رئیس انجمن صنفی کشاورزان خوزستان: وزارت نیرو قصد توزیع ناعادلانه آب کرخه را دارد

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: رئیس انجمن صنفی کشاورزان خوزستان گفت: بر ما ثابت شد که وزارت نیرو قصد دارد آب حوزه کرخه را به صورت ناعادلانه و به زیان استان خوزستان تقسیم کند.

مسعود اسدی در گفتگو با مهر اظهار کرد: در پی برگزاری دومین جلسه کمیته راهبردی مدیریت به هم پیوسته حوزه آبریز کرخه به ریاست وزیر نیرو و با حضور استانداران ۶ استان کرمانشاه، همدان، لرستان، ایلام، کردستان و خوزستان و همچنین روسای صنف کشاورزان این استانها، بر ما ثابت شد وزارت نیرو با عدول از قانون توزیع عادلانه آب، قصد دارد منابع آب کرخه که برای خوزستان و همینطور محیط زیست بخش عمده ای از کشور نقش حیاتی دارد را به طور ناعادلانه و به ضرر خوزستان تقسیم کند.

اسدی افزود: مسئولان وزارت نیرو با ارائه آمار ناصحیح از برداشت های سطحی خوزستان از رود کرخه و حقابه های تاریخی این استان، قصد دارند طرح ۸۰۰ هزار هکتاری توسعه کشاورزی خوزستان را که به ۵۵۰ هزار هکتار کاهش داده بودند به ۳۰۰ هزار هکتار تقلیل داده و همچنین حداکثر حدود ۴۰ درصد از منابع آب حوزه کرخه را به عنوان حقابه خوزستان تثبیت کنند.

وی افزود: با توجه به اینکه در صورت تحقق این امر جدا از لطمه غیرقابل جبرانی که به کشاورزی استان، محیط زیست استان و اقتصاد کلی استان وارد خواهد شد، افزایش شدید حجم و تعداد طوفان های ریزگردی که نه تنها خوزستان بلکه تعداد وسیعی از استانهای بالادست را نیز دچار بحران سلامتی خواهد کرد، غیرقابل اجتناب خواهد بود که برآیند کلی این مطالب، تهدید امنیت پایدار استان و امنیت ملی کشور است.

رئیس انجمن صنفی کشاورزان خوزستان گفت: هر چند مسئولان استان خصوصا استاندار با قاطعیت و صلابت در دو جلسه گذشته از حقوق مردم و کشاورزان استان دفاع کرده است ولی روند کلی جلسات به گونه ای است که نشان می دهد مسئولان عالی وزارت نیرو که باید در جایگاه بی طرفی، مجری قانون توزیع عادلانه آب باشند در این قضیه به نفع چند استان بالادست تصمیمات خود را گرفتند.

اسدی تاکید کرد: از تمام مسئولان، نمایندگان مجلس، نخبگان، روحانیون و علمای استان درخواست می کنم نظر به اینکه در صورت قطعیت و تصویب ناعادلانه حقابه ها، دیگر به هیچ وجه امکان بازگشت پذیری آن و استیفای حقوق خوزستان نخواهد بود، در این قضیه ورود کرده و از حقوق کشاورزان و مردم خوزستان دفاع کنند.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.