معاون استاندار: امیدی به راه‌اندازی و تکمیل مترو اهواز وجود ندارد

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: معاون عمرانی استاندار خوزستان گفت: با روند فعلی اجرای پروژه متروی اهواز، امیدی به راه‌اندازی و تکمیل این پروژه وجود ندارد.

احمد سیاحی در خصوص آخرین وضعیت پروژه قطار شهری اهواز اظهار کرد: همه کارهای مربوط به تسریع در فعالیت‌های این پروژه را انجام داده‌ایم و چند هفته پیش، جلسه‌ای را در تهران با حضور مدیرعامل شرکت مادر تخصصی ریلی کشور، معاون عمرانی وزیر کشور، شهردار اهواز، پیمانکار و مشاور پروژه برگزار کردیم.

سیاحی اضافه کرد: صحبت‌های خود را به‌صورت کامل مطرح و میزان اعتباراتی که تابه‌حال به پیمانکار پرداخت شده را نیز مشخص کردیم. به‌هرحال پیشرفت فیزیکی پروژه و تعهداتی که پیمانکار به آن عمل نکرده کاملاً مشخص است. حداقل بر اساس توافقات، اوایل اسفند سال گذشته مقرر شد تا خط یک پروژه (از سه‌راهی فرودگاه تا مصلا) را به اتمام برساند ولی متأسفانه این کار انجام نشد.

وی بیان کرد: در این جلسه همچنین اعلام کردیم که متأسفانه پیشرفت فیزیکی خط یک متروی اهواز بسیار ناچیز است در حالی که ۱۷ میلیارد تومان به پیمانکار پرداخت شده است. البته در آن جلسه نتیجه نهایی گرفته نشده و پیمانکار یک سری ادعاهایی دارد که به نظر ما واهی بوده و قابلیت عملیاتی ندارد.

معاون عمرانی استانداری خوزستان یادآور شد: در آن جلسه مقرر شد تا یک جلسه سه‌جانبه با حضور استاندار خوزستان، معاون عمرانی استانداری خوزستان و معاون عمرانی وزارت کشور برگزار شود و موضوع ادامه کار یا خاتمه کار پیمانکار پروژه قطار شهری اهواز را نهایی کنیم.

سیاحی اضافه کرد: در کنار این، موضوع مذاکرات با دیگر پیمانکاران نیز در حال انجام است و در حال پیش بردن فرآیند هستیم. به‌هرحال این امکان وجود دارد که پیمانکار فعلی پروژه قطار شهری اهواز را خلع ید کنیم چون در مرحله اخذ تصمیم نهایی هستیم.

وی اظهار کرد: همه استدلال‌های فنی، میزان اعتبارات پرداخت شده و ادعاهای پیمانکار موجود است و اگر بر اساس یک برنامه زمان‌بندی مشخص برای اتمام کل کار و فاز اول سه‌راهی فرودگاه تا مصلا به توافق رسیدیم آن وقت ادامه خواهیم داد در غیر این صورت با همه تبعاتی که پیش‌بینی می‌کنیم بی‌شک با پیمانکار بعدی مذاکره خواهیم کرد.

معاون عمرانی استانداری خوزستان گفت: با هماهنگی استاندار خوزستان با جدیت مسئله ادامه کار و یا خلع صلاحیت آن را دنبال خواهیم کرد. اعتقاد داریم که باید یک تحول در قطار شهری ایجاد شود ولی با این روند موجود امیدی نداریم که کار به سرانجام برسد

مسیر خط یک قطار شهری اهواز به طول تقریبی ۲۳ کیلومتر، شمال شرق شهر را با عبور از مرکز شهر و رودخانه کارون به جنوب غرب شهر متصل می‌کند. این مسیر مشتمل بر ۲۴ ایستگاه بوده و زمان سفر در طول آن با در نظر گرفتن سرعت متوسط ۳۳ کیلومتر بر ساعت، ۴۰ دقیقه برآورد می‌شود.

پروژه قطار شهری اهواز از سال ۱۳۸۵ آغاز شده است و بر اساس آخرین وعده مسئولان، گام نخست متروی اهواز قرار است آبان ماه امسال به بهره‌برداری برسد.

پیش از آن مجری این پروژه وعده افتتاح گام اول قطار شهری اهواز را در فروردین‌ماه ۱۳۹۳ داده بود.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.