گردوغبار خوزستان و دوگانگی خبرگزاری فارس/ مواضع سیاسی و یا…! + تصاویر

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: بامداد گذشته طوفان خاک و گردوغبار بسیار شدید استان خوزستان به ویژه شهرهای ماهشهر، سوسنگرد، اهواز، آبادان، شوشتر و هندیجان را درنوردید.

گردوغبار بسیار شدید باعث شد طی دستوری از سوی فرمانداران، ادارات شهرستان ماهشهر و دشت آزادگان تعطیل اعلام شود، تصمیمی قابل تحسین که در راستای احترام به حقوق شهروندی و سلامت شهروندان اتخاذ شد.

پس از اعلام تعطیلی در این شهرستان ها و اعلام رسمی از طریق خبرگزاری ها و پایگاه های خبری، مردم شهرستان های اهواز و آبادان نیز منتظر اعلام تعطیلی روز چهارشنبه از سوی فرمانداری ها ماندند و با تماس های متعدد خواهان تعطیلی روز چهارشنبه شدند که در نهایتا با واکنش روابط عمومی فرمانداری اهواز و اعلام عدم تعطیلی مواجه شد.

۲۰۱۵۰۹۰۸_۲۱۲۹۴۵

حدود ساعت ۲ بامداد رفته رفته از میزان گردوغبار معلق در هوا کاسته شد، اما آثار به جای مانده از گردوخاک خیر! به طوریکه تمامی شهر و خانه ها و ادارات زیر لایه ای از خاک مدفون شده بود! و بیماران تنفسی و قلبی به سختی نفس می کشیدند!

IMG-20150909-WA0002

اما واکنش در رسانه ها؛

مردم استان خوزستان و شهرستان بندرماهشهر از اوایل صبح امروز اقدام به شست و شوی باغ های منازل، دفاتر کار و پیاده رو ها کردند و تا حدود اوایل ظهر این مورد قابل مشاهده بود.

خبرگزاری فارس نیز در گزارشی به شماره: ۱۳۹۴۰۶۱۸۰۰۰۶۴۷ و تیتر ” گرد و غبار خوزستان را درنوردید/ فقط یک شهرستان تعطیل شد” ضمن تحسین اقدام فرماندار شهرستان بندر ماهشهر نسبت به عدم تعطیلی در سایر شهرستان ها واکنش نشان داد.

فارس-خاک-یک

در بخشی از این گزارش آمده است:

طی روزهای اخیر علاوه بر رطوبت بالا، گرد و خاک نیز وضعیت زندگی را برای مردم این استان بسیار سخت کرده است، این روند اما همچنان از سوی مسئولان نادیده گرفته شده و هیچ اقدامی برای کاهش میزان ساعت کار و تعطیلی ارگان‌های اجرایی و نهادهای مختلف دیده نشده است! و تنها دستور برای تعطیلی ادارات و نهادهای اجرایی شهرستان ماهشهر صادر شده است.

و سپس با اشاره به گردوغبار اهواز و شوشتر و غلظت ۶۶ برابری گردوغبار در آبادان، این میزان را خطرناک توصیف کرده و به نقل از رئیس اداره حفاظت محیط زیست آبادان از مردم درخواست کرده است که از منازل خارج نشوند.

و دو ساعت بعد…!

تیتری عجیب و چرخشی ۱۸۰ درجه ای

این خبرگزاری در ساعت ۱۵:۲۹ خبری را با تیتر “تصمیم بی‌دلیل برای تعطیلی بزرگ‌ترین شهر صنعتی کشور” به یکباره تغییر موضع داد و با چرخش ۱۸۰ درجه ای خود را مقابل مردم ماهشهر و استان خوزستان قرار داد!

خبرگزاری-فارس-سه

در پایان…

نگاهی گذرا به اقدامات امروز خبرگزاری فارس خوزستان :

ساعت ۹:۱۰ دقیقه صبح نوشت: صبح امروز خوزستان را خاک برد – انتقاد از بی تدبیری در خوزستان

ساعت ۱۲:۴۱ دقیقه ظهر نوشت: گرد و غبار خوزستان را درنوردید/ فقط یک شهرستان(ماهشهر) تعطیل شد – تقدیر تلویحی از فرماندار ماهشهر

ساعت ۳:۲۹ دقیقه بعد از ظهر نوشت: تصمیم بی‌دلیل برای تعطیلی عظیم‌ترین قطب صنعتی کشور(ماهشهر) – انتقاد شدید از تعطیلی ماهشهر

واکنش مردم خوزستان به گزارش فارس در شبکه های اجتماعی:

** حرکت فرماندار محترم کاملا بجا ، دلسوزانه و درست بوده و قابل دفاع است
** اقای … فقط نگران زیاندهی سود کلان پتروشیمها هستید؟
** جناب … فرماندار ماهشهر شایسته تقدیر است که با کمترین درصد احتمال وجود گرد و خاک ادارات را برای حفط سلامتی مردمش تعطیل کرد.
این عین عقلانیت است .

** شما چد گزارش از نابودی محیط زیست این شهرستان بخاطر وجود صنایع مضر شیمایی و تاثیرات منفی برکشاورزی ر دریا و هوا و مردم کار کرده اید
** شما چندگزارش از وجود مواد شیمایی در شرجیهای شهرستان روی خروی برده اید
** تا کنون چندبار از حقوق مردم در برابر صنایع دفاع کرده اید که اکنون سنگ سود صنایع را به سینه میزنید و مقابل این مردم مظلوم قرار میگیرید
**  کی جوابگوی خانواده کارگران و کارکنانی باشد که باید در این آلودگی به سر کار می رفتن؟
** من به فرماندار ماهشهر  افتخار می کنم که با جرآت  امروز را تعطیل کرد.  باید با مردم باشیم و نه مقابل مردم

** امروز یکی همکاران به علت آسم که داشتی با امبوس بردش بیمارستان..چرا..
** کسی که به مردم خدمت کنه من از دور دستشو میبوسم..ولی کسی که به فکر منفع خودشه چیزی انتظاری ازش نداریم
** سلام دوستان فرماندار تصمیم بجا گرفت

** همین کارها را اهوازی ها کردند که دیگر در بدترین آب و هوا هم تعطیل نمیشود. از رسانه ها خواهش میکنم بجای این خبرهای سیاسی، از تصمیمات صحیح اینچنینی حمایت کنند. کار درست را فرماندار ماهشهر کرد و تشکر میکنم.

یکی دیگر از شهروندان به نام عباس که در ماهشهر شغل آزاد دارد، بیان کرد: امروز تا ساعت ۱۱ ظهر مشغول نظافت دفترم و تمیز کردن گرد و خاک بودم. اگر امروز تعطیل نمیشد، باید در گرد و خاک کار میکردم. وی ادامه داد: روز گذشته هوا شرجی بود و سپس با این خاکی که آمد، دفتر کار من به گل تبدیل شده بود. وی در پایان از فرماندار ماهشهر تشکر کرد.

محسن نیز در این خصوص گفت: امروز تا ساعت ده هوا خاک آلود بود. اگر تعطیل نمیشد، خیلی از پدر و مادرها ناچار بودند فرزندانشان را به مهد کودک ببرند تا بتوانند خودشان به سرکار بروند. این کودک چه گناهی کرده که باید ریزگرد استنشاق کند؟

وی ادامه داد: مزید اطلاع تا وقتی که این ریزگردها از کوچه و خیابان پاکسازی نشوند با عبور و مرور مجدد خودروها در هوا معلق میشوند و باز با تنفس وارد خون شهروندان میشوند. تنفس ریزگرد در طولانی مدت بویژه برای اطفال که اندام داخلی آنها قدرت بزرگسالان را ندارد  آثار جبران ناپذیری به همراه خواهد داشت.

 

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

  • جناب دکتر قمر عزیز ممنونیم برای اینکه به ما مردم ماهشهر مثل بعضی از دوستان فقط به چشم مورچه های کارگر نگاه نمیکنید. وظیفه ما شده فقط تو خاک و هوای سمی کار کردن برای آباد شدن شهرهای بزرگ. سهم خودمونم فقط خاکه و بی توجهی. بازهم سپاسگذاریم از فرماندار فهیم ماهشهر