روستاییان خوزستان همچنان چشم انتظار کمک!

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: سد گتوند به عنوان بلندترین و آخرین سد بر روی رودخانه کارون، در ۱۰ کیلومتری شهر گتوند احداث و با وجود مخالفت کارشناسان محیط زیست و فعالان اجتماعی از مرداد سال ۹۰ آبگیری را آغاز کرد.
اگر چه مساله ۴۱ روستا در شهرستان‌های مسجدسلیمان و لالی که تحت تاثیر آبگیری سد قرار می‌گرفتند از سال ۸۸ از سوی استانداری خوزستان پیگیری شده، اما مشکلات و تبعات اجتماعی آن همچنان پابرجاست و اختلافات میان شرکت سازنده سد گتوند (شرکت توسعه منابع آب و نیرو) و روستائیان حل نشده است. اکنون مدت زیادی از آوارگی روستائیان اطراف سد گتوند می‌گذرد و بطوریکه حال شاهد حاشیه نشینی این روستاییان در اطراف شهرهای مسجدسلیمان، لالی، بازفت، اندیکا و شوشتر هستیم.
در همین حال با ادامه اعتراض روستائیان اطراف سد گتوند در خوزستان، کارگروهی از استانداری برای بازدید و بررسی مشکل این روستاها به شهرستان لالی اعزام شد. در همین راستا جلسه ای با حضور مدیرکل بازرسی استانداری، مدیرکل بحران استانداری، فرماندار لالی و نماینده روستائیان در فرمانداری این شهرستان تشکیل شد.
گفتنی است، در زمان ساخت سد گتوند در دولت قبل، بین مدیریت سد گتوند و روستائیان منطقه آب ماهیک توافقاتی صورت گرفته بود که با گذشت چهار سال از آبگیری سد، هنوز این تعهدات عملی نشده است.
در همین حال مدیرکل بازرسی و رسیدگی به شکایات استانداری خوزستان اظهار کرد: مسوولان سد گتوند به تعهدات خود در مقابل روستائیان این سد عمل نکرده اند.
سید کریم سید نور افزود: با آبگیری سدگتوند بیش از  ۴۰ روستا زیر آب رفتند و روستائیان تمام زندگی خود را از دست دادند، این در حالی است که هنوز عده ای از روستائیان حق خود را از زمین هایی که مدیریت سد تملک کرده دریافت نکرده اند. وی اضافه کرد: اهالی روستاهای اطراف سد در شهرستان لالی به مبلغ تعیین شده برای املاک اعتراض دارند به همین دلیل شرکت آب و نیرو (مجری سد گتوند) پول اراضی و خانه‌های آنها را به صندوق دادگستری واریز کرده است اما روستائیان معترض، تا کنون از دریافت این پول خودداری کرده اند. سیدنور با بیان اینکه اعتراض روستائیان به جا بوده است، گفت: ارتباط سه چهار روستای شهرستان لالی با شهر نیز بعد از آبگیری سد قطع شده و قرار بود سد گتوند برای تامین قایق و تسطیح جاده‌ها اقدام کند، که این وعده نیز تا کنون محقق نشده است. وی اظهار کرد: استاندار خوزستان بر پیگیری حقوق روستائیان تاکید دارد و کارگروه ویژه برای این مساله تشکیل داده است در همین راستا بازدیدهای میدانی از روستاها و سد گتوند انجام و جلساتی نیز تشکیل شده است.
سیدنور افزود: بعد از بازدید از منطقه و صحبت با روستائیان صورت جلسه و گزارشی تنظیم شده است که به استاندار ارائه و تصمیم نهایی بر اساس آن اتخاذ می‌شود.
*پرونده چهار ساله
فرماندار لالی نیز بر پرداخت مطالبات روستائیان اطراف سد گتوند تاکید کرد و گفت: تنها شغل مردم این منطقه دامداری و کشاورزی است که با آبگیری سد و غرق شدن روستاها از بین رفته است.
گودرز ترکی زاده افزود: باید مطالبات به حق مردم بدون کم و کاست پرداخت شود. وی اضافه کرد: با زیر آب رفتن روستاهای شهرستان لالی، روستائیان در سایر روستاها و شهرستان مسجدسلیمان پراکنده شده اند.
ترکی زاده با بیان اینکه مشکل روستائیان سد گتوند بیش از چهار سال است که لاینحل باقی مانده است، گفت: در صورت ناراضی بودن مردم از نرخ کارشناسی املاک، باید به صورتی رضایت مردم جلب شود و مسوولان سد نیز از پرداخت مطالبات و حقوق مردم طفره نروند.
وی با اشاره به ادعای مسوولان سد گتوند مبنی بر پرداخت حقوق روستائیان، افزود: اهالی روستاها به ویژه منطقه آب ماهیک نسبت به کارشناسی املاک خود و پولی که بابت خرید آنها پرداخت شده اعتراض دارند و حاضر به دریافت پول نیستند.فرماندار لالی اظهار کرد: قرار شد گزارشی از بازدید و آخرین وضعیت روستائیان توسط اداره کل بازرسی استانداری تهیه و به استاندار تحویل داده شود. وی با انتقاد از حضور نیافتن مدیران سد در جلسه رسیدگی به مشکلات روستائیان  اظهار کرد: مدیران ارشد سد باید در مقابل مردم پاسخگو باشند. در همین حال مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان همچنین بر بررسی و پرداخت حقوق روستائیان تاکید کرد.
هاشم بالدی با اشاره به اعتراض روستائیان به نحوه تملک اراضی خود گفت: مستندات روستائیان قرار است دوباره به مدیریت سد تحویل داده شود تا مجددا بررسی صورت گیرد.                

** عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)                                              

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.