خط دوم آهن اهواز- بندر امام دهه فجر به بهره برداری می رسد

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: مدیرکل راه آهن جنوب گفت: عملیات زیر سازی و ریل گذاری خط دوم  اهواز به بندر امام تکمیل شده و اگر مشکل خاصی پیش نیاید تا دهه فجر به بهره برداری برسد.
عبدالکریم درویش زاده در گفتگو با شوشان با اشاره به پروژه های دو خطه کردن اداره کل راه آهن جنوب اظهار کرد: کار دیگری که در حال پیگیری آن در خوزستان هستیم طرح دو خطه های استان است که شامل اهواز به اندیمشک، اهواز به بندر امام است که هر دوی این ها مراحل نهایی خود را طی می کنند.
وی افزود: خط اهواز به اندیمشک در زیر سازی و ابنیه فنی پیشرفت بسیار مناسبی دارد و ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و کمربندی نظامیه به میان دشت به طول ۳۷ کیلومتر هم بیش از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و امیدواریم با ادامه این روند این روند به موقع به بهره برداری برسد.
مدیر کل راه آهن جنوب تصریح کرد: زیر سازی و ریل گذاری خط دوم  اهواز به بندر امام (بین میان دشت تا سر بندر) با اعتبار ۱۰۵۰ میلیارد ریال  و به طول ۸۱ کیلومتر تکمیل شده و مرحله نهایی خود را طی می کند که اگر مشکل خاصی پیش نیاید تا دهه فجر به بهره برداری برسد.
اعتبار ۲۴۰۰ میلیارد ریالی خط دوم اهواز به اندیمشک، ۶۰۰ میلیارد ریال به اعتبار اولیه اضافه شد
وی اضافه کرد: اعتبار خط آهن دوم  اهواز به اندیمشک ۲۴۰۰ میلیارد ریال است و با توجه به اضافه شدن کمربندی نظامیه به میان دشت طول ۳۷ کیلومتر به طرح خط آهن اهواز به اندیمشک و  ضرورت احداث آن در حدود ۶۰۰ میلیارد ریال از محل ۲۵ درصد به آن طرح اضافه می شود که اعتبار هزینه شده در آنجا را به ۳۰۰۰ میلیارد ریال می رساند و بخشی اعتبار آن از محل فروش سهام شرکت فولاد خوزستان اختصاص یافته و کمبود اعتبار آن را از طریق منابع داخلی راه آهن تأمین می کنیم.
بنویسید خط بندر امام، شادگان،خرمشهر، بخوانید اهواز به خرمشهر،تسهیل مسیر انتقال نفت عراق به ایران
مدیر کل راه آهن جنوب گفت: دو خطه دیگر بین اهواز به خرمشهر است که با رایزنی  با مسئولان استان به ویژه استاندار محترم و معاونت عمرانی و موافقت وزیر راه و شهر سازی و راه آهن کشور و  با توجه  ترافیک سبک  بین اهواز تا خرمشهر  و بازسازی کامل آن  اعتبار این خط را برای احداث خط بندر امام، شادگان،خرمشهر هزینه کردیم که تصمیم بسیار به جا و معقول و منطقی است.
وی بیان کرد: خط دوم اهواز به خرمشهر به احداث خط بندر امام-شادگان به خرمشهر تغییر یافته که از آنجا هم فولاد شادگان به ریل و به بندر شادگان هم متصل می  شود که این کار مزیت بیشتری دارد که در صورت احداث این خط انتقال نفت عراق از طریق شلمچه به خرمشهر و از آنجا به شادگان به بندر امام سهل تر انجام و مسیر هم کوتاهتر می شود.
درویش زاده گفت: ۳۴ کیلومتر خط از شلمچه تا بصره توسط دولت عراق و پلی به طول ۷۰۰ متر به دست ایران روی رودخانه اروند احداث می شود که به درخواست  عراق طراحی پل باید به  شکل تا شو باشد تا کشتی ها بتوانند از داخل رودخانه عبور کنند.
مدیر کل راه آهن جنوب ادامه داد: برای این کار باید یک طراحی خاص برای این پل انجام داده شود و این شرایط قطعا باعث افزایش ساخت می شود و  بعد از این توافقات راه آهن  طرح اولیه پل توسط مشاور تهیه شد که پس تأئید راه آهن عراق و توجه به برآوردهای انجام شده، وزارت راه از دولت برای ساخت این پل درخواست تأمین اعتبار کرد.
درویش زاده گفت: سوی رییس دفتر رییس جمهور مکاتباتی با سازمان مدیریت و برنامه ریزی برای واگذاری اعتبار ساخت این پل صورت گرفت اما از آن زمان تا کنون متأسفانه هنوز اعتباری واگذار نشده، البته مقدمات کار را راه آهن فراهم و هم فهرستی از پیمانکاران واجد شرایط ساخت این پل تهیه کرده که درصورت تأمین اعتبار در مدتی بسیار کوتاه مناقصه  مربوط را برگزار و پیمانکار را شناسایی و عملیات اجرایی را شروع می کند.
وی عنوان کرد: دستور احداث راه آهن شلمچه به بصره ۱۵ آذر ماه توسط ریاست جمهوری در جلسه ستاد اربعین صادر شد، اما تاکنون اعتبار آن تأمین نشده و طبق گفته وزیر راه و شهر سازی به محض تأمین اعتبار کار احداث راه آهن شلمچه-بصره را شروع می کنیم و وزارت راه و هم راه آهن آمادگی شروع عملیات ساخت پل را دارند.
مدیرکل راه آهن جنوب با بیان اینکه با توجه به این که رییس جمهور، وزیر راه و راه آهن  روی احداث راه آهن شلمچه به بصره و اتصال آنها به همدیگر اتفاق نظر دارند تصریح کرد: به طور قطع اعتبار به آن اختصاص می یابد و عملیات اجرایی طرح در آینده شروع و پل برای دو خط طراحی شده اما فعلا تنها یک خط اجرایی می شود.
درویش زاده با بیان اینکه جا به جایی بار بستگی به مناسبات کشور و میزان تقاضا دارد  تأکید کرد: با توجه به شرایط خط و منطقه  ه عوارض طبیعی چندانی ندارد احتمالا در شروع بیش از ۱ میلیون مسافر در سال و بیش از ۵ میلیون تن بار جا به جا می شود اما به طور کلی به میزان صادرات و واردات به عراق و میزان تقاضای سفر بین دو کشور و برخی محدودیت های زمانی مثل اربعین دارد.
 وی اضافه کرد: در صورتی که این در طول سال برنامه ریزی شود محدودیت جا به جایی بیش از ۲ میلیون مسافر و ۵ میلیون بار را به همراه دارد و  نفت عراق یکی از بارهای  بالقوه ای است که هم اکنون توسط کامیون ها از اقلیم کردستان عراق وارد کردستان ایران می شود و از آنجا تا بندر امام می آید.
مدیرکل را آهن جنوب از موافقت قطعی راه آهن کشور  برای جا به جایی حداقل یک میلیون تن نفت خبر داد و افزود : حجم بار ۴ تن نفت است که در طول سال وارد کشور می شود و ما برای حمل یک میلیون تن نفت اعلام آمادگی کردیم البته این رقم افزایش می یابد که در صورت احداث این خط کل این باری که توسط کامیون از طریق جاده حمل می شود  از طریق راه آهن انتقال می یابد.
مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.