گردوخاک هنوز نرفته، آمد و تا دوشنبه می ماند/ منشا: چشمه های خاکی درون استان

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: خوزستانی ها بعد از خاکی که روزهای گذشته دوباره مهمان خانه هایشان شده بود جمعه شب خاکی را تجریه کردند
مدیرکل هواشناسی خوزستان  اعلام کرد هم‌اکنون میزان دید افقی در اهواز به ۲۰۰ متر کاهش یافته است.
بهادری می گوید:این گرد و خاک از چشمه‌های گرد و خاک در مثلث رامهرمز – رامشیر – ماهشهر منشاء گرفته و با توجه به اینکه اکنون سرعت باد در آن منطقه شدید است، خاک به سمت اهواز آمده است.
مدتهاست خوزستان با غول گردوخاک دست و پنجه نرم می کنند این در حالی است تا به امروز حتی یک ریال هم از اعتبارات مقابله با ریز گردها به دست استان نرسیده است.
مدیرکل مدیریت بحران خوزستان گفت: در بحث پیشگیری از وقوع پدیده گرد و خاک در استان تاکنون هیچ اقدامی نشده است.

گرد و خاک تا دوشنبه مهمان خوزستان

هاشم بالدی اظهار کرد: گرد و خاکی که حدود ساعت ۲۱ شب گذشته خوزستان را فرا گرفت، منشأ داخلی داشت ولی مجددا ساعت یک بامداد امروز شاهد وقوع این پدیده با منشاء برون مرزی بودیم.
وی ادامه داد: بهمن ماه سال گذشته نیز با این پدیده مواجه شدیم که با گرم شدن هوا در استان در آن بازه زمانی رخ داد. امسال هم تغییرات دمایی موجب این دگرگونی‌ها شده و پیش‌بینی شده احتمالا تا دوشنبه هفته آینده شاهد ناپایداری این وضعیت باشیم.
مدیرکل مدیریت بحران خوزستان افزود: بیابان‌زایی در دو بخش باید انجام بگیرد که یکی از این حوزه‌ها، کانون‌های قبلی داخلی گرد و خاک در استان است. وظیفه بیابان‌زدایی از این کانون‌ها و شن‌های روان که حدود ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی داخلی استان خوزستان است، بر عهده اداره منابع طبیعی قرار داده شده که با توجه به تامین اعتبارات لازم، در حال انجام است. اما بخش دوم، شناسایی کانون‌های جدید گرد و خاک در خوزستان است. این کانون‌ها نیز شناسایی شده و مورد مطالعه قرار گرفته‌اند اما در بحث اجرایی، تاکنون اعتباری برای استان تخصیص پیدا نکرده است.
بالدی اظهار کرد: واقعیت این است که پدیده گرد و غبار از ۱۳ سال پیش در خوزستان اتفاق افتاده ولی متاسفانه برای حل این پدیده دیر اقدام کرده‌ایم و اکنون نیز با تنش‌هایی از لحاظ عدم وجود اعتبارات مواجه هستیم. بنابراین ضروری است مردم در فرهنگ‌سازی و آموزش، به دقت به اطلاعاتی که از منابع موثق منتشر می‌شوند، گوش فرا دهند.
وی ادامه داد: ما سعی در انتشار واقعیت‌ها داریم ولی همچون شب گذشته اطلاعاتی متاسفانه بی‌اساس و بدون منبع در برخی شبکه‌های مجازی منتشر شد. شب گذشته تا ساعت ۲۰ مشغول رصد وضعیت بودیم و ادارات شهرستان سوسنگرد را در روز چهارشنبه به دلیل غلظت بیش از حد مجاز گرد و خاک تعطیل کردیم. از سوی دیگر می‌بینیم که در ماهشهر که شب گذشته میزان غلظت گرد و خاک در آن در حدود ۱۰ هزار میکروگرم بر مترمکعب بود، صبح امروز به حدود ۸۳ میکروگرم بر مترمکعب رسید که به نوعی وضعیت هوای پاک است. این شرایط نشان می‌دهد که گرد و خاک پدیده‌ای گذرا است و اتفاقاتی که اکنون رخ می‌دهد، ناپایدارند.
مدیرکل مدیریت بحران خوزستان گفت: در مرحله مقابله با این پدیده مصوباتی داشتیم که در بحث بهداشت و درمان، درمان پزشکی ناشی از گرد و خاک طبق دستور وزیر بهداشت رایگان اعلام شد، تجهیز و تکمیل تجهیزات اورژانس‌ها و بیمارستان‌ها نیز در دستور کار قرار گرفت و بیشتر بیمارستان‌ها نیز در این زمینه مجهز شده‌اند.
بالدی اظهار کرد: در زمینه انجام کارهای کوتاه مدت نیز، همچون شب گذشته هماهنگی‌های لازم برای تعطیلی و اطلاع‌رسانی به مردم در بحث نکات بهداشتی و مراقبتی انجام می‌شود.
مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.