تیلاپیا بحرانی برای زیستگاه آبزیان

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: تیلاپیا گونه مهاجم، بحرانی جدی در زیستگاه‌های طبیعی آبزیان در خوزستان است و تنوع زیستی و درآمد شیلاتی استان را تهدید می‌کند.

 احمدرضا لاهیجان زاده در جلسه ستاد شیلات که ۱۲ آبان ماه در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: تیلاپیا گونه مهاجمی است که جزو صد گونه مهاجم دنیا محسوب می‌شود.
وی افزود: این گونه برای اولین بار برای انجام تحقیقات توسط کشور ترکیه وارد آب‌های آن‌ها شد و به آب‌های آزاد رخنه پیدا کرد و به تدریج وارد دجله و فرات شده و از این طریق به آب‌های استان راه پیدا کرده و در حال حاضر به ۹۰ درصد آب‌های ما به ویژه در آبادان و خرمشهر و تالاب شادگان هجوم آورده است به طوری که می‌توان گفت تمام آب‌های استان به جز رودخانه زهره به دلیل وجود این گونه دچار چالش شده‌اند.
لاهیجان زاده تصریح کرد: تیلاپیا گونه‌ای است که به دلیل وزن خیلی کم هیچ‌گونه ارزش اقتصادی ندارد به طوری که هر ۵ قطعه از این ماهی، به وزن یک کیلوگرم ۲ هزار تومان قیمت دارد. این گونه اکنون وارد تالاب شادگان شده و به گونه غالب تبدیل شده است که یک تهدیدی جدی است.
وی بیان کرد: تکثیر این گونه در خوزستان تا حدی پیش رفته که حتی به استخرها و مراکز آبزی پروری راه پیدا کرده و موجب کاهش راندمان تولید و افت پرورش کپور ماهی‌ها شده است؛ نگرانی جدی که ما از این گونه داریم قالب شدن آن در تالاب‌ها است زیرا حجم زیادی از گونه‌های بومی ما در تالاب‌ها هستند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان اینکه با روش‌های جدید صید ماهی در سواحل، منابع طبیعی خلیج فارس در حال از بین رفتن است، خاطرنشان کرد: صیادان با روش‌های جدیدی، آبراهه‌ها را حتی به طول دو کیلومتر، بسته و با عمق زیاد تمام آبزیان را به صورت یکجا صید می‌کنند که ۹۰ درصد گونه‌های صید شده، ارزش اقتصادی ندارد و فقط از بین می‌روند؛ سه جزیره خوزستان که محل تخم گذاری گونه‌های کمیاب پرندگان است متاسفانه به دلیل جنایت‌های صیادان مورد تهدید قرار گرفته است.
لاهیجان زاده اظهار کرد: صنایع پتروشیمی با سازوکارها و فعالیت‌هایی که دارند، سالانه خسارت زیادی به زیستگاه‌های طبیعی وارد می‌کنند و این شرکت‌ها باید در احیای خورهای استان کمک کنند.
همچنین هوشنگ حسونی زاده، معاون مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان نیز در این جلسه اظهار کرد: مقدمات اولیه اجرای طرح پرورش ماهی در قفس با همکاری مشاور خارجی در حال انجام است و براساس برنامه ریزی‌ها، ابتدا سد مارون و کارون سه برای اجرای طرح در نظر گرفته شده‌اند.
وی افزود: بر اساس توافقی که با مشاور طرح داشتیم، مقرر شد تا چهار ماه آینده نتایج را به ما بدهند و پس از آن عملیات طرح آغاز خواهد شد.
مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.