لیاقت خوزستان این نیست که هست!/ باران تاکنون ۱۱ هزار و ۴۰۰ خوزسانی را به بیمارستان کشانده

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: در کنار معضلات ۱۳ ساله گردوغبار برای مردم خوزستان، سه سالی هست که با آغاز بارش باران، مردم اهواز به علت مشکلات تنفسی باید خیلی سریع خود را به مراکز درمانی برسانند این در حالی است که مسئولان می‌گویند این باران کاملاً طبیعی است و هرگز هم اسیدی نیست.

مراجعه بیش از ۱۱ هزار و ۴۰۰ بیمار تنفسی به اورژانس خوزستان

مدیر روابط عمومی مرکز اورژانس و فوریت‌های پزشکی خوزستان از مراجعه بیش از ۱۱ هزار نفر بیمار تنفسی به اوژانس بیمارستان‌های خوزستان در سه روز گذشته خبر داد.

رضا رفیعی، اظهار کرد: در سه روز گذشته و از آغاز اولین بارندگی‌ها تا صبح امروز(شنبه) ۱۱ هزار و ۴۶۹ نفر با مشکلات تنفسی به اوژانس بیمارستان‌های خوزستان مراجعه کرده‌اند.

وی افزود: از این تعداد، ۱۱ هزار و ۳۱۷ نفر در بیمارستان‌ها با گرفتن اکسیژن و دارو، درمان سرپایی شده و مرخص شدند.

پیگیر تولید و توزیع بنزین یورو چهار

مدیرکل محیط‌زیست خوزستان نیز اظهار می‌کند: امسال سومین سالی است که مراجعه بیماران تنفسی را به این شکل داریم. سال‌های قبل حدود ۴۰۰ نفر مراجعه داشتیم ولی در سه سال اخیر میزان مراجعه‌کنندگان بیشتر شده است.

لاهیجان زاده می‌افزاید: عوامل احتمالی این مراجعات را طی سال‌های اخیر بررسی کردیم. نفت خامی که به حومه اهواز وارد و فرآورش می‌شد یکی از مباحث مطرح‌شده بود که به‌طور کلی حذف شده و دیگر انجام نشد.

وی عنوان می‌کند: سوخت مصرفی خودروها که ساخت پتروشیمی‌ها بوده نیز حذف شد. از ابتدای سال جاری نیز گازوئیل به‌صورت استاندارد تولید شده و هم‌اکنون هم پیگیر تولید و توزیع بنزین یورو چهار هستیم.

اغلب مراجعه‌کنندگان آلرژی فصلی دارند

مدیرکل محیط‌زیست خوزستان تصریح می‌کند: یکی دیگر از مباحث مطرح‌شده، بحث گرده‌افشانی یا همان اسپور گیاهی بود که ناشی از کاشت زیاد یک‌گونه خاص در شهرهای خوزستان است. خیلی به این مسئله مشکوک بودیم و هنوز هم خیلی نظر بر آن است.

لاهیجان زاده بیان می‌کند: بنا به اعلام علوم پزشکی، اغلب مراجعه‌کنندگان افرادی هستند که دارای آلرژی‌های فصلی هستند؛ بنابراین با هماهنگی شهرداری و علوم پزشکی مقرر شده تا یک روش هرس خاص را روی آن‌گونه گیاهی به‌منظور جلوگیری از گرده‌افشانی اعمال کنیم.

وی تأکید می‌کند: در گردوغبارهایی که غلظت آن به میزان ۱۰ هزار هم می‌رسید باز میزان مراجعان به این اندازه نبود.

باران اسیدی نبود

مدیرکل محیط‌زیست خوزستان یادآور می‌شود: بررسی‌های لازم انجام شده و معلوم شد که باران روزهای اخیر در خوزستان اسیدی نبوده است.

لاهیجان زاده در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چه تعداد از صنایع خوزستان تأییدیه صنعت سبز محیط‌زیست را دارند، گفت: در هر سال حدود یک یا دو واحد موفق به دریافت این تأییدیه می‌شوند.

پای کنوکارپوس هم در میان است

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان نیز می‌گوید: طی دو روز اخیر، هشت هزار و ۵۷ نفر به بیمارستان‌ها مراجعه کردند. شب گذشته جلسه شورای بحران استان را با حضور دستگاه‌های مختلف از جمله علوم پزشکی، هواشناسی، محیط‌زیست و هلال‌احمر تشکیل دادیم.

هاشم بالدی اضافه می‌کند: گزارش هواشناسی مبنی بر اسیدی نبودن این بارندگی بود. (ph) این بارندگی‌ها بین هفت تا بوده و با تجزیه محیط‌زیست اعلام شد که این بارندگی استاندارد است.

وی یادآور می‌شود: گرده‌افشانی درخت کنوکارپوس یکی از دلایل مورد بررسی برای این حساسیت‌های تنفسی بود. گرده‌افشانی این درخت از اوایل آبان تا نیمه آذرماه شروع می‌شود بنابراین مقرر شد تا برای جلوگیری از این گرده‌افشانی با همکاری شهرداری ۱۰ روز این درختان را هرس کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان بیان می‌کند: در جلسه شب گذشته مصوب شد تا یک کارگروه فنی به‌صورت علمی با هماهنگی محیط‌زیست، متخصصان امر و دانشگاه‌های علوم پزشکی و چمران تشکیل شده و علت وقوع این مسئله را بررسی کند.

صنایع باید تأییدیه سبز دریافت کنند

بالدی عنوان می‌کند: برای آمادگی در برابر این حساسیت‌ها تمامی بیمارستان‌های دولتی را در حالت آماده‌باش قرار دادیم و در صورت حاد شدن بیمارستان‌های خصوصی را آماده‌باش خواهیم کرد.

وی اظهار می‌کند: اگر شرایط به حالت بحران برسد برای رفاه حال مردم در صورت تأیید استاندار درمان رایگان را هم مصوب خواهیم کرد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان تصریح می‌کند: در مورد صنایع خوزستان اعتقاد داریم که باید تأییدیه صنعت سبز را دریافت کنند. قطعاً این صنایع در آلودگی‌ها تأثیرگذار هستند چون نفت سوزانده می‌شود و نیروگاه‌ها هم آلودگی تولید می‌کنند.

صنایع نقش مستقیمی در آلودگی‌ها دارند

بالدی تأکید می‌کند: در هر حال صنایع استان آلودگی‌های مختلفی ایجاد کرده و نقش مستقیمی هم دارند ولی درصد نقش‌آفرینی آنها در این حادثه اخیر تنگی نفس مردم معلوم نیست.

وی می‌افزاید: صنایع خوزستان باید تأییدیه و الزامات زیست‌محیطی را داشته باشند ولی درصد کمی از این صنایع تأییدیه فوق را دریافت کرده‌اند.

همچنین مدیرکل  بیان می‌کند: بارندگی‌های اخیر در خوزستان اصلا اسیدی نبوده و میزان (ph) موجود در بارش های مختلف استان بین هفت تا هشت بوده و کاملاً استاندارد است.

کوروش بهادری ادامه می‌دهد: شب گذشته میزان بارش در شوشتر ۵۵ میلی متر، شادگان ۵۱، اروندکنار ۸۸، دهدز ۳۴ و امیدیه ۳۳ میلی متر بود.

وی بیان می‌کند: شب گذشته در ایستگاه رادار اهواز ۳۷ میلی متر، آغاجاری و اندیمشک نیز ۳۴ میلی متر بود. همچنین در این مدت در شوشتر تنها از ساعت ۲۱ و ۱۵ دقیقه تا ۲۲ و ۲۰ دقیقه حدود ۴۴ میلی متر بارش باران داشتیم.

مدیرکل هواشناسی خوزستان تصریح می‌کند: امشب هم بارندگی همراه با رعد و برق در شمال و شرق استان پیش بینی می‌شود. البته آخر وقت فردا این سامانه از خوزستان خارج شده و به دنبال آن نیز بین دو تا چهار درجه افزایش دما خواهیم داشت.

بهادری عنوان می‌کند: پیش بینی می‌شود تا از سه شنبه هفته آینده مجددا موج بارشی وارد نیمه غربی خواهد شد.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.