مدیرکل بحران خوزستان: تنها ۴۰ درصد نیاز مهار آتش در جنگل ها موجود است

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: مدیرکل مدیریت بحران خوزستان گفت: فقط ۴۰ درصد تجهیزات مورد نیاز برای مهار آتش سوزی جنگل ها در این استان موجود است.

هاشم بالدی روز شنبه در گفت وگو با ایرنا، یکی از بحران های اخیر را آتش سوزی در جنگل های خوزستان دانست و اظهار کرد: امکانات و تجهیزات مهار آتش در جنگل ها در این استان با ۶۰ درصد کمبود روبه رو است.
وی با اشاره به سخت گذر بودن مناطق جنگلی، افزود: در کشور امکانات هوایی برای مهار آتش در جنگل ها وجود ندارد و در استان نیز با این کمبود روبه رو هستیم این در حالیست که جنگل ها در مناطق کوهستانی قرار دارند که امکان تردد خودروهای آتش نشانی در آنها ممکن نیست.
به گفته وی، سازمان مدیریت بحران و نیروهای مسلح به تازگی تفاهمنامه ای برای استفاده از امکانات هوایی برای مهار آتش سوزی منعقد کرده اند اما عملیاتی شدن این تفاهمنامه و تامین بالگردهای آب پاش زمان بر است به طور مثال در آتش سوزی اخیر در اندیمشک از بالگرد تنها برای حمل ماموران امداد به محل آتش سوزی استفاده شد.
بالدی افزود:از ۴۱ مورد حادثه و بلایای طبیعی در جهان، ۳۱ مورد در کشور و بیش از ۲۰ مورد آن در خوزستان اتفاق می افتد.
وی با اشاره به خسارت های زمین لرزه، خشکسالی، آتش سوزی در جنگل، صاعقه و سیل در پارسال و امسال در خوزستان، اضافه کرد: برخی بحران ها خاص خوزستان است که پروژه هایی مانند سد گتوند، مشکلات سد کرخه، توفان های گرد و غبار، پیشروی آب دریا و نشت نفت از آن جمله است.
بالدی با تاکید بر لزوم آشنایی و آموزش مردم در زمینه بلایا و بحران های طبیعی اظهار کرد: به همین منظور نمایشگاه بحران، محیط زیست و صنعت پاک مهر امسال با هدف معرفی بحران ها و آموزش و بسترسازی مناسب برای مشارکت عمومی گشایش می یابد.
به گفته وی، این نمایشگاه ارتباط مستقیم با بحران های زیست محیطی و بلایای طبیعی در خوزستان در ماه های اخیر دارد.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان، از اهداف برگزاری این نمایشگاه را بسترسازی مناسب برای مشارکت مردم در حفاظت از محیط زیست و مقابله با بحران ها درخوزستان عنوان کرد و افزود: معرفی قابلیت ها، دستاوردها و فعالیت های ادارات، سازمان ها و شرکت های خدماتی صنعتی، کشاورزی منطبق بر توسعه محیط زیست خوزستان از طریق خلق فرصت ها و معرفی توانمندی های زیست محیطی در سطوح ملی و استانی را از دیگر اهداف برگزاری این نمایشگاه است.
وی گفت: ارتقای کارآمدی مدیریت بحران های طبیعی خوزستان با استفاده از فناوری نوین و ارایه راهکار اصولی و عملی برای جلوگیری از تخریب محیط زیست از اهداف دیگر برگزاری این نمایشگاه است.
بالدی اضافه کرد: نقش رسانه ها، آموزش و فرهنگسازی، خشکسالی، بحران آب و گرد و غبار، نقش سامانه های ارتباطی و اطلاعاتی، نقش آمادگی در کاهش آسیب پذیری از بحران های شهری، حفظ جریان آبگذر و حریم کیفی رودخانه کارون، ساماندهی فاضلاب شهری و روستایی و پساب کشاورزی، تامین آب آشامیدنی سالم، ساماندهی آب دریاچه سد گتوند که بدلیل وجود سازند نمکی در بستر آن شور شده، و… از محورهای برپایی این نمایشگاه است.
وی اظهار کرد: با توجه به لزوم شناسایی امکانات و تجهیزات دستگاه های خوزستان برای مقابله با بحران ها، پایگاه داده و بانک اطلاعاتی بحران نیز در این نمایشگاه راه اندازی می شود.
بالدی در ادامه با اشاره به فعالیت بیش از ۱۷۰ هزار کشاورز در خوزستان گفت: آموزش کشاورزان بویژه در زمان خشکسالی و در رابطه با مسایلی چون ارتقای راندمان آبیاری، استفاده از تکنولوژی نوین آبیاری و کاهش مصرف کود و سموم کشاورزی جزو ضروریات است که سعی می شود در نمایشگاه بحران و محیط زیست به آن پرداخته شود.
نمایشگاه بحران، محیط زیست و صنعت پاک ۱۹ تا ۲۲ مهر امسال در اهواز برگزار می شود. برپایی این نمایشگاه همزمان با هفته کاهش بلایای طبیعی خواهد بود.
مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۱۹۸۹ میلادی با تصویب قطعنامه ای ۱۳ اکتبر برابر ۲۰ مهر را روز جهانی کاهش اثرات بلایای طبیعی نامگذاری کرد. در ایران ۱۹ تا ۲۴ مهر به نام هفته کاهش اثرات بلایای طبیعی نامگذاری شده است.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.