کاهش وسعت هورالعظیم به میزان یک پنجم

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان مدیریت صحیح منابع آبی در جهت جلوگیری از خشکی تالاب‌ها را ضروری دانست وگفت: فعالیت صنایع آب‌بر در مناطق کویری به خشکی زمین های کشاورزی کمک می کند.

سیدحسین دهدشتی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با انتقاد از بی توجهی دولت به مشکل ریزگردها دراستان خوزستان، گفت: متاسفانه پس از انتشار ریزگردها در زمستان سال گذشته در استان خوزستان و برخی قول ها و تاکیدات دولت مبنی بر مقابله با این پدیده، تا کنون هیچ اقدام از سوی دولت در این جهت مشاهده نشده است.

نماینده مردم آبادان درمجلس شورای اسلامی، افزود: البته تنها یک اقدام جزیی انجام شد که به نظر کافی نیست، این اقدام بازشدن حق‌آبه ای بر تالاب هورالعظیم بود که این تالاب کمی از حالت خشکی خارج شود، هرچند که میزان این حق‌آبه نیز بسیار کم است.

وی با تاکید براینکه مجلس بارها از دولت درخصوص مقابله با ریزگردها سوال کرده است، تصریح کرد: دولت خود نیز آیین نامه‌ای مبنی بر مقابله با خشکی بخشی از بیابان های خوزستان و انجام اقدامات موثر دارد که اجرایی نشده است.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با بیان اینکه بخش عمده ای از ریزگردها مربوط به کشور عراق است، ادامه داد: تاکنون توافقی با مسئولان این کشور در جهت جلوگیری از افزایش ریزگردها صورت نگرفته است.

دهدشتی با بیان اینکه تا کنون ریالی از سوی دولت به مقابله با ریزگردها اختصاص پیدا نکرده است، گفت: همچنین هیچ کدام از تعهدات وزارتخانه ها از جمله وزارت نفت برای مالچ پاشی انجام نشده است؛ اما باید به این نکته اشاره کرد که حتی در جلسه ای با حضور معاون اول رئیس جمهور مقرر شد که برخی اقدامات مانند ارائه تسهیلات به مردم برای دو جداره کردن پنجره ها صورت گیرد که هیچ کدام اقدام اساسی و زیر بنایی نیست.

وی بااشاره به اینکه قسمت بیشتر تالاب های کشور در معرض خطر خشکی قرار دارند، گفت: متاسفانه مشکل اساسی در حال حاضر مدیریت منابع آبی است، وقتی مدیریت منابع به درستی صورت نمی گیرد و آبی که از سرچشمه ها جاری شده را بدون هیچ استدلالی تقسیم بندی می کنند باید منتظر خشک شدن تالاب ها بود، همچنین برای جلوگیری از ادامه این مشکل صنایع آب بر باید به کنار ساحل و دریا منتقل شوند.

دهدشتی افزود: اما متاسفانه به دلیل فشارهای سیاسی تمامی این صنایع در کویر و مناطق کم آب فعالیت می‌کنند که متاسفانه برای تامین آب موردنیاز این صنایع میزان آب کشاورزی کاهش پیدا می کند، بنابراین برای مدیریت صحیح منابع در دراز مدت باید اقدامات اساسی صورت گیرد.

عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی، با تاکید براینکه وسعت تالاب هورالعظمیم به یک پنجم حد خود کاهش پیدا کرده است، گفت: به طور حتم خشکی تالاب ها به افزایش ریزگردها کمک می‌کند، اما باید گفت که هیچ امیدی برای بازگشت تالاب ها به حالت اولیه خود وجود ندارد.

 

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.