هور در آتش/ علت: خشکسالی و تامین نشدن حق آبه تالاب

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: رییس اداره حفاظت محیط زیست هویزه در غرب خوزستان از آتش سوزی ۹ نقطه تالاب هورالعظیم خبر داد.

موسی مدحجی به ایرنا گفت: آتش سوزی در این تالاب از ظهر دیروز آغاز و بعدازظهر شدت گرفت که تا شامگاه ادامه داشت اما هم اکنون این آتش سوزی تقریبا خاموش شده است.
وی با بیان اینکه آتش سوزی از سمت عراق وارد بخش ایرانی شد، اظهار کرد:دو نقطه شمال تالاب در حوالی چذابه، سه نقطه در جاده امام رضا(ع) و چهار نقطه در مخزن شماره ۲ دچار آتش سوزی شده است.
مدحجی اضافه کرد:عملیات مهار آتش با همکاری بخشداری، آتش نشانی، ماموران امدادی، ایمنی نفت و محیط زیست انجام گرفت.
وی افزود:این حریق دومین آتش سوزی در بخش ایرانی تالاب مرزی هورالعظیم به شمار می آید و بیش از ۱۲ هزار هکتار در قرینه همین محل ها در عراق طی دو هفته پیش نیز دچار آتش سوزی شد.

۸۱۷۴۰۶۴۲-۷۰۱۳۱۰۹۳
رییس اداره محیط زیست هویزه دلیل آتش سوزی های تالاب هورالعظیم را خشکسالی و تامین نشدن حقابه تالاب عنوان کرد و گفت:با هماهنگی مدیریت بحران استان، قرار شده مقداری آب از سد کرخه رهاسازی شود. به گفته وی، آخرین بار ۱۱ مرداد امسال آب برای تالاب رهاسازی شده بود.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست هویزه با بیان اینکه آورد رودخانه کرخه و به تبع آن ورودی به تالاب با کاهش ۸۰ درصدی مواجه است، افزود:هورالعظیم در وضعیت بحران قرار دارد.
مدحجی با بیان اینکه ۷۰ درصد تالاب خشک شده است، گفت:سطح آب حوضچه های ۱ و ۲ تالاب که پیشتر آبدار بوده اند، به دلیل تبخیر شدید و کاهش ورودی آب، به شدت کاهش و به حداقل ممکن رسیده و در بعضی نقاط به کلی خشک شده است.
وی با انتقاد از مدیریت آب در بالادست تالاب هورالعظیم اظهار کرد:لایروبی انهار ورودی، پایش دبی و کیفیت آب همچنین ممانعت از برداشت بی رویه در بالادست تالاب باید انجام شود اما این اتفاق نمی افتد.

۸۱۷۴۰۶۴۲-۷۰۱۳۱۰۹۲
تالاب مرزی هورالعظیم در جنوب غربی کشور قرار دارد که یک سوم آن در ایران و دو سوم در عراق است.
هورالعظیم آخرین بازمانده تالاب های بین النهرین است که برنامه محیط زیست سازمان ملل در سال ۲۰۰۲ خشک شدن آن را یکی از دو فاجعه زیست محیطی قرن اعلام کرد و نسبت به تبعات آن به کشورهای ایران و عراق هشدار داد.
بخش ایرانی تالاب هورالعظیم از یک طرف با کاهش شدید آب روبه رو است و از سوی دیگر با اکتشافات نفتی دچار خسارت شده است.
این تالاب از زمان خشک شدن به عنوان یکی از کانون های اصلی تولید گرد و غبار معرفی شده است.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.