آلوگی های آب و هوا اعضای هیأت‌علمی استان را فراری می دهد!

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: رییس مرکز تحقیقات نانوفناوری دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز با بیان مشکلات و چالش‌های این مرکز، گفت: به علت مشکلات آب و هوایی، آلودگی آب و ریزگردها، مرکز در حال از دست دادن نیروی انسانی فعال و باتجربه خود است به‌طوری‌که تاکنون نیز پنج، ۶ نفر از اعضای هیأت علمی آن مهاجرت کرده‌اند؛ انتظار داریم نیروی انسانی متخصص برای مرکز جذب شود.

دکتر مریم کوچک در گفت‌وگو با ایسنا، با تأکید بر این‌که نانو رشته‌ای فرابخشی است، در خصوص رویکردهای مرکز تحقیقات نانو فناوری دانشگاه، اظهار کرد: تحقیقات امسال به‌طور عمده در زمینه داروسازی هدفمند خواهد بود و با استفاده از تکنولوژی نانو در جهت آنالیز مواد مختلف، تهیه بیومارکرها، تشخیص بیماری‌ها و در زمینه محیط زیست و آلاینده‌ها مطالعاتی انجام می‌شود.

وی افزود: همچنین در طرح‌های تحقیقاتی مرکز از ذرات ریزنانو برای تهیه روکش‌های آنتی‌باکتریال با کاربرد حفاظت از مواد خوراکی و نیز روی الیاف پارچه برای تهیه روپوش‌های آزمایشگاهی و پانسمان زخم استفاده شده است.

کوچک با اشاره به تلاش مرکز برای ارتباط با صنعت و محصول‌محور کردن تحقیقات، گفت: ما تمایل داریم نیازهای صنایع و استان به دانشگاه ارجاع داده شود تا بتوانیم پایان‌نامه‌ها و طرح‌های تحقیقاتی خود را با توجه به نیازهای صنابع طرح‌ریزی کنیم و در نهایت این پروژه‌ها با همکاری مرکز رشد فناوری دانشگاه، به‌صورت محصول‌تولیدی به ثمر برسند و به بازار ارائه شوند.

رییس مرکز تحقیقات نانوفناوری دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز درخصوص دستاوردها و عملکرد تحقیقاتی مرکز، اظهار کرد: پایان‌نامه‌های دانشجویان در نهایت تبدیل به مقاله می‌شوند و امتیاز تعداد مقالات این مرکز در مقایسه با میانگین کشور امتیاز قابل قبولی است؛ همچنین در زمینه نانوتکنولوژی چهار کتاب به چاپ رسیده و یک اختراع نیز به تازگی ثبت شده است که اندازه‌گیری نتایج آنالیز آمینواسیدها را انجام می‌دهد.

کوچک نبود فضای مناسب را از مشکلات مرکز عنوان و تصریح کرد: آزمایشگاهی که محققان مرکز از آن استفاده می‌کنند، آزمایشگاه داروسازی است که به‌طور موقت در اختیار مرکز نانوفناوری قرار گرفته است؛ همچنین نیاز است تجهیزات در مدت زمان کوتاه‌تری در اختیار مرکز قرار گیرد و تعمیرات دستگاه‌ها نیز با سرعت بیشتری انجام شود.

رییس مرکز تحقیقات نانوفناوری دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز افزود: برای مرکز بودجه مستقل و مشخص تعریف نشده است و مسئولان مرکز نیز اختیارات لازم برای خریداری تجهیزات و وسایل موردنیاز را ندارند.

کوچک همچنین به مشکل مهاجرت اعضای هیأت علمی به علت بومی‌نبودن و نیز نامساعد بودن شرایط اقلیمی خوزستان اشاره و اظهار کرد: به علت مشکلات آب و هوایی، آلودگی آب و ریزگردها، مرکز در حال از دست دادن نیروی انسانی فعال و باتجربه خود است به‌طوری‌که تاکنون نیز پنج، ۶ نفر از اعضای هیأت علمی آن مهاجرت کرده‌اند.

رییس مرکز تحقیقات نانوفناوری دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز افزود: در فصل تابستان حداقل دو ماه از سال، روند فعالیت این مرکز نسبت به استان‌هایی که مشکلات گرمای شدید را ندارند، بسیار کند می‌شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر تنها یک کارمند اختصاصی در این مرکز در حال فعالیت است و به دلیل کمبود نیروی انسانی، کارشناسان آزمایشگاه‌های دیگر که عضو این مرکز نیستند، با محققان مرکز همکاری می‌کنند؛ انتظار داریم نیروی انسانی متخصص برای مرکز جذب شود.

** عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.