نهضت سبز مقتدایی درخوزستان / طرح کاشت گونه های مثمردرحاشیه مزارع

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: طرح کاشت گونه های مثمر درحاشیه مزارع استان خوزستان که ازطرح های ابتکاری  دکترعبدالحسن مقتدایی استاندارخوزستان است , عصرچهارشنبه درجلسه کارگروه اقتصاد کشاورزی این استان درسالن شهید رجایی استانداری ازسوی سازمان جهاد کشاورزی مطرح ومورد بررسی قرارگرفت.

دکترمقتدایی گفت: ساختار فضای سبز استان بهم خورده است و نیاز به ساماندهی دارد. ما مدعی قطب کشاورزی هستیم اما اراضی ما محصور به درختان ثمرده نیستند. به هرنقطه ای ازاستان نگاه می کنیم صیفی جات و سبزیجات درآن اراضی فعال است اما درحاشیه آنها ازگونه های ثمرده و سازگار با منطقه و محیط خبری نیست.این درحالی است که کاشت اینوع درختان بلحاط طبیعی و زیست محیطی و نیز درآمد زایی برای کشاورزان مفید خواهد بود.
مقتدایی بااشاره به قیمت بالای توت خشک دربازار تاکید کرد که باید بررسی شود که کاشت این نوع  درخت درخوزستان با محیط سازگارهست یا خیر؟
استاندارخوزستان باتاکید به اینکه آب مفت به هیچ درخت بی ثمرندهیم افزود: باتوجه به خشکسالی , حداقل آبیاری به درختانی صورت گیرد که روی اقتصاد و درآمد خانواده کشاورزان اثرمثبت داشته باشد .
مقتدایی ادامه داد : بناست  یک دستورالعملی به عنوان الزامات دراین زمینه ابلاغ شود. همچنین کتابچه ای با موضوع فضای سبزشهری تهیه شده و انشا الله درنشست تخصصی ابلاغ می شود.
به گزارش روابط عمومی استانداری خوزستان , این ابتکار دکتر مقتدایی استاندارخوزستان درخصوص کاشت درختمان مثمردرحاشیه مزارع را به راستی باید نهضت سبز مقتدایی دراستان خوزستان نامید که دراذهان عمومی به یادگارخواهد ماند.
کیخسرو چنگلوایی رییس سازمان جهادکشاورزی طرح اولیه کاشت درختان ثمرده درحاشیه مزارع , فواید و انواع این درختان را تشریح کرد.
وی  گفت : این طرح از ایده های دکترمقتدایی استاندارخوزستان است  که در راستای مصوبه هیات وزیران برای کنترل ریزگردها و کاهش میزان اثرات آن دنبال می شود.
چنگلوایی کاشت درختان مثمردرحاشیه مزارع  را یکی از شیوه های کنترل و حفاظت اراضی کشاوری درمقابل وزش تند باد ها , همچنین بهره برداری از روش های بیولوژیکی و بهبود معیشت کشاورزان عنوان کرد .
وی کنترل فرسایش بادی و جلوگیری از هدر رفت خاک حاصلخیزمزارع , کاهش میزان تبخیرو تعرق سالانه درمنطقه , کاهش آلودگی و تلطیف هوا , افزایش درآمد معیشتی و اقتصادی زارعین ، افزایش عملکرد پایداری زمین ،همچنین کاهش نیاز آبی و کیفیت محصول  را ازجمله اهمیت های کاشت درختان ثمرده درحاشیه مزارع عنوان کرد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان , انجیر, انار, توت سفید , زیتون , سنجد , سپستان , کنارو سدر, لیموترش , نارنج , نخل خرما , زرد آلو و سیب ترش را ازانواع درختان ثمرده ومناسب با اقلیم خوزستان عنوان کرد.
چنگلوایی پیشنهاد داد که کارگروه استانی و شهرستانی با دستورالعمل خاص تشکیل  و برای تولید و تامین نهال و نیز نگهداری درختان , اعتبار لازم تامین شود.
فرج الله خبیرمعاون سیاسی و اجتماعی استاندارخوزستان نیز گفت : ظرفیت های بالایی درخوزستان برای انجام این کار داریم  اراضی زیادی درحاشیه مزارع , کارخانجات , کشت و صنعت ها و صنایع قابل شناسایی هستند.
براساس گزارش معاون سازمان آب و برق خوزستان هم اکنون ۱۰ هزارکیلومتر کانال و شبکه دراستان خوزستان داریم که با احتساب دو طرف به ۲۰ هزارکیلومتربالغ می شود که برای کاشت درختان مثمرمناسب اند.
خبیر با اشاره به بروز پدیده ریزگردها درخوزستان , کاشت درختان مثمر را برای مقابله با این پدیده مهم توصیف کرد .
وی گفت : باید یک باورعمومی برای اجرای این نهضت ایجاد کرد. اگر مسوولین محلی باور نکنند که این کار ضرورت دارد اتفاق مهمی نمی افتد و مردم را نمی توانند همراه کنند.تا مردم پای کار نباشند اتفاقی نمی افتد
معاون سیاسی و اجتماعی استاندارخوزستان تاکید کرد که باید مردم را ازاثرات مثبت کاشت درختان مثمر توجیه کنیم و آموزش نیز بدهیم

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.