طرح‌های عمرانی کارون، خانه پرندگان را ویران کرد

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: کارشناس مسئول حیات وحش اداره‌کل محیط زیست خوزستان با اشاره به وضعیت زیست‌محیطی رودخانه کارون به عنوان یکی از نقاط استقرار پرندگان مهاجر اظهار کرد: در نتیجه اجرای طرح‌های عمرانی، زیستگاه ها و مناطق امن کارون برای استقرار پرندگان تخریب شده است.اردشیر امینی اظهار کرد: مهاجرت پرندگان به استان خوزستان آغاز شده و تا پایان مهرماه ادامه دارد. استقرار این پرندگان مهاجر تا اسفندماه سال جاری در نقاط امن و دارای آب استان به طول می‌انجامد.

وی ادامه داد: از آنجا که بسیاری از نقاط استان خوزستان خشک است، پرندگان پس از مهاجرت به خوزستان تنها در چند منطقه محدود استقرار می‌یابند. این پرندگان عمدتا اطراف تالاب هورالعظیم و دریاچه‌ای سمت خرمشهر تحت عنوان تالاب ناصری مستقر شده‌اند.

کارشناس مسئول حیات وحش اداره‌کل محیط زیست خوزستان گفت: تاکنون حدود ۱۲ گونه مرغابی، فلامینگوها، آبچیلیک‌ها، حواصیل‌ها، کاکایی و پرندگان شکاری از میان پرندگان مهاجر به استان خوزستان شناسایی شده‌اند. این پرندگان از روسیه به شمال ایران و سپس به استان خوزستان مهاجرت می‌کنند و ماندگاری این پرندگان در استان بستگی به وضعیت جوی دارد.

امینی با اشاره به وضعیت زیست‌محیطی رودخانه کارون به عنوان یکی از نقاط استقرار پرندگان مهاجر اظهار کرد: در رودخانه کارون طرح احیا و همچنین طرح‌های عمرانی در حال انجام است و در نتیجه اجرای این طرح ها، زیستگاه ها و مناطق امن این رودخانه برای استقرار پرندگان تخریب شده است.

وی ادامه داد: به طور مثال دو منطقه در پارک ساحلی و محدوده هتل پارس در رودخانه کارون که محل زادآوری حواصیل‌ها بوده است را به طور کامل خراب کرده‌اند.

کارشناس مسئول حیات وحش اداره‌کل محیط زیست خوزستان گفت: همچنین به دلیل لایروبی رودخانه، جاهای امن از بین رفته و اکنون دیگر تعداد کمی پرنده مهاجر در این رودخانه منزل می‌کنند. ایسنا/*

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.