متروی اهواز در بن بست!

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: مدیرعامل سازمان قطارشهری اهواز گفت: به علت عدم همکاری صادقانه پیمانکار پروژه قطار شهری اهواز به احتمال قوی این پروژه به صورت کامل انجام نمی‌شود و فقط یک فاز آن از مصلی تا فرودگاه به بهره‌برداری می‌رسد.

موضوع قطار شهری اهواز با گذشت حدود ده سال همچنان درگیر مسائل حاشیه‌ای شده به گونه‌ای که تا کنون حتی فاز نخست این طرح به بهره‌برداری نرسیده است.
به تبع هزینه‌های گزاف مالی و زمانی برای احداث این پروژه توقع شهروندان اهوازی را  برای بهره‌برداری از پروژه حمل‌ونقل قطار شهری اهواز را ایجاد کرده و از مسئولان توقع می‌رود که هرچه سریع‌تر این پروژه را مانند کلانشهرهای دیگری نظیر اصفهان و تبریز اجرایی کنند.
چالش دیگر در بحث طولانی شدن روند احداث مترو مربوط به مسدود ساختن خیابان‌های تنگ و پرازدحام کلانشهر اهواز است که سبب نارضایتی شهروندان اهوازی شده است.
برای جویا شدن از زوایای پنهان طولانی شدن زمان احداث متروی اهواز با عباس هلاکویی، مدیرعامل سازمان قطارشهری اهواز نشستیم.
عدم انجام پیمانکار قطار شهری اهواز به تعهداتش
هلاکویی اظهار داشت: بخش از پروژه قطار شهری اهواز باید در سال ۱۳۹۲ انجام می‌شد اما متاسفانه پیمانکار قطار شهری اهواز زیربار انجام تعهداتش نمی‌رود و با بی‌توجهی خود به این پروژه سبب بیکاری کارگران پروژه قطار شهری اهواز شده است.
وی افزود: بعد از حدود یک ماه از بیکاری کارگران قطار شهری هیچ‌گونه فعالیتی برای ایجاد یک صورت حساب انجام نمی‌شود اما کارگران سرماه تقاضای دریافت حقوق خود را می‌کنند.
مدیرعامل سازمان قطارشهری اهواز گفت: هزینه‌های جنبی کارگران مانند هزینه آب،برق،خوراک و موضوعات دیگر سبب فشار مالی شده است اما متاسفانه پیمانکار پروژه قطار شهری با عدم انجام وظایف خود سبب طولانی شدن این پروژه شده است.
قرارداد با پیمانکار قطار شهری اهواز ضعیف بسته شده است
وی عنوان کرد: پیمانکار قطار شهری اهواز مرتب درخواست هزینه‌های اضافی را می‌کند در صورتیکه عملیات این پروژه شهری هیچ‌گونه پیشرفتی نمی‌کند.
هلاکویی اظهار داشت: پیمانکار این پروژه شهری ارتباط فرااستانی داشته و نسبت به مسئولان استان خوزستان دربرابر عملکرد ضعیف خود پاسخ‌گو نیست.
وی افزود: متاسفانه در سال۱۳۸۴ که کشور درگیر مسائل انتخاباتی بوده و عزل و نصب مدیران و مسئولان سبب کاهش انگیزه آنان شده  بود، مسولان استانداری خوزستان و شهرداری اهواز با اطلاعات اندک خود از این پروژه به عقد قراردادی ضعیف با پیمانکار اقدام کردند.
مدیرعامل سازمان قطارشهری اهواز گفت: پیمانکار قطار شهری اهواز نیز در این قرارداد ۸۰۰میلیون دلاری هرچه به نفع خود بوده را لحاظ کرده و جای هیچ‌گونه شکایت از وی بر اساس عملکرد ضعیف خود باقی نگذاشته الست.
وی عنوان کرد: جای تعجب دارد که مسئولان استانداری خوزستان و شهرداری اهواز در سال ۱۳۸۴چگونه زیر بار این تعهدات ضعیف از سوی پیمانکار قطار شهری اهواز و در مقابل تعهدات سنگین از سوی مسئولان استانی و شهرستانی رفته و آن را مورد تایید قرار دادند.
پیمانکار قطار شهری اهواز برای انجام تعهداتش بهانه می‌آورد
هلاکویی اظهار داشت: پیمانکار قطار شهری اهواز در انجام تعهدات خود بهانه می‌آورد و این امر سبب شده تا شهروندان اهوازی و کارگران این پروژه حمل‌ونقل شهری را اسیر خود کند.
وی افزود: لیست حقوق کارگران قطار شهری اهواز از پیمانکار گرفته شد و حقوق معوق آنان به مبلغ ۱۲میلیارد تومان برای پایان اعتصاب آنان پرداخت شد.
مدیرعامل سازمان قطارشهری اهواز گفت: این حقوق طی مدت شش ماه به ۹۰۰کارگر این پروژه شهری پرداخت نشده بود که پس از گذشت این مدت هزینه گزافی را به روی دوش ما گذاشت.
وی عنوان کرد: پس از پرداخت حقوق معوق، پیمانکار به کارگران گفت که قصد اخراج آنان را دارد و سبب اعتصاب دوباره آنان برای به عقب انداختن روند پروژه قطار شهری اهواز کرد.
دلیل اصلی کمبود بودجه در پروژه قطار شهری اهواز
هلاکویی اظهار داشت: پیمانکار قطار شهری اهواز مدیران خود را از تهران می‌آورد و برای تمام آنان خانه‌های مسکونی در منطقه مرفه‌نشین کیانپارس به همراه سرویس ایاب ذهاب و آشپز گرفته و تمام امکانات رفاهی را در اختیار آنان قرار داده است.
وی افزود: همچنین به کارگران این پروژه حمل و نقل شهری سرویس خدمات کامل ارائه داده اما به علت عدم پیشبرد این پروژه شهری هیچ‌گونه صورت حسابی برای پرداخت حقوق وجود ندارد و متاسفانه کارگران در آخر ماه طلب حقوق می‌کنند.
مدیرعامل سازمان قطارشهری اهواز گفت: همچنین پیمانکار قطار شهری اهواز مرتب در خواست پول اضافه می‌کند زیرا به علت عدم توان مدیریت مالی بودجه خود را در یک بخش هزینه نکرده و پس از دریافت بودجه آن را در تمام پروژه پخش می‌کند.
وی عنوان کرد: قطار شهری اهواز پس از گذشت ۱۰سال تنها ۲۷درصد پیشرفت کرده است و این امر در حالی است که پیمانکار اهواز درباره تاخیر این پروژه اظهار می‌کند که کارهای اضافه انجام داده و باید مبالغ بیشتری به ایشان پرداخت شود.
پیمانکار قطار شهری اهواز صادقانه با این پروژه برخورد نمی‌کند
هلاکویی اظهار داشت: عدم صداقت پیمانکار این پروژه سبب شده تا شهروندان و کارگران به صورت گروگان در اختیار وی قرار گرفته و ایشان نیز هیچ‌گونه راهی را برای آزادی آنان از روند کند پروژه انجام ندهد.
وی افزود: اغلب پیمانکاران در ایجاد یک پروژه سود خود را با بهانه به دست می‌آورند و پروژه‌ای دیده نمی‌شود که پس از پایان تنها چهار برابر مبلغ طی شده در قرارداد انجام شود.
مدیرعامل سازمان قطارشهری اهواز گفت: متاسفانه در برخی از موارد با سندسازی و فاکتورسازی دیده شده که قرارداد با ۱۵برابر قیمت طی شده به پایان رسیده  است و این امر سبب مشکلات فراوان مالی برای کارفرمایان می‌شود.
وی عنوان کرد: هیچ‌گونه پول اضافی به پیمانکار قطار شهری اهواز پرداخت نمی‌شود و ایشان باید با همان مبلغ قرارداد کار خود را به سرانجام برساند.
احتمال لغو درصدی از پروژه قطار شهری اهواز
هلاکویی اظهار داشت: به علت عدم همکاری صادقانه پیمانکار پروژه قطار شهری اهواز به احتمال قوی این پروژه به صورت کامل انجام نمی‌شود و فقط یک فاز آن از مصلی تا فرودگاه به بهره‌برداری می‌رسد.
وی افزود: اگر بودجه کافی وجود داشت شاید این پروژه را به فلکه ساعت برسانیم و بعد از آن به شهروندان اعلام کنیم به علت مشکلات مالی توان اتمام این پروژه حمل‌ونقل شهری را نداشتیم.
مدیرعامل سازمان قطارشهری اهواز گفت: باید در مدت ۱۰سال حداقل ما نیز مانند کلانشهرهای نظیر اصفهان و تبریز از فاز نخست این پروژه استفاده می‌کردیم که متاسفانه به علت عدم سواد لازم مسئولان استانداری خوزستان و شهرداری اهواز در سال ۱۳۸۴ و همچنین سال ۱۳۸۵قرارداد قوی با پیمانکار این پروژه منعقد نشد.
وی عنوان کرد: تا کنون چهار مرتبه بودجه ۱۰۰میلیارد تومانی به پیمانکار پرداخت شده اما به سبب سوء مدیریت مالی این بودجه در کل پروژه پخش شده و نتیجه نداده است.
هلاکویی اظهار داشت: بخش دیگری از منابع مالی نیز خرج ادعاهای غیرواقعی پیمانکار قطار شهری اهواز می‌شود.
قرارداد قطار شهری اهواز شبیه به قراداد ترکمنچای
وی افزود: در قرارداد آمده که در صورتیکه داوری نتواند تصمیم‌گیری کند این پروژه به اتاق بازرگانی فرانسه ارجاع داده می‌شود که این قرارداد شبیه به قرارداد ترکمنچای است.
مدیرعامل سازمان قطارشهری اهواز گفت: شهرداری سال ۱۳۸۴توان آسفالت یک کوچه را نداشته و با سواد اندک خود سبب عقد قراردادی بسیار نامناسب شده است و جای تعجب دارد که مسئولان استانی و شهرستانی وقت چگونه زیر بار انجام این تعهدات رفته‌اند.
وی عنوان کرد: پیمانکار قطار شهری اهواز با ادعای فاینانس اقدام به عقد قرارداد کرده اما هیچ‌گونه فاینانسی را ایشان ارائه نداده است.
هلاکویی اظهار داشت: پیمانکار قطار شهری اهواز بدون هیچ‌گونه رقیبی این پروژه را در دست گرفته و انجام این پروژه شهری ۱۵برابر بودجه ۴سال شهرداری اهواز است.
وی افزود: مسئولانی که فاینانس بدون مدرک ایشان را قبول کردند معلوم می‌شود که از آیین‌نامه فاینانس اطلاعی نداشتند.
مدیرعامل سازمان قطارشهری اهواز گفت: فاینانس باید با ضمانت‌نامه بانک عامل که توسط بانک مرکزی مورد تایید است مورد تایید قرار گیرد اما پیمانکار قطار شهری اهواز این مراحل را طی نکرده و همچنین درآمد شخصی وی برای تایید قانون فاینانس مورد پیگیری قرار نگرفته است.
مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.