یک فاجعه زیست ‌محیطی دیگر در خوزستان؛ تخلیه شبانه زباله‌ درزمین های کشاورزی

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: شبانه و بی‌سر و صدا برخی ماشین‌های حمل زباله تعفن و آلودگی و انبوهی از زباله را به زمین‌های کشاورزی و تالاب فصلی جنگیه کارون سرازیر می‌کنند که همین مسئله کشاورزان و ساکنان این منطقه را به ستوه آورده است.

یکی از کشاورزان این منطقه گفت: هر شب تعدادی از ماشین‌های حمل زباله شهرداری از فرصت استفاده کرده و زباله‌های خود را در زمین‌های کشاورزی ما تخلیه می‌کنند.

محمد آلبوغبیش افزود: چندین بار به کمین نشستیم و مانع از این کار آنها شدیم اما از کوچک‌ترین غفلتمان سواستفاده کرده و مجددا اقدام به تخلیه زباله‌ و فاضلاب در زمین‌های کشاورزی و تالاب جنگیه می‌کنند.

وی اظهار کرد: با تخلیه زباله‌ها در زمین‌های کشاورزی علاوه بر نابودی کشت و کار، بیماری‌های خطرناکی نیز در کمین مردم منطقه است و مسئولان نیز به این موضوع هیچ توجهی ندارند. این کشاورز کارونی خاطرنشان کرد: تحمل این وضعیت برای ما کشاورزان و اهالی منطقه بسیار مشکل شده و از مسئولان تقاضا داریم هرچه سریع‌تر مانع از ادامه این روند و وضعیت نابهنجار شوند.

یکی دیگر از کشاورزان نیز اظهار کرد: این معضل چندین ساله این منطقه است و حدود دو سال است که این مشکل تشدید شده و ماشین‌های حمل زباله‌ای که رانندگان آن ساکن همین منطقه هستند به جای تخلیه زباله در محل‌های تعیین شده، اقدام به تخلیه زباله در زمین‌های کشاورزی و تالاب جنگیه می‌کنند. جاسم غبیشاوی ادامه داد: چندین بار این مسئله را با مسئولان و فرماندار کارون در میان گذاشته‌ایم اما تاکنون هیچ ترتیب اثری نداده‌اند و منطقه بکر و زیبایی که هرساله شاهد حضور خیل زیادی از مسافران نوروزی و گردشگران بود به مزبله تبدیل شده است.

وی خاطرنشان کرد: این منطقه تنها ۵۰۰ متر با منازل مسکونی فاصله دارد و انباشت زباله، بوی تعفن و دود ناشی از سوزاندن آن به ویژه هنگام شرجی، اهالی را به شدت آزار می‌دهد، علاوه بر این تخلیه زباله‌ها در این منطقه باعث تجمع حیوانات و جانوران موذی شده که این مسئله ادامه زندگی برای ساکنان را بسیار سخت و مشکل کرده است.

این کشاورز کارونی یادآور شد: بارها از منظره ایجاد شده و ماشین‌های حمل زباله در حین تخلیه تصویر و فیلم تهیه کرده و در اختیار نهادها و ادارات ذیربط قرار داده‌ایم اما هیچ رسیدگی به این مسئله نشده و امیدواریم با رسانه‌ای شدن این مشکل، موضوع مورد توجه ویژه قرار گرفته و مسئولان چاره‌ای برای حل این معضل بیاندیشند.

شهردار کارون در این ارتباط تصریح کرد: خودروهای شهرداری کارون دارای آرم و کاملاً قابل تشخیص بوده و دارای کارت‌های مخصوصی هستند که هنگام تخلیه زباله باید به امضای مسئول مربوطه برسد و در غیر این صورت حقوق و هزینه‌ای به آنها پرداخت نخواهد شد. محمد عبیاوی ادامه داد: علاوه بر این، محل قانونی تخلیه زباله فاصله کمتری نسبت به زمین‌های کشاورزی و تالاب جنگیه دارد و برای ماشین‌های حمل زباله به هیچ عنوان از لحاظ وقت و هزینه به صرفه نیست که به جای مکان تعیین شده، زباله‌ها را در مکان دیگری تخلیه کنند.

وی افزود: زباله‌هایی که در زمین‌های کشاورزی و تالاب جنگیه تخلیه می‌شود مربوط به خودروهای پراکنده‌ای است که جمع‌آوری زباله‌های روستاهای اطراف، پادگان‌ها، رستوران‌های شرکت توسعه نیشکر و کارخانه‌های اطراف را بر عهده دارند و بعضاً نیز خودروهای حمل زباله مربوط به مناطق یک و هشت شهرداری اهواز بوده که ساکن روستاهای اطراف هستند.

شهردار کارون افزود: این دسته از ماشین‌های حمل زباله باید در منطقه برومی اقدام به تخلیه کنند که به دلیل بعد مسافت سرویس آخر خود را در زمین‌های کشاورزی و تالاب جنگیه تخلیه می‌کنند، که چندین بار نیز اقدام به توقیف اینگونه خودروها کرده‌ایم. عبیاوی خاطرنشان کرد: به دهیار منطقه اعلام کرده‌ایم هنگام برخورد با چنین مواردی مانع از اقدام آنها نشده و پلاک این دسته خودروها را برداشته و اعلام کند تا نسبت به توقیف آنها اقدام شود.

وی یادآور شد: البته منطقه مذکور را پاکسازی کامل کرده‌ایم و تصاویر قبل و بعد عملیات پاکسازی موجود و قابل ارائه به رسانه‌ها است، ضمن اینکه نمایندگان رسانه‌ها و خبرنگاران می‌توانند از منطقه بازدید و از نزدیک در جریان چند و چون کار قرار بگیرند.

منبع: فارس * روزنامه کارون

–  شماره ٣۴٧۵

 

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.