ضرورت آموزش مقابله با کم آبی

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: یکی از مهمترین بخش های اقتصاد  کشور ما که می تواند کارکردهای چند گانه داشته باشد بخش کشاورزی است. دیار کارون نیز با توجه به پتانسیل بالایی که در زمینه تولید فرآورده های کشاورزی دارد از این قاعده مستثنی نبوده و به جرات می توان خوزستان را یکی از قطب های برتر در این زمینه دانست.
وجود رودهای گسترده، دشت های وسیع و جلگه ای حاصلخیز، کشت و صنعت های گسترده همگی موجب بلند شدن آوازه کشاورزی خوزستان در کشور شده اند.

در این راستا جهاد کشاورزی استان با دارا بودن مدیری با سابقه، شناخته شده و گرایش سیاسی همسو با مردم، در مدت زمانی که عنان جهاد استان را در اختیار داشته اقدامات خوبی انجام داده است. این اقدامات به همراه مجموعه روابط عمومی جوابگو و کارکشته توانسته عملکرد خود را به خوبی نمایان کند. از اهمیت بخش کشاورزی استان نوشتن تنها قلم فرسایی ست زیرا بر کسی پوشیده نیست که کشاورزی پرثمر باعث می شود که توزیع درآمد در اقشار زیر خط فقر به حد مطلوب برسد و نقصان در عملکرد این بخش باعث مهاجرت های لجام گسیخته، حاشیه نشینی در شهرها، بیکاری، افزایش اختلاف طبقاتی و به تبع آن افزایش جرم و جنایت خواهد شد (هرچند با افزایش خشکسالی این موارد در حال شکل گیری است).

اینکه اگر جهاد کشاورزی در انجام وظیفه خطیر خود عملکرد قابل قبولی داشته باشد حتی  وانت بارهای بساطی در کلانشهر اهواز کمتر می شوند با توجه به توضیحات بالا جای تعجب ندارد.

باری جان کلام اینکه تعریف حدود و ثغور بخش های تحت تاثیر بخش کشاورزی به دلیل گستردگی کارکردها تعیین کردنی نیست. در حال حاضر وجود خشکسالی های پی در پی در سال های اخیر مشکلات عدیده ای را پیش روی مدیران عرصه کشاورزی قرار داده است. به نظر می رسد اکنون مهمترین چالش پیش رو در این بخش معضل خشکسالی است.

کاهش آب آبیاری در سال جاری محدودیت هایی را پیش روی کشاورزان قرار داده که طبعا معیشت این قشر زحمتکش را به شدت تحت تاثیر قرار داده است. لاجرم سوای معرفی تکنولوژی های جدید و پربازده برای کشاورزان اینک، معرفی و گام برداشتن به سمت و سوی روش های آبیاری با راندمان بالا و پرهیز از آبیاری غرقابی، جلوگیری از کشت محصولاتی که نیاز آبی بسیار بالایی دارند و از همه مهمتر تقویت بخش ترویجی در زمینه آموزش های مقابله با کم آبی امری بسیار ضروری به نظر می رسد.

جا دارد اشاره ای نیز به موضوع جذب ناظران با سابقه درون سیستم مراکز خدمات جهاد کشاورزی داشته باشیم. اقدامی که باعث شد کارشناسان باسابقه در امر نظارت به صورت کاملا ورزیده و کارآزموده به نوک پیکان جهاد کشاورزی بپیوندند. موضوعی که علاوه بر جذب فارغ التحصیلان جویای کار، هزینه های آموزش را به حداقل رساند که خب در شرایط فعلی که مجالی برای آزمون و خطا وجود ندارد بسیار هوشمندانه صورت پذیرفت. بد نیست به یکی از نقاط ضعف این طرح که همانا فرستادن برخی از کارشناسان به شهرهای بسیار دور از محل سکونت اشاره ای بکنیم.
از آنجایی که سیستم انتخاب محل بر اساس نمره اکتسابی یا همان امتیازبندی صورت گرفت، بسیار پیش آمد که یک کارشناس خانم متاهل ساکن شوشتر به ایذه منتقل شود و این موضوع موجبات انصراف عده فراوانی از این کارشناسان فراهم آورد. نکته پایانی نظر به اهمیت مروجان بخش کشاورزی و حضور این افراد در مراکز خدمات بجاست که:
۱- حضور غیاب در مراکز به درستی صورت پذیرد
۲- نیروهای جوان و تحصیلکرده هرچه سریعتر جای نیروهای قدیمی و فاقد انگیزه را بگیرند.

۳- خودرهای مراکز خدمات افزایش یابند.

۴- از نیروهای ستادی کاسته و به نیروهای صف (اجرایی) افزوده شود.

۵-روش های مقابله با کم آبی و خشکسالی درون روستاها آموزش داده شود.

۶- معضل همیشگی تهیه الگوی کشت و جلوگیری از امحاء محصولات کشاورزی به سرانجام برسد.

با امید کسب رتبه های برتر کشاورزی برای استان در سطح کشور چنانچه سازمان جهاد کشاورزی استان در زمینه های گفته شده برنامه خاصی تهیه کرده یا در حال اجرا دارد؛ در صورت تمایل می تواند از این طریق اطلاع رسانی نماید.

احسان سپهوند

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.