استاندار خوزستان: از ورود افراد غیرمتخصص به شوراها جلوگیری شود/ در برخی از شوراها با تجمع معلمان، مهندسان، سادات و شیوخ روبرو هستیم

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: استاندار خوزستان گفت: شوراهای اسلامی شهرها باید تخصصی شوند تا راندمان کاری آنان در زمینه ارائه خدمات به مردم بالا رود.

 عبدالحسن مقتدایی چهارشنبه در دیدار با اعضای شورای اسلامی استان خوزستان در سرسرای جلسات استانداری اظهار کرد: از اعضای شورای اسلامی شهرها انتظار دارم که طرحی مبنی بر تخصصی شدن شوراها به مرکز ارائه دهند تا در زمان انتخابات شوراها از ورود افراد غیرمتخصص به شوراها جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه باید سهم تخصص ها بر اساس ضرورت شهرها لحاظ شود اضافه کرد: ترکیب کنونی شوراهای اسلامی شهرها حاکی از بی توجهی به تخصصی بودن کار آنهاست به طوری که در برخی از شوراها با تجمع معلمان، مهندسان، سادات و شیوخ روبرو هستیم.
به گفته وی، غیر تخصصی بودن شوراهای فعلی باعث شده که اعضای این شوراها طرح های غیرکارشناسی شهرداری ها را تصویب کنند.
مقتدایی با تاکید بر بازنگری عملکرد شوراها توسط اعضا، ارائه طرح یکپارچه برای عمران و خدمات شهری را نیز خواستار شد.
وی گفت: شوراها متولی امور شهری هستند و من نمی توانم در کار آنها دخالت کنم اما اگر در مدیریت شهری دست داشتم فکری برای مبلمان شهری، انتخاب رنگ ها، ساماندهی فضای سبز، ورودی ها و تابلوها و تبلیغات شهری می کردم زیرا چشم انداز شهر موجب التهاب یا آرامش شهروندان می شود.
مقتدایی افزود: افراد باید در رویارویی با شهر احساس هویت واحد کنند و روحیه محلی در خیابان های شهرها دیده شود.
وی با بیان اینکه باید به ارتقاء کیفی شوراها توجه شود، اظهارکرد: بعضی شوراهای اسلامی شهرها، تعارض را تا جایی ادامه می دهند که به انحلال شورا منجر می شود یا اینکه وارد حاشیه می شوند.

* تبعیض در آبادان
عدنان محمدانصاری به نمایندگی از اعضای شوراهای شهرستان آبادان در این جلسه با بیان مطالبی خواستار پیوستن اروندکنار، منیوحی، چوئبده و بخش مرکزی آبادان به منطقه آزاد اروند شد.
وی با اعلام گله مندی مردم محروم اروندکنار، چوئبده و روستاهای اطراف آبادان از وضعیت مناطق خود گفت: مردم محروم این خطه از تبعیض به شدت ناراضی هستند زیرا از یک سو منطقه آزاد اروند بخشی از آبادان را زیر پوشش قرار داده و از سوی دیگر فرماندار این شهرستان تا کنون حتی یک جلسه با نمایندگان مردم یعنی شوراهای روستاهای بخش مرکزی و اروندکنار نداشته است، این در حالیست که روستائیان از توسعه کمتر و محرومیت بیشتری برخوردار هستند.
وی همچنین خواستار افزایش اعتبار دهیاری و صدور مجوز برای دهیاری های جدید، توسعه اشتغال و جذب افراد بومی و احیاء کشاورزی آبادان شد و گفت : توجه به این موضوعات باعث می شود جوانان این شهرستان از پناه بردن به شهرها و شغل های کاذب روی گردان شوند.

* مشکل راه ها در شرق خوزستان
یوسف شکاری نماینده شوراهای بهبهان، امیدیه، آغاجاری و بندرامام خمینی(ره) در ادامه این جلسه خواستار بهبود و توسعه راه ها و جاده های ارتباطی بهبهان و امیدیه شد.
وی با بیان اینکه تکلیف فاضلاب بهبهان پس از چند سال هنوز معلوم نیست، افزود: طرح جامع آغاجاری با وجود تصویب و ابلاغ به دلیل مغایرت های متعدد هنوز اجرا نشده است.
وی با اشاره به بندری بودن هندیجان گفت: برخلاف اخبار منتشر شده، بازارهای این شهر تعطیل هستند و لنج ها جایی برای ارائه اجناس خود ندارند.

* خانه نشینی به دلیل خاکستر نیشکر
مجید سلامات نماینده شوراهای شهرستان باوی و کارون نیز گفت: دوده ناشی از سوزاندن مزارع نیشکر مردم شهرستان باوی را آزار می دهد و باعث خانه نشینی و افسردگی آنها شده است.
وی افزود: پرداخت عوارض آلایندگی شرکت فولاد نیز به شهرستان کارون باید مدنظر قرار گیرد.
سلامات اضافه کرد: شهرستان باوی تنها شهرستانی است که بیمارستان ندارد.
به گفته وی فضولات انسانی در جوهای روباز شیبان رها شده اند.

* برخورد سلیقه ای با مصوبات
سعید حیاتی رئیس کمیسیون شورای عالی استان ها نیز در این نشست گفت: مبالغی که بابت ارزش افزوده به شهرها داده می شود با مالیاتی که دریافت می شود همخوانی ندارد و این مساله باید شفاف سازی شود.
وی مصوبه شورای برنامه ریزی خوزستان درباره نحوه هزینه کرد عوارض ارزش افزوده در شهرداری ها را مغایر با قانون دانست و اظهار کرد: مصوباتی که از سوی فرمانداری ها رد می شوند باید بر اساس نص صریح قانون باشد و برخورد سلیقه ای با مصوبات شورا جایز نیست.

* پلی که سیل برد
خبیر حیدری نماینده شوراهای لالی و اندیکا نیز در این نشست گفت: پل آرپناه بر اثر سیل تخریب شده و ارتباط همه روستاها قطع شده است.
وی همچنینی خواستار حل مشکل آب شرب لالی و اندیکا شد.
عیسی شرجی نماینده شوراهای روستاها و خرمشهر نیز در این جلسه گفت: اهالی ۱۸ روستای مرزی مسیر شلمچه هنوز پس از ۲۰سال از گذشت بازسازی نتوانسته اند به محل زندگی خود بازگردند و کشاورزی کنند.

* دختران اهوازی محروم از تحصیل
عاشور سواری پور نماینده شورای شهرستان اهواز نیز در این نشست گفت: ۳۰ خانه بهداشت در بخش های اسماعیلیه،غیزانیه و مرکزی اهواز به دلیل نبود کادر بهداشتی تعطیل هستند.
وی افزود: دختران ساکن در مناطق روستایی بخش اسماعیلیه به دلیل نبود مدارس راهنمایی و متوسطه مجبور به ترک تحصیل هستند که باید تا زمان ساخت مدارس برای تردد آنها چاره اندیشی شود.
وی خواستار تکمیل فرهنگسرا، مرکز فنی حرفه ای و زمین ورزشی عین دو اهواز شد.
خوزستان ۲۷ شهرستان دارد و به همین تعداد شورای شهرستان در آن فعالیت می کنند.

** عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.