقق شده است، گفت: ۷۳۰ میلیارد تومان اعتبار ‌با توجه به مشکلات استان و همچنین پروژه‌های نیمه تمام بسیار کم بود‌.
حاجتی درباره شکل هزینه این اعتبار توضیح داد: ما در ابتدای سال یک مدل توزیع اعتبار را تدوین کردیم تا بدانیم در چه شهرستانی چه بخشی از حد استاندارد عقب تر است و اعتبار بیشتری به آن اختصاص دهیم. روش دیگر ما در مدیریت این مبلغ، با توجه به فرارسیدن سال پایانی برنامه پنجم توسعه اختصاص اعتبار به پروژه‌های عمرانی با پیشرفت بالا بود. با رعایت این ۲ راهکار، اگر بودجه امسال تا پایان سال مالی یعنی تیر ۹۵ به صورت صددرصدی تخصیص یابد‌ ۷۰۰ پروژه را تکمیل خواهیم کرد.  وی ادامه داد: امسال حتی بسیاری از پروژه‌هایی که به دلیل در اولویت نبودن، نباید آغاز به کار می‌کردند را پوشش دادیم. مثلا در یک شهرستان سرانه ورزشی بالاتر از حد استاندارد بود و نیاز به آغاز یک پروژه ورزشی نداشت، ‌اما همین پروژه به دلیل پیشرفت بالایی  که داشت، اعتبار گرفت.

جلب مشارکت بخش خصوصی
یکی از موارد مورد توجه در مدیریت اقتصادی استان جلب مشارکت بخش خصوصی است که حاجتی در این باره نیز توضیح داد: یک ضابطه مشخص به دستگاه های مختلف ابلاغ و اولویت واگذاری پروژه‌ها را به بخش خصوصی اعلام کردیم، اما گزارش کامل درصد واگذاری در پایان سال مالی اعلام خواهد شد. رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان همچنین از رشد چند شاخص کلان در استان یاد کرد و افزود: خوزستان حدود ۵ درصد بیشتر از متوسط کشوری شاهد کاهش نرخ بیکاری بود و همچنین از نظر کنترل نرخ تورم حدود ۲ درصد بیشتر از متوسط کشوری عمل کرد.  وی با بیان این‌که ارزش صادرات نفتی در استان در ۶ ماه اول امسال نسبت به ۶ ماه اول سال ۹۲، ۷۶ درصد رشد داشته است، ادامه داد: همچنین تنها استانی هستیم که درآمدهایمان در ۷ ماه امسال وصول صددرصدی شده است و در این زمینه حتی ۱۹ درصد مازاد داشته‌ایم. این درآمدها اغلب از محل وصول مالیات‌ها تامین شده است. بهبود وضعیت شاخص های اقتصادی‌ از اولویت‌های خوزستان در مصرف اعتبار سال آینده خواهد بود که حاجتی معتقد است در صورت تحقق این هدف شاهد رشد شاخص های اجتماعی و فرهنگی نیز باشیم.

پیشنهاد نظام توسعه منطقه ای
اگر پیشنهاد نظام توسعه منطقه ای در برنامه ششم مورد توجه قرار گیرد، استانی چون خوزستان بدون نیاز به درآمدهای نفتی می تواند رشد قابل توجهی داشته باشد. حاجتی توضیحات بیشتر درباره این نظام را به آینده نزدیک موکول کرد.

پروژه‌های فرهنگی در سال ۹۵ به بودجه دو برابری نیاز دارد
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با بیان این‌که اعتبار عمرانی این اداره در سال مالی ۹۴ حدود ۷ میلیارد تومان بوده است، اعلام کرد: پیش بینی و تقاضای ما در سال ۹۵ برای تکمیل و اجرای پروژه‌های عمرانی در حوزه فرهنگ و هنر ۲ برابر اعتبار امسال است تا بتوانیم با سرعت کارها را به سرانجام برسانیم. «همایون قنواتی» با بیان این‌که حدود ۳۰ درصد از اعتبار تصویب شده برای بخش فرهنگ و هنر تخصیص یافته است، به همشهری گفت: بودجه عمرانی ما در بخش فرهنگ و هنر در سال‌های گذشته به صورت کامل تخصیص می‌یافت و امسال نیز با توجه به این‌که تا پایان سال مالی (تیر ۹۵) زمان زیادی باقی مانده است، امیدواریم اعتبار تعیین شده به صورت کامل تخصیص یابد.
وی یکی از مهم‌ترین برنامه‌های اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی را در آینده، اجرای طرح ملی سینمای روشن دانست و اظهار کرد: با اتحادیه تهیه کنندگان سینمای ایران صحبت‌هایی کرده ایم و قرار است نماینده ای از استان به این انجمن معرفی کنیم تا سالن‌های نمایش فیلم را در مراکز و اداره‌های دولتی و غیردولتی فعال کنند و به نمایش فیلم برای همه اقشار بپردازند.
قنوانی در این باره توضیح داد: در این طرح فیلم‌های مورد نیاز مراکز مختلف را با واسطه انجمن تهیه کنندگان و با قیمت پایین تامین می‌کنیم تا هر چه بیشتر به طرح ملی سینمای روشن جامه عمل بپوشانیم.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در بخش دیگری از سخنان خود به ساخت ۲ پروژه عمرانی مهم در استان اشاره کرد و گفت: یکی از پروژه‌ها احداث خانه هنرمندان شامل فضاهای آموزشی و اداری، سالن‌های نمایش، تئاتر، سینما و گالری و پروژه دوم مجموعه تالارهای همایش برای برگزاری برنامه‌های مختلف با جمعیت بالاست که هر یک حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد پیشرفت دارند.
این مقام مسئول به ساخت مجتمع‌های مختلف فرهنگی در آبادان، ماهشهر، هفتگل، شادگان، شوشتر، سوسنگرد و بستان اشاره کرد و افزود: امسال اعتبار عمرانی به دلیل مشکلات مالی دولت، کاهش قابل توجهی داشته است که به همین دلیل پروژه‌های عمرانی پیشرفت چندانی نداشتند.
وی همچنین از واگذاری مجتمع‌های فرهنگی به بخش خصوصی خبر داد و اظهار کرد: در این باره آگهی داده ایم تا علاقه مندان برخی از این مجتمع‌ها را تحویل بگیرند و بتوانیم مشارکت بخش خصوصی را نیز شاهد باشیم.
قنواتی اظهار امیدواری کرد با فعال شدن بخش خصوصی تعداد سالن‌های سینمایی در چند ماه آینده افزایش یابد. به گفته او، همچنین سینماهای آبادان، خرمشهر و چند شهرستان دیگر نیز به زودی به سیستم‌های دیجیتال مجهز خواهند شد.

امید محیط زیست استان به اعتبار برنامه ششم توسعه
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: با توجه به آغاز برنامه ششم توسعه از مهر سال ۹۵ انتظار داریم در بودجه سال آینده اعتبار مناسبی به بخش محیط زیست استان اختصاص یابد.
«احمد لاهیجان زاده» در گفت و گو با همشهری با بیان این‌که امسال فقط ۲۹ میلیارد تومان از اعتبار ۲۷۰ میلیارد تومانی مهار ریزگردها در استان تخصیص یافته است، اظهار کرد: با توجه به مشکل ریزگردها در بهمن سال ۹۳، دولت اسفند همان سال تشکیل جلسه داد و پروژه‌هایی را برای مهار ریزگردها در استان تصویب کرد  به طوری که۲۷۰ میلیارد تومان را برای اجرای این پروژه‌ها در سال ۹۴ در نظر گرفت.
وی افزود: این اعتبار فقط برای ۱۰ درصد از عملیات مهار ریزگردها کافی بود، اما از همین اعتبار نیز با گذشت ۹ ماه از سال فقط ۲۰ میلیارد تومان تخصیص یافته است.
لاهیجان زاده اظهار امیدواری کرد این مبلغ در سال ۹۵ به صورت کامل تخصیص یابد تا بتوان در حوزه ریزگردها فعالیت مفیدی انجام داد.
وی همچنین به پروژه‌های رفع مشکل آلودگی کارون اشاره کرد و گفت: بعد از ماه‌ها بررسی، مطالعه و برگزاری جلسه در شورای عالی آب و کمیته‌های تخصصی با حضور وزرای مختلف و با وجود همه سختگیری‌هایی که به دلیل کمبود اعتبار وجود داشت‌ ۸ هزار میلیارد تومان اعتبار برای رفع آلودگی برآورد شد که امیدواریم بخشی از آن در قالب برنامه ششم توسعه تخصیص یابد.
لاهیجان زاده در ادامه از پروژه‌های مختلف برای احیای جنگل‌های زاگرس، حفاظت از منابع طبیعی، احیای زیرساخت ها، آموزش همگانی، ارتقای فرهنگی، انجام پژوهش در حوزه‌های مختلف، پایش و کنترل صنایع و منابع آلوده کننده یاد کرد که هر یک برای اجرا به اعتبار قابل توجهی نیاز دارند.
وی با بیان این‌که تا پایان آذر حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد از بودجه بخش محیط زیست خوزستان تخصیص یافته است، اظهار امیدواری کرد که دولت تا پایان سال از نظر اقتصادی وضعیت بهتری پیدا کند و بتواند بخش بیشتری از بودجه را پرداخت کند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که همه اعتبار بخش محیط زیست از محل بودجه جاری تامین نمی‌شود، عنوان کرد: وزارتخانه‌های راه و شهرسازی، نفت، نیرو، جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت بر اساس قانون موظف هستند درصدی از اعتبار پروژه‌های عمرانی خود را به عنوان جبران خسارتی که به محیط زیست وارد می‌کنند، به سازمان محیط زیست پرداخت کنند و به همین منظور بخشی از اعتبار مورد نیاز ما باید از محل همین مصوبه تامین شود.
لاهیجان زاده از نمونه پروژه‌های عمرانی وزارتخانه‌ها که موظف به پرداخت خسارت به سازمان محیط زیست هستند به پروژه سد گتوند در زیرمجموعه وزارتخانه راه و شهرسازی و پروژه‌های وزارت نفت در هورالعظیم اشاره کرد و گفت: یک پروژه زمانی عمرانی خوانده می‌شود که آسیبی به محیط زیست وارد نکند و محدودیت‌های این بخش را رعایت کند.

بدهکاری‌های آموزش و پرورش خوزستان در سال ۹۴
معاون مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان با بیان این‌که بودجه اداره های آموزش و پرورش استان‌ها از سوی وزارتخانه تامین می‌شود، گفت: اداره های آموزش و پرورش در همه کشور بر اساس تعداد کارکنان و هزینه‌های جاری اعتبار دریافت می‌کنند و به همین دلیل امکان چانه زنی برای دریافت اعتبار بیشتر وجود ندارد.
«سیروس خدادادی» در گفت و گو با همشهری با بیان این‌که اعتبار اختصاص یافته به این اداره فقط کفاف پرداخت حقوق کارکنان را می‌دهد، اظهار کرد: سال ۹۳ بر اساس برآوردها‌ حدود هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان به اداره آموزش و پرورش استان پرداخت شد که از این اعتبار ۹۸/۵ درصد به حقوق کارکنان اختصاص یافت و یک و نیم درصد باقی مانده نیز عملا کفاف هزینه‌های دیگر را نمی‌داد.
وی افزود: در واقع با این اعتبار برای بقیه هزینه هایمان شامل حقوق حق التدریس ها، آموزش نیروی انسانی، تحقیقات، سرانه مدارس، هزینه‌های اداری ۴۱ اداره آموزش و پرورش استان و سوخت، اعتباری در اختیار نداشتیم و از این رو در بخش‌های مختلف بدهکاری‌های میلیاردی روی دستمان مانده است.  این مقام مسئول یکی از بدهی‌های این اداره را مربوط به بازنشستگان دانست و اظهار کرد: حدود ۵۷ میلیارد تومان به بازنشستگان آموزش و پرورش خوزستان بدهکار هستیم. همچنین ۳۰ تا ۴۰ مورد بدهی در بخش‌های مختلف به معلمان داریم که اعتباری برای پرداختشان در اختیار اداره نیست. خدادادی همچنین درباره اعتبار سرانه مدارس توضیح داد: ما در سال حداقل ۱۰ میلیارد تومان برای پرداخت سرانه دانش آموزی مدارس استان نیاز داریم که به دلیل کمبود اعتبار، امسال توانستیم فقط ۲ میلیارد تومان به مدارس پرداخت کنیم.
بنابر گزارش همشهری، پیش از این وزیر آموزش و پرورش اعلام کرده بود که امسال بودجه آموزش و پرورش حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان است که با این وجود حداقل ۵ هزار میلیارد تومان کسری بودجه داریم. البته دولت یازدهم در این ۲ سال حداقل ۵۰ درصد بودجه آموزش و پرورش را افزایش داده و از بودجه ۱۲ هزار میلیارد تومانی در سال ۹۱ این رقم به بیش از ۲۴ هزار میلیارد تومان در سال ۹۳ رسیده است. «علی اصغر فانی» افزود: روزی که دولت یازدهم کار را تحویل گرفت، سهم آموزش و پرورش از بودجه دولت ۹/۱ درصد بود‌ اما پس از ۲ سال بودجه ریزی سهم آموزش و پرورش به ۱۱/۲ درصد افزایش یافت که نشان می‌دهد این دولت اهمیت ویژه ای به موضوع آموزش و پرورش می‌دهد.

به قلم: سیده زهرا عباسی

** عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.