رتبه نهم خوزستان از نظر تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: رییس پارک علم و فناوری خوزستان با تشریح مهم‌ترین برنامه‌ها و فعالیت‌های پارک در سال جاری و آینده، از تلاش برای تأسیس صندوق حمایت از پژوهش و فناوری در استان و راه‌اندازی مرکز مبادلات فناوری در بصره خبرداد.

دکتر بابک مختاری با بیان این‌که در سال گذشته ۳۳ شرکت در فن‌بازار استان شرکت کردند، اظهارکرد: از این تعداد ۱۲ شرکت توانستند محصولات خود را ضمن معرفی به فروش برسانند و تفاهم‌نامه‌های پژوهشی با صنایع منعقد کنند.

۴۵ میلیاردتومان گردش مالی شرکت‌های پارک علم و فناوری در سال ۹۳

رتبه نهم خوزستان از نظر تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان

وی افزود: گردش مالی شرکت‌های پارک علم و فناوری استان در سال ۹۳، ۴۵ میلیارد تومان بوده است؛ اکنون ۱۳۶ شرکت تحت پوشش پارک علم‌ و فناوری استان قرار دارند که از این تعداد ۴۸ شرکت دانش‌بنیان هستند. شرکت‌های دانش‌بنیان سالانه مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. در سال ۹۴ خوزستان از لحاظ تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان رتبه ۹ کشور را به خود اختصاص داد.

تمرکز شرکت‌های دانش‌بنیان کشور در تهران و اصفهان

وی با بیان این‌که فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان در استان‌ها بسیار کمتر از مرکز است، گفت: نزدیک به ۶۰ درصد شرکت‌های دانش‌بنیان در تهران هستند و بیشترین تمرکز شرکت‌های دانش‌بنیان کشور در تهران و اصفهان است با این حال وضعیت استان خوزستان در این خصوص نسبت به استان‌های دیگر تا حدودی بهتر است.

۲۰ درصد شرکت‌های شهرک‌های صنعتی توانایی دانش‌بنیانی را دارند

رییس پارک علم و فناوری خوزستان عنوان کرد: ۲۰ تا ۳۰ درصد شرکت‌های مستقر در شهرک‌های صنعتی استان توانایی دانش‌بنیان‌شدن را دارند اما هنوز برای این امر اقدام نکرده‌اند؛ طی قراردادی با شرکت شهرک‌های صنعتی استان به دنبال آن هستیم تا روند دانش‌بنیانی شرکت‌ها تسهیل یابد.

مختاری با اشاره به مراکز تحت نظر پارک علم و فناوری خوزستان، اظهارکرد: پارک علم و فناوری بخشی از نظام نوآوری منطقه‌ای است و این نظام از اجزای تشکیل‌دهنده نظام ملی نوآوری است که در برنامه توسعه ملی مورد تأکید قرار گرفته است؛ اکنون مراکز نوآوری، کلینیک‌های کسب و کار، مراکز رشد، مراکز آینده‌پژوهی و صندوق پژوهش و فناوری اجزای این نظام نوآوری هستند.

راه‌اندازی صندوق حمایت از پژوهش و فناوری در استان

وی با بیان این‌که به دنبال راه‌اندازی صندوق حمایت از پژوهش و فناوری در استان هستیم، عنوان کرد: مهم‌ترین برنامه پژوهشی سال آینده تأسیس صندوق غیردولتی حمایت از پژوهش و فناوری در استان است؛ ۵۱ درصد اعتبارات این صندوق از بخش خصوصی و ۴۹ درصد دیگر از منابع دولتی تأمین می‌شود. مکاتبات اولیه با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی انجام شده است و در خصوص بخش دولتی نیز با دانشگاه‌های دولتی و بنیاد ملی نخبگان وارد مذاکره شده‌ایم.

مختاریادامه داد: شرکت‌های زیرمجموعه پارک به‌عنوان بخش خصوصی آمادگی خود را برای مشارکت در این صندوق اعلام کرده‌اند؛ این صندوق تسهیلات مالی و اعتباری را به فن‌آوران و پژوهشگران ارائه خواهد داد؛ همچنین علاوه بر منابع مؤسسین صندوق، صندوق حمایت از نوآوری و شکوفایی نیز اعتباراتی برای مشارکت در این صندوق در نظر گرفته است.

تأسیس مراکز نوآوری در شهرستان‌ها و مرکز آینده‌پژوهی استان در سال آینده

رییس پارک علم و فناوری خوزستان تصریح کرد: در سال آینده حداقل باید هشت مرکز نوآوری در شهرستان‌های استان ایجاد کنیم؛ همچنین با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان رایزنی‌هایی انجام شده تا مرکز آینده‌پژوهی در استان راه‌اندازی شود که این مرکز باید قبل از هفته پژوهش سال آینده تأسیس شود.

۲۳۰ هزار دلار؛ صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان خوزستان در سال‌های ۹۲ و ۹۳

مختاری با اشاره به برنامه پارک علم و فناوری استان در خصوص صادرات محصولات دانش‌بنیان، گفت: در سال‌های ۹۲ و ۹۳ شرکت‌های پارک و علم و فناوری استان ۲۳۰ هزار دلار صادرات محصولات دانش‌بنیان داشته‌اند.

راه‌اندازی مرکز مبادلات فناوری در بصره

وی با بیان‌ این‌که باید در خصوص صادرات یک برنامه منسجم داشته باشیم، ادامه داد: با همکاری وزارت علوم و وزارت امور خارجه اقدامات لازم برای راه‌اندازی مرکز مبادلات فناوری در بصره عراق آغاز شده است؛ به دنبال آن هستیم تا این مرکز برای تبادل و صادرات محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان فعال شود.

صنایع ما نیازی به دانش و ارتباط با دانشگاه ندارند!

رییس پارک علم و فناوری خوزستان تصریح کرد: بازار فن‌آوری خوزستان یکی از بازارهای اصلی کشور است؛ استان یک بازار بسیار بزرگ است و اگر ۱۰ درصد این بازار برای شرکت‌های دانش‌بنیان باشد و شرکت‌ها‌ و صنایع نیازهای فناورانه خود را از محصولات و خدمات شرکت‌های دانش‌بنیان استان تأمین کنند، وضعیت شرکت‌های دانش‌بنیان بسیار بهبود پیدا خواهد کرد.

مختاری عنوان کرد: عمده صنایع در استان عملیات‌محور هستند. صنعت برای شکل‌گیری در مرحله طراحی و تدوین دانش فنی و فناوری نیاز به کمک دانشگاه دارد اما اغلب صنایع استان این کار‌ها را انجام داده و طراحی، دانش فنی و فناوری آن‌ها از خارج وارد می‌شود؛ به عبارت دیگر این صنایع “کارخانه‌های نصب‌شده” هستند به همین جهت دلیلی برای ارتباط با دانشگاه ندارند و می‌توان گفت که صنایع ما در استان احتیاجی به دانش ندارند.

ضعف بزرگ نبود رشته‌های مهندسی نفت و پتروشیمی در خوزستان

وی ادامه داد: از سوی دیگر دانشی که در دانشگاه‌های ما تولید می‌شود نیز دانش بومی نیست و براساس نیازهای منطقه شکل نگرفته است؛ یکی از مزیت‌های اصلی استان نفت و پتروشیمی است اما در هیچ‌کدام از دانشگاه‌های دولتی استان رشته‌های مرتبط با مهندسی نفت و شیمی وجود ندارد و این ضعف بزرگی در استان است.

اجرای طرح “مدارس کسب و کار” در استان از بهمن‌ماه

رییس پارک و علم و فناوری خوزستان در خصوص طرح مدارس کسب و کار نیز گفت: در حوزه فرهنگ‌سازی نوآوری و اقتصاد دانش‌بنیان طرح مدارس کسب و کار ایجاد شده است؛ این طرح به این صورت است که مدارس در یک زمان معین و به مدت یک هفته، تعدادی از دانش‌آموزان علاقه‌مند را در مورد چگونگی ایجاد یک کسب و کار آموزش می‌دهند؛ با رایزنی‌های انجام‌شده قرار است در بهمن‌ماه طرح مدارس کسب و کار به‌صورت نمادین در استان اجرا شود.

مختاری با اشاره به سفر اخیر معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور به استان، اظهارکرد: تفاهم‌نامه‌ای میان‌ پارک و دانشگاه شهید چمران و با همکاری معاونت علمی و فناوری رییس‌جمهور، برای راه‌اندازی مرکز نوآوری دانشگاه منعقد شده است.

** عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.