مدارس خوزستان در گرد وغبار ۱۶ برابر استاندارد تعطیل می شوند

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان از تعیین شاخص برای تعطیلی مدارس و اداره ها در زمان گرد و غبار خبر داد و گفت: مدارس خوزستان در صورت وقوع گرد و غبار با غلظت ۱۶ برابر حد استاندارد تعطیل می شوند.

به گزارش ایرنا هاشم بالدی شنبه شب در کارگروه مقابله با ریزگردها در سومین نشست ‘ دولت پاسخگو و اصحاب رسانه’ اظهار کرد: دستورالعمل جدید تعطیلی مدارس و اداره ها در زمان گرد و غبار تعیین شده است.
وی افزود: بر اساس این دستور العمل در صورتی که غلظت ذرات گرد و غبار در هوا یک هزار و ۵۰۰ میکروگرم بر مترمکعب (۱۰ برابر حد مجاز آلودگی هوا) باشد مهدهای کودک یک هزار و ۸۰۰ میکروگرم بر مترمکعب (۱۲ برابر حد مجاز آلودگی هوا) مدارس ابتدایی، دو هزار و ۲۰۰ میکروگرم بر مترمکعب (۱۴ برابر برابر حد مجاز آلودگی هوا) مدارس متوسطه اول، دو هزار و ۵۰۰ میکروگرم بر مترمکعب (۱۶ برابر حد مجاز آلودگی هوا) مدارس متوسطه دوم و سه هزار میکروگرم بر مترمکعب (۲۰ برابر حد مجاز آلودگی هوا) اداره های استان تعطیل می شوند.
حدمجاز آلودگی هواز ۱۵۰ میکروگرم بر مترمکعب است.
بالدی اضافه کرد: این دستورالعمل به فرمانداران ابلاغ شده و باید طبق آن عمل کنند.
وی تاکید کرد: البته برای تعطیلی شرایط ویژه استان از جمله وضعیت مدارس در نظر گرفته می شود، به طور مثال در اوایل امسال با وجود گرد و غبار شدید به دلیل امتحانات نهایی مدارس تعطیلی اعلام نشد.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان همچنین با اشاره به مشکل تامین اعتبار برای مقابله با گرد و غبار گفت: اعتباراتی که برای اجرای مصوبات دولت در زمینه گرد و غبار ابلاغ شده برای مدیریت گرد و غبار قابل برنامه ریزی نیست.
وی با بیان اینکه هیچگونه اعتباری در این زمینه تاکنون به خوزستان پرداخت نشده است تصریح کرد: ۲۴۰ میلیارد ریال تسهیلات برای ایمن سازی مدارس و ۴۰ میلیارد ریال اعتبار شهرداری ها هنوز عملیاتی نشده است.
بالدی درمان بیماران گرد و غبار را رایگان عنوان کرد و گفت: در زمان وقوع گرد و غبار، افرادی که بیماری آنها مرتبط با این پدیده باشد، باید به صورت رایگان در بیمارستان های دولتی و خصوصی درمان شوند و این دستور به همه ابلاغ شده است.

*۲۵ روز غبارآلود
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان نیز در این نشست گفت: از ابتدای امسال تا ۲۰ شهریور ماه، ۲۵ نوبت پدیده گردو غبار در استان اتفاق افتاده است.
احمدرضا لاهیجان زاده افزود: حداکثر غلظت گرد و غبار ۱۰ هزار میکروگرم بر مترمکعب (۶۶ برابر حدمجاز آلودگی هوا) بوده است.
وی اظهار کرد: منشاء بعضی از توفان های گرد و غبار خارج از کشور و برخی از آنها نیز کانون های داخلی خوزستان بوده است.
به گفته وی، ماندگاری گرد و غبار با منشاء داخلی کمتر اما غلظت این توفان ها بیشتر است.
لاهیجان زاده اضافه کرد: غلظت بیش از ۱۵۰ میکروگرم بر مترمکعب، شرایط ناسالم برای عموم است و بیش از ۴۰۰ میکروگرم بر مترمکعب شرایط خطرناک است.
وی همچنین نسبت به تداوم خشکسالی در کشور هشدار دارد و گفت: برای ۲۵ سال آینده باید برنامه ریزی صورت گیرد.

*هفت سال خشک
معاون مطالعات پایه و طرح های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان نیز در این نشست گفت: خوزستان از سال ۱۳۸۷ گرفتار خشکسالی است.
هوشنگ حسونی زاده میزان بارندگی در سال آبی گذشته را ۱۹۸ میلیمتر عنوان کرد و افزود: خوزستان نسبت به سال آبی قبل از آن ۶۰ درصد و نسبت به میانگین ۵۵ درصد کاهش بارندگی داشته است.
وی اظهار کرد: آورد رودخانه های استان در سال آبی ۹۴-۹۳ نسبت به سال قبل ۲۲ درصد و نسبت به سال های نرمال ۵۱ درصد کاهش داشته است.
حسونی زاده با اشاره به خشکسالی شدید در حوضه های آبی منتهی به تالاب های استان به ویژه هورالعظیم گفت: رودخانه کرخه با ۸۷ درصد کاهش آبدهی روبه رو بوده به همین دلیل حقابه تالاب هورالعظیم تامین نشده است.
وی وسعت بخش ایرانی هورالعظیم را ۱۰۱ هزار هکتار دانست و تصریح کرد: خشکی این تالاب به دلیل فعالیت های اکتشاف و استخراج نفت و خشکسالی است.
حسونی زاده حقابه هورالعظیم را یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب عنوان کرد و افزود: در سال آبی گذشته ۹۰ میلیون مترمکعب آب وارد هورالعظیم شده است.
تالاب هورالعظیم در جنوب غربی کشور در مرز عراق قرار دارد که یک سوم آن در ایران و دو سوم آن در عراق واقع است.
این تالاب در ۱۵ سال گذشته با کاهش شدید سهم آب و فعالیت های نفتی دست به گریبان است که باعث شده ۷۰ درصد وسعت آن خشک شود.
هورالعظیم یکی از مهمترین کانون های شکل گیری گرد و غبار معرفی شده است.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.