بزرگترین امید مردم خوزستان در مقابله با ریزگردها در یک قدمی نابودی قرار گرفت

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: نائب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: تالاب هورالعظیم که یکی از بزرگترین عامل مقابله با پدیده نامبارک ریزگردها است اکنون به سبب طرح‌های فاقد مطالعات کارشناسی و کمبود ریزش‌های جوی در یک قدمی خشکی کامل قرار گرفت.

علی صالحی‌نسب در گفت‌و‌گو با تسنیم اظهار داشت: مسائل مربوط به کاهش و شوری آب نیز اهمیتی برابر با بحران ریزگردها دارد زیرا اگر آب کافی در خوزستان وجود داشت با ایجاد پوشش گیاهی مناسب به وسیله گیاهان خودرو و چمنی که نیاز به آب کمی دارند مشکل ریزگردها تا حد قابل توجهی کاهش پیدا می‌کرد.

وی افزود: هرچه درباره کمبود آب به مسئولان کشوری هشدار دادیم توجه نکرده و طرح‌های انتقال آب و سدسازی افراطی را بر روی سرچشمه‌های حوضه‌های آبی خوزستان ادامه دادند.

نائب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: اکنون بزرگترین امید مردم خوزستان برای بحران ریزگردها در یک قدمی خشکی کامل قرار گرفته و این مشکل را مسئولان دولتی گذشته و حال ایجاد کرده‌اند البته نباید از خشکسالی کل کشور نیز غافل شد.

وی عنوان کرد: فعالیت‌های شرکت‌های نفتی در حاشیه تالاب هورالعظیم و همچنین انتقال آب سرچشمه‌های حوضه‌های آبی رودخانه‌های کرخه،زهره،دز و مارون و همچنین سدسازی افراطی بر روی سرچشمه‌های اصلی این رودخانه‌ها سبب کاهش وسعت تالاب هورالعظیم از ۱۵۰هزار هکتار به ۲۸هزار هکتار شد.

صالحی‌نسب اظهار داشت: در جلسات متعدد وضعیت تالاب هورالعظیم به معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط‌زیست کشور و همچنین وزارت نیرو رسید اما متاسفانه توجه لازم تا کنون صورت نگرفته است.

وی افزود: سازمان محیط‌زیست کشور با سکوت خود چراغ سبزی برای موضوعات انتقال آب و دیگر معضلات محیط‌زیستی خوزستان را داد و بنده به عنوان نائب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی از رئیس سازمان محیط‌زیست کشور شکایت خصوصی کردم.

نائب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: شکایت بنده در کمیسیون اصل۹۰ با پیوست مستندات در موضوعات عدم رسیدگی به تالاب هورالعظیم و دیگر حوضه‌های آبی خوزستان،بحران ریزگردها و سکوت برای طرح انتقال آب در حال پیگیری است.

وی عنوان کرد: رئیس محیط‌زیست کشور باید هرچه سریع‌تر جواب دیدنابرابر میان مسائل و مشکلات زیست‌محیطی درباره استان خوزستان را بدهد.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.