رئیس کل دادگستری خوزستان: تبلیغات زود هنگام جرم تلقی شده و پیگرد قانونی دارد

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: رئیس کل دادگستری خوزستان، با بیان اینکه تبلیغات زود هنگام داوطلبان انتخابات ممنوع است، اظهار داشت: تبلیغات زود هنگام جرم تلقی شده و پیگرد قانونی دارد.

فرهاد افشارنیا، رئیس کل دادگستری خوزستان، امروز(۵ دی) در گردهمایی مشترک اعضای هیات اجرایی و نظارت انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی خوزستان گفت: نقلاب اسلامی بر دو اصل جمهوریت و اسلامیت استوار است که این دو اصل توسط امام راحل و مردم ایران در انقلاب سال ۵۷ با برگزاری رفراندومی محقق شدند.

وی با اشاره به اصل ششم قانون اساسی افزود: براساس این اصل حاکمیت جمهوری اسلامی ایران موظف شده است کشور را با اتکا به آرای عمومی اداره کند.

افشار نیا، ادامه داد: همچنین براساس اصل ۹۳ شورای نگهبان مرجع نظارت بر انتخابات است و از سویی تفسیر قانون نیز بر عهده شورای نگهبان می باشد.

وی با بیان اینکه انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان از مطالب بحث برانگیز قانون اساسی در سال ‌های اخیر بوده، اذعان داشت: نظارت بر انتخابات بر عهده شورای نگهبان است اما مبنای ورود قوه قضاییه در انتخابات در ماده ۶۷ قانون انتخابات و در راستای پیشگیری از جرایم و تخلفات انتخابات عنوان شده است.

وی خاطر نشان کرد: در این راستا ستادی در خوزستان تشکیل شده و موارد تخلف و جرایم به طور مرتب در این ستاد رصد می‌شود و در صورتی که نیاز به اقدام باشد در دستور کار قرار می‌گیرد.

رئیس کل دادگستری خوزستان، در خصوص فعالیت داوطلبان انتخابات اظهار کرد: کاندیداهای انتخابات در طول دوره انتخابات یعنی از زمان ثبت نام تا پایان انتخابات دارای صیانت موقتی هستند.

وی تصریح کرد: به این ترتیب که در رابطه با تخلفاتی که قبل از انتخابات و در زمان انتخابات مرتکب شوند‌، مصونیت داشته و امکان بازداشت و یا احضار آنها به مراجع قضایی مگر با نظر قوه قضائیه وجود ندارد.

افشارنیا، اضافه کرد: البته استثنایی نیز در این خصوص وجود دارد به طوری که این صیانت در مواردی که عدم احضار یا بازداشت متخلف باعث از بین بردن حقی باشد، از بین می رود.

وی با بیان اینکه تبلیغات زود هنگام از مشکلاتی است که در زمان انتخابات با آن روبرو هستیم، عنوان کرد: تبلیغات تحت عنوان کاندیداتوری غیر از زمان تعیین شده ممنوعیت دارد و جرم تلقی شده و قابل پیگیری است.

رئیس کل دادگستری خوزستان، یاد آور شد: زمان تبلیغات مطابق قانون هشت روز پیش از انتخابات است و کاندیداها باید این مسئله را رعایت کنند.

وی همچنین دخالت ماموران انتظامی در انتخابات را ممنوع عنوان کرد و اذعان داشت: ماموران انتظامی فقط به منظور تامین نظم و امنیت انتخابات حاضر می ‌شوند که در این خصوص نیز توجیه شده اند.

وی با اشاره به ممنوعیت استفاده از امکانات دولتی برای انتخابات، تاکید کرد: همچنین براساس قانون، کارکنان دولت اجازه فعالیت تبلیغاتی و انتخاباتی در ساعت اداری را ندارند./شبستان**

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.