سوءتغذیه در کمین دانش‌آموزان عشایر خوزستان!

عصر جنوب/ asrejonoob.ir:  رییس آموزش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وپرورش عشایر خوزستان با اشاره به بدهی میلیونی مدارس شبانه‌روزی به مراکز فروش موادغذایی، گفت: اگر به‌سرعت تدبیری برای رفع این مشکل اندیشه نشود، فرزندان عشایر دچار سوء‌تغذیه می‌شوند و این امر برای ما گران تمام می‌شود.

حمید قنبری اظهار کرد: امسال زنگ آغاز سال تحصیلی استان در یک مدرسه عشایری در یکی از مناطق صعب‌العبور استان و با حضور استاندار، معاون وزیر آموزش‌وپرورش و مدیران استان به صدا در آمد که یک حرکت قابل ستایش است زیرا پس از ۲۶ سال برای نخستین‌بار این‌کار انجام شد و تغییر نگرش مسئولان نسبت به جامعه عشایری رانشان می‌دهد.

وی افزود: در مناطق عشایری استان مدارس غیراستاندارد و خطرآفرین بسیاری وجود دارد و پس از پیگیری‌های انجام‌شده، اداره نوسازی قول بازسازی و بهسازی تمام مدارس خطرساز و غیر استاندارد عشایری استان را داد که امیدواریم این وعده عملی شود.

رییس آموزش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وپرورش عشایر خوزستان در خصوص مشکلات مدارس عشایری در آغاز سال تحصیلی، گفت: مدارس عشایر از کمبود امکانات بسیاری رنج می‌برند؛ همچنین کمبود نیروی انسانی بسیاری در آموزش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وپرورش عشایر استان وجود دارد اما با مدیریت نیروی انسانی خوشبختانه هیچ یک از مدارس عشایری استان تعطیل نشدند.

قنبری تصریح کرد: با توجه به کمبود معلم در مدارس عشایری در استخدام جدید آموزش‌وپرورش استان ۵۰ معلم برای مدارس عشایری در نظر گرفته شد تا بتوان بخشی از کمبودهای موجود در آموزش‌وپرورش عشایر استان را جبران کرد.

وی در خصوص مشکل بدهی مدارس شبانه‌روزی عشایر استان نیز، گفت: یکی از دغدغه‌های اصلی ما که همچنان بدون راه حل مانده، بدهی سنگین مراکز آموزش شبانه‌روزی عشایر به بازار و اصناف است به‌طوری‌ که هر روز شاهد اعتراض شدید طلبکاران و ابراز نگرانی مدیران این مدارس هستیم.

رییس آموزش‌وپرورش عشایر خوزستان اظهار داشت: قطعا اگر به‌سرعت تدبیری برای رفع این مشکل اندیشیده نشود، فرزندان عشایر که در مراکز شبانه‌روزی تحصیل می‌کنند، دچار سوء‌تغذیه می‌شوند و این امر برای ما گران تمام می‌شود.

قنبری خاطرنشان کرد: مراکز آموزش شبانه‌روزی عشایر مراکزی برای جذب دانش‌آموزانی هستند که در محل زندگی خود به مدرسه دسترسی ندارند و اکنون به دلایلی این مراکز از چندین سال گذشته برای تأمین هزینه تغذیه دانش‌آموزان بیش از ۳۰۰ میلیون تومان بدهی انباشته دارند.

وی عنوان کرد: یکی از دلایل بروز این مشکل پایین بودن سرانه غذایی دانش‌آموزان است؛ مطابق قانون به هر دانش‌آموز که در مراکز شبانه‌روزی تحصیل می‌کند، ۱۳۶۰ تومان سرانه روزانه تعلق می‌گیرد اما این مبلغ کفاف هزینه تغذیه دانش‌آموزان را نمی‌دهد و ازسوی دیگر به‌موقع پرداخت نمی‌شود.

رییس آموزش‌وپرورش عشایر خوزستان با بیان این‌که تاکنون قول‌هایی مبنی بر حل مشکل بدهی مراکز عشایری استان داده شده، اما هنوز این مشکل پابرجاست، گفت: امیدواریم که توجه نیکوکاران و خیرین بیش از گذشته به مسائل و مشکلات دانش‌آموزان عشایری معطوف شود؛ این دانش‌آموزان محروم، آینده‌سازان جامعه هستند و امیدوارم مسئولان طوری عمل نکنند که این دانش‌آموزان احساس کنند میان آن‌ها و دانش‌آموزان مناطق شهری تفاوتی وجود دارد.ایسنا/*

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.