بزرگترین مجتمع نفت خاورمیانه به بهره‌‌برداری می‌رسد

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: مدیر عامل شرکت نفت کارون از آغاز شمارش معکوس بهره برداری از بزرگترین مجتمع و تاسیسات نمک زدایی خاورمیانه در مناطق نفتخیز جنوب با ظرفیت ۲۲۰ هزار بشکه در روز خبر داد.

محسن دهانزاده درباره آخرین وضعیت راه اندازی مجتمع و تاسیسات نمک زدایی اهواز متمرکز به عنوان بزرگترین تاسیسات فرآورش نفت نمکی خاورمیانه، گفت: این مجتمع از ظرفیت فرآورش روزانه بیش از ۲۲۰ هزار بشکه نفت نمکی برخوردار است.

مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز کارون با اعلام این که پیش بینی می شود تا پایان سال جاری مجتمع و تاسیسات نمک زدایی اهواز متمرکز در مدار بهره برداری قرار بگیرد، تصریح کرد: پس از افتتاح کارخانه نمک زدایی میدان نفتی منصوری با ظرفیت روزانه ۷۵ هزار بشکه در روز، بهره برداری از واحد نمک زدایی اهواز متمرکز در اولویت بعدی شرکت نفت و گاز کارون قرار گرفته است.

این مقام مسئول با بیان این که با افتتاح این پروژه که در طرح جامع سه قراردارد، ظرفیت فرآورش نفت نمکی در مناطق نفت خیز ۲۲۰ هزار بشکه در روز افزایش می یابد، اظهار کرد: با راه اندازی این طرح کیفیت نفت خام تولیدی در منطقه نفت خیز کارون در مناطق نفت خیز جنوب کشور افزایش می یابد.

به گزارش مهر، همزمان با تدوین و اجرای برنامه‌های افزایش ظرفیت تولید نفت خام ایران در مرحله اول اجرای برجام، شرکت ملی نفت ایران به منظور ارتقای کیفیت نفت خام صادراتی ایران در بازارهای آسیایی و اروپایی، طرح‌های جدید فرآورش نفت نمکی و کاهش نمک موجود در طلای سیاه صادراتی کشور را در دستور کار قرار داده است.

بر این اساس اواسط آبان ماه سال جاری با بهره برداری و افتتاح رسمی از ۳ مجتمع جدید نمک زدایی در مناطق نفت خیز جنوب توسط وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران حدود ۱۵۰ هزار بشکه به ظرفیت فرآورش نفت نمکی ایران افزوده شد.

از این رو کارخانه نمک زدایی میدان نفتی منصوری با ظرفیت روزانه ۷۵ هزار بشکه، کارخانه نمک‌زدایی میدان لب سفید از ظرفیت ۳۰ هزار بشکه و واحد بهره برداری و نمک زدایی هفت شهیدان مسجدسلیمان از ظرفیت ۵۵ هزار بشکه نفت به طور رسمی در مدار بهره‌برداری قرار گرفتند.

این در حالی است که بر اساس برنامه اعلام شده از سوی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب، پنج پروژه جدید کارخانه‌های نمک‌زدایی با مجموع ظرفیت اسمی ۴٨۵ هزار بشکه در روز آماده افتتاح و بهره‌برداری تا پایان سال جاری است.

این پروژه‌ها شامل احداث مجتمع‌های نمک زدایی گچساران سه با ظرفیت ١١٠ هزار بشکه در روز، بی‌بی حکیمه یک با ظرفیت ۵۵ هزار بشکه در روز، هفتکل و نفت سفید با ظرفیت ۴۵ هزار بشکه در روز، رگ سفید یک با ۵۵ هزار بشکه در روز و اهواز متمرکز با ظرفیت ٢٢٠ هزار بشکه در روز است.

** عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.