تاکنون موردی از ابتلا به کرونا در استان دیده نشده است

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: ششمین کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان خوزستان با حضور عبدالحسن مقتدایی استاندار، فرج الله خبیر معاون سیاسی اجتماعی استانداری، اسماعیل ایدنی رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، شکراله سلمان زاده رئیس مرکز بهداشت استان، نظری معاون درمان دانشگاه، مدیران کل و نمایندگان دستگاه های اجرایی عضو کارگروه در سالن اجتماعات شهید رجایی استانداری خوزستان تشکیل گردید.

به گزارش خوزنیوز؛ در ابتدای جلسه اسماعیل ایدنی با اشاره به عوامل تهدید کننده سلامت جامعه اظهار داشت: در حال حاضر با توجه به ظهور بیماری‌های نوپدید، دیگر با تابلوی کلاسیک بیماری‌ها رو به رو نیستیم و نمونه بارز این موضوع بیماری کرونا ویروس جدید بوده که همزمان با بازگشت حجاج  به کشور بطور بالقوه سلامت جامعه را تهدید می نماید به همین دلیل باید با تقویت هماهنگی های بین بخشی تمهیدات لازم به منظور پیشگیری  و جلوگیری از بروز بیماری در استان اتخاذ گردد.

در ادامه رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز به اقدامات صورت گرفته جهت مقابله با بیماری کرونا ویروس اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری است که مراقبت‌های بهداشتی و غربالگری حجاج  را قبل از گیت گذرنامه در فرودگاه ها انجام می‌دهد و افرادی که دارای علائم مشکوکی باشند بلافاصله توسط متخصص مورد معاینه قرار می‌گیرند و این موضوع در استان خوزستان همانند سایر نقاط کشور اجرایی شده است.

ایدنی افزود: خوشبختانه تاکنون موردی از ابتلا به بیماری کرونا ویروس در استان دیده نشده ولی باید حالت آماده باش را حفظ نماییم. همچنین با توجه به دوره دو هفته ای بیماری لازم است اطلاع رسانی لازم جهت رعایت نکات پیشگیرانه به مردم و حجاج توسط صدا و سیما و رسانه ها انجام شود.

دبیر کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان در ادامه از حجاج خواست بعد از ورود به کشور تا دو هفته از دادن مهمانی پرهیز کنند.

قائم مقام وزیر بهداشت در استان خوزستان در بخش دیگری از سخنان خود به شیوع بیماری التور در عراق اشاره کرده و اظهار داشت: این بیماری در عراق از کنترل خارج شده و با توجه به در پیش بودن ماه محرم لازم است از هم اکنون اقدامات پیشگیرانه لازم به منظور حفظ سلامتی زائران کشورمان صورت پذیرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ساماندهی استراحتگاه های مرزی، آموزش مسئولین کاروان‌ها را از مهمترین این اقدامات برشمرد و از زائرین خواست تا در ایام محرم فقط در قالب کاروان‌ها به عراق سفر نمایند و در طول اقامت در عراق فقط از آب های معدنی استفاده کنند.

ایدنی تصریح کرد: در دو سال گذشته با شروع فصل پاییز و شروع اولین بارش‌ها با پدیده بیماری تنفسی به دنبال بارندگی مواجه بودیم. دستگاه های اجرایی ذیربط امسال باید فکری برای جلوگیری از بروز این پدیده نمایند. ضمن اینکه مراکز درمانی از هم اکنون در حال آماده کردن خود جهت ارائه خدمات درمانی مطلوب به بیماران احتمالی می باشند.

رئیس دانشگاه سپس به بیان وضعیت بیماری های منتقله از آب و غذا در استان پرداخته و اظهار داشت: بررسی ها نشان میدهد انتقال بیماری‌های منتقله از آب و غذا در استان بیشتر از طریق آب رخ می‌دهد و شکستگی لوله های آب شرب از مهمترین عوامل آلودگی آب با عوامل بیماریزا است و لازم است اداره آب و فاضلاب در صورت وقوع شکستگی در شبکه آب شرب در اولین فرصت نسبت به تعمیر آن اقدام نماید.

وی ضمن بیان وضعیت بهداشتی دو شهرستان ماهشهر و هندیجان، افزود: ماهشهر و هندیجان بنا به مطالبه و درخواست مسئولین دو شهرستان از دانشکده علوم پزشکی آبادان جدا و مجددا به مجموعه  دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بازگشته اند و این دو شهرستان دارای مشکلات بهداشتی خاص خود هستند که لازم است با حمایت مسئولین استانی پیگیری و مرتفع گردد.

در ادامه رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز به نقش این دانشگاه در اشتغال زایی در استان اشاره کرد و گفت: در طول سال گذشته ۱۰۰۰ نفر در حوزه های مختلف بهداشت و درمان مشغول به کار شده اند و از این طریق گامی مثبت در جهت اشتغال زایی در استان و رفع کمبود نیروی انسانی مورد نیاز در بخش بهداشت و درمان برداشته شده است.

در ادامه جلسه دکتر شکراله سلمان زاده رئیس مرکز بهداشت استان خوزستان به ارائه گزارشی از وضعیت بهداشتی استان پرداخته و اظهار داشت: در حال حاضر بیماری کرونا ویروس جدید، شیوع التور در عراق و پیک دوم التور سه موضوعی است که بطور بالقوه سلامت استان را تهدید مینماید.

رئیس مرکز بهداشت استان افزود: تا کنون موردی از ابتلا به التور در استان مشاهده نشده است ولی با توجه به شیوع این بیماری در عراق و نزدیک شدن به ماه محرم باید اقدامات لازم در رابطه با آموزش مسئولین کاروانها و ساماندهی متلها و استراحتگاههای زائرین در مرز انجام گیرد.

سلمان زاده سپس به ارائه گزارشی در خصوص طرح “خوزستان استان عاری از دخانیات” پرداخته و گفت: این طرح تدوین و به دستگاه ها ابلاغ شده است و مرکز بهداشت از دریافت پیشنهادات ارگانها و سازمانها در این زمینه استقبال میکند.

در پایان دکتر مقتدایی به موضوع فراگیر شدن استفاده از قلیان بین خانواده ها اشاره کرده و گفت: دو شهرستان شوش و خرمشهر در زمینه اجرای طرح “خوزستان استان عاری از دخانیات” عملکرد خوبی داشته اند و بقیه شهرستانها نیز می بایست در این زمینه فعالتر عمل نمایند.

استاندار خوزستان بیان داشت: برای از بین بردن این پدیده زشت اجتماعی از یک طرف باید آموزش لازم در رابطه با مخاطرات آن به خانواده ها داده شود و از طرف دیگر دستگاه های برخورد کننده با قاطعیت با عوامل عرضه قلیان برخورد نمایند.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.