«خودسوزی» معضل اجتماعی که باید به آن پرداخته شود

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: در استان خوزستان بیشترین آمار گزارش شده خودسوزی که به بیمارستان طالقانی مراجعه نموده اند در حومه های شهر اهواز، شهر های کوچک و روستاها بوده است و بعد از استان خوزستان، استان ایلام بالاترین آمار را در این معضل داشته است
رئیس بیمارستان سوانح سوختگی آیت الله طالقانی اهواز گفت: در میان مشکلات ریز و درشت جامعه، مسئله خودسوزی رقم چندان چشمگیری ندارد. اما این معضل وجود دارد.

به گزارش خوزنیوز؛ دکتر زهرا بزرگ زاده ادامه داد: خودسوزی یک مسئله مرگبار آسیب رسان، دردناک و هزینه بر از نظر فردی و اجتماعی است. زیرا افرادی که خود را می سوزانند به سختی درمان می شوند و متعاقب آن دچار عوارض جسمی و روحی سنگینی می گردند.

رئیس بیمارستان آیت الله طالقانی اهواز افزود: محدودیت حرکتی و ضایعات پوستی از دیگر مواردی هستند که بدنبال خود سوزی بوجود خواهد آمد. خودکشی از نوع خودسوزی یکی از معضلات عمومی می باشد که اصلی ترین عامل آن احساس تنهایی، عدم حمایت خانواده، ازدواج ناموفق، شرایط نامساعد فرهنگی و اجتماعی، اقتصادی و شرایط اقلیمی  است که قربانیان اصلی این نوع مرگ زنان هستند.

بزرگ زاده گفت: طبق آمار گرفته شده از بیماران خودسوزی ۸۰% آنها در بدو ورود به بیمارستان اظهار پشیمانی می کنند. این در حالی است که ۷۰%  موارد خودسوزی به مرگ منتهی می گردد که جای نگرانی بسیاری دارد و باید فضای فرهنگی جامعه جهت برخورد با این معضل بصورت مطلوب فراهم گردد که در این زمینه رسانه های تصویری و نوشتاری و غیره نقش بسزایی میتواند ایفا نمایند و باید همه تلاش کنیم تا بتوان کمیت و کیفیت محورهای آسیب شناسی و پیشگیری را ارتقاء داد.

به طور کلی با بررسی عوامل روانشناختی، آمار، سنین، وضعیت خانواده ها و … می توان در جهت آگاهی و پیشگیری در این حوزه اقدام کرد؛ در این راستا خانم سلطانی کارشناس امور روانی بیمارستان و خانم خلفیان مسئول آمار بیمارستان مواردی در خصوص خودسوزی در حوزه خود تشریح نمودند:

سلطانی، کارشناس امور روانی بیمارستان و کارشناس ارشد مشاوره بیمارستان آیت ا… طالقانی به امور روانشناختی این معضل پراخت و اظهار داشت: درصدی از بیماران بیمارستان آیت ا… طالقانی بیمارانی هستند که اقدام به خودسوزی نموده اند و زمینه انجام این عمل می تواند مسائلی از بعدهای مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و روانی باشد.

سلطانی ضمن بیان اینکه این بیماران در صورت زنده ماندن دچار ترس و استرس شدید می شوند، نمی توانند با شرایط جدید کنار بیایند و با مشکلات عدیده ای درگیر خواهند شد، افزود: کارشناس امور روانی و روانپزشکان با ارائه مشاوره های مورد نیاز به بیماران، دارو درمانی، روان درمانی و ویزیت های روزانه ای که صورت می پذیرد می توانند به بیماران کمک نمایند تا آنها بتوانند با مسائل درگیر شده، کنار بیایند.

وی بیان کرد: در کنار این بیماران خانواده ها نیز مورد مشاوره قرار می گیرند و باید و نبایدها به آنها اطلاع داده می شود تا روند بهبودی بیمار هر چه بهتر طی گردد.

کارشناس امور روانی بیمارستان آیت ا… طالقانی گفت: در کنار این خودسوزی ها، دیگر سوزی ها را نیز داریم که برای این قشر از بیماران مشاور حقوقی نیز صورت می گیرد تا بیمار بتواند با استفاده از راهکارهای قانونی از حق خود دفاع نماید.

وی عنوان کرد: کنفرانس هایی نیز با پرسنل بیمارستان صورت می گیرد تا آنها نیز بتوانند در مقابل این بیماران و پرخاشگریها و بیخوابی ها و مسائل دیگری که ممکن است همراه آنها باشند بهترین برخورد را داشته باشند.

خلفیان، مسئول آمار بیمارستان آیت ا… طالقانی  اظهار نمود: آمار بیماران خودسوزی نیز همچون دیگر آمار محاسبه می شود و از نظر جنبه ها و بعدهای مختلف مورد بررسی قرار می گیرد.

خلفیان گفت: در طی این سالها خودسوزی در آقایان اگر چه از خانم‌ها کمتر بوده اما متاسفانه دارای رشدی حدود ۲۰۰ درصد است در حالی که در خانمها این رشد در حدود ۷۰ درصد بوده است.

وی ضمن اشاره به اینکه بیشترین فراوانی خودسوزی در بین سنین ۱۵ تا ۲۴ سال است، گفت: متاسفانه سن خودسوزی کاهش یافته به طوری که در آمار سال ۹۳ چند مورد در سنین ۱۱ و ۱۲ سال نیز داشته ایم .

مسئول آمار بیمارستان آیت ا… طالقانی بیان کرد: آمار در بین زنان خانه دار و آقایان بیکار بیش از افراد شاغل می باشد و این نبود شغل نیز می تواند عاملی برای این معضل باشد.

وی ضمن بیان این مطلب که از استانهای هم جوار و حتی کشورهای همجوار نیز موارد خودسوزی مراجعه شده به بیمارستان داشته ایم گفت: در استان خوزستان بیشترین آمار گزارش شده خودسوزی که به بیمارستان طالقانی مراجعه نموده اند در حومه های شهر اهواز، شهر های کوچک و روستاها بوده است و بعد از استان خوزستان، استان ایلام بالاترین آمار را در این معضل  داشته است.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.