گرما، شرجی، باران، خاک، طوفان؛ خوزستان در یک روز معمولی! / از خسارت طوفان به رامهرمز تا لغو پروازها به علت گرد و خاک

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: امروز پنجشنبه ۱۵ مردادماه استان خوزستان با شرایط جوی غیرقابل پیش بینی مواجه شد.

این استان روز خود را با درصد بالای میزان رطوبت و دمایی حدود ۵۰ درجه سانتی گراد شروع کرد. رفته رفته در ساعات پایانی از میزان شدت گرما کاسته شد اما همچنان شرجی باقی ماند.

در اواخر امشب؛ طوفان، رعد و برق و گردوغبار شدید مردم این استان و حتی کشور را غافل گیر کرد.

در ادامه نگاهی می اندازیم به گزارشات رسیده از شرایط جوی امروز خوزستان؛

 

شرجی و گرما تا جمعه ادامه دارد

رییس هواشناسی آبادان گفت : موج گرما از ۲ روز پیش در استان آغاز شده است و حداکثر دما طی امروز و فردا در شهرهای آبادان و خرمشهر به بیش از ۵۰ درجه می رسد .
ابراهمیان افزود : حداکثر دمای امروز در شهرهای آبادان و خرمشهر ۴۹ درجه و کمترین به ۳۰ درجه و دمای فعلی حدود ۳۷ درجه است. مدیر کل هواشناسی خوزستان گفت :این دومین موج گرما در خوزستان است .
خوزستانی ها موج نخست گرما و شرجی را ۲۲ تیر ماه با دمای ۵۰ درجه و رطوبت ۹۰ درصدی را در شهرهای آبادان ، شادگان ، خرمشهر ، ماهشهر و اهواز تجربه کردند .

 

وقوع باد و بارش های تابستانه در خوزستان

مدیرکل هواشناسی خوزستان از وقوع باد و بارش های تابستانه در شهرستان های بهبهان، رامهرمز و هفتکل خبر داد و گفت: وزش باد باعث فعال شدن کانون ها شکل گیری گرد و خاک و کاهش دید افقی تا ۷۰۰ متر در اهواز شده است.

کوروش بهادری اظهار کرد: بارش های پراکنده تابستانی همراه با وزش باد از یک ساعت پیش در بهبهان، رامهرمز و هفتکل آغاز شده است.

وی با اشاره به پیش بینی های انجام شده، افزود: با توجه به اینکه بارش های پراکنده برای مناطق شرقی پیش بینی شده بود، احتمال می رود که شهرستان های امیدیه و آغاجاری نیز تا چند ساعت آینده شاهد بارش های پراکنده باشند. بهادری اضافه کرد: وزش باد باعث فعال شدن کانون های شکل گیری گرد و غبار حدفاصل رامشیر و رامهرمز و وقوع باد به همراه گرد و خاک شده است.

به گفته وی، دید افقی هم اکنون در اهواز به ۷۰۰ متر رسیده است. بهادری افزود: پدیده گرد و خاک پایدار نیست و تا یک ساعت دیگر ادامه می یابد.

وی در ادامه اظهار کرد: بر اساس پیش بینی های امروز هواشناسی که تا ظهر فردا را شامل می شود، مناطق جنوبی استان کماکان شاهد پدیده شرجی خواهند بود. بهادری همچنین گفت: بارش های تابستانه به دلیل تغییر اقیم، جریان های همرفتی و تغییر منابع رطوبتی اتفاق می افتد و در فصل تابستان معمول نیست بنابراین هر چند سال یک بار شاهد آن هستیم.

IMG-20150806-WA0004

شهرهای خوزستان درگیر طوفان

مدیرکل بحران استانداری خوزستان گفت: برخی از شهرهای این استان درگیر طوفان بوده و شهرستان اهواز نیز با گرد و غبار مواجه شده است.

هاشم اظهار کرد: در حال حاضر شهرهای بهبهان، هفتکل و رامهرمز با طوفان درگیر هستند. در برخی از این شهرها شاهد قطعی درختان و پایه های برق هم بوده ایم.

مدیرکل بحران استانداری خوزستان افزود: منشأ این طوفان ها درون استانی بوده است.

وی تصریح کرد: شهرستان اهواز فقط با گرد و غبار مواجه بوده که این وضعیت گذرا است. منشأ این گرد و غبار اطراف اهواز و از سمت شرق و جنوب شرق این شهر است.

بالدی در پایان گفت: گرد و غبار اهواز تا چند ساعت دیگر رفع می شود. در حال حاضر میزان دید حدود ۷۰۰ متر است.

 

‌طوفان شدید ‌حدود ۵۰ پایه برق در بخش ابوالفارق و ۴ پایه برق در بخش سلطان‌آباد و یک پایه فشار قوی را در حومه رامهرمز شکست‌.

به گزارش فارس، بر اثر طوفان شدید ساعاتی پیش و به نقل از فرماندار شهرستان حدود ۵۰ پایه برق در بخش ابوالفارق و ۴ پایه برق در بخش سلطان‌آباد و یک پایه فشار قوی در حومه رامهرمز شکسته شده و فرو افتادند.

مصطفی سمالی ‌گفت: به قسمت‌هایی از مغازه‌های بازاریان، دامداری‌ها و تعدادی از ساختمان‌های روستایی نیز خسارت وارد شد و تعدادی از درختان در سطح شهر شکسته شدند. وی افزود: با توجه به قطعی برق شهرستان از اکیپ‌های برق شهرهای همجوار برای بازسازی قسمت‌های خسارت‌دیده ‌درخواست کمک کرده‌ایم. اخبار تکمیلی از خسارات وارده متعاقبا اعلام خواهد شد.

IMG-20150807-WA0002

گردو غبار پروازهای فرودگاه اهواز را مختل کرد

مدیر کل فرودگاههای است خوزستان گفت:گرد و غباری که از عصر پنجشنبه در استان خوزستان ایجاد شده و هنوز هم ادامه دارد باعث اختلال در پروازهای فرودگاه اهواز شد.

محمد سعید شرفی پنجشنبه شب در گفت و گو با ایرنا افزود: دو پرواز شرکتهای هواپیمایی نفت و کاسپین این فرودگاه به تهران لغو و چندین پرواز هم با تاخیر انجام می شود. وی گفت حدود ۶۰۰ مسافر مسیر تهران – اهواز و بر عکس به دلیل لغو این دو پرواز از سفر خود بازماندند.
در حال حاضر دهها مسافر در فرودگاه اهواز منتظر انجام پروازهای خود به مقصدهای تهران، اصفهان کیش و مشهد هستند. مدیر کل فرودگاههای استان خوزستان ابراز امیدواری کرد با فروکش کردن گرد و غبار در اهواز این پروازها بزودی انجام شود.
هواشناسی استان خوزستان اعلام کرد در حال حاضر میزان گرد و غبار موجود در هوای اهواز ۴۵ برابر حد استاندارد است. مدیر کل هواشناسی استان خوزستان پیشتر اعلام کرد میزان دید افقی در اهواز به کمتر از ۷۰۰ متر رسیده است. وی گفت: این پدیده موقتی است و بزودی فروکش خواهد کرد.

IMG-20150807-WA0004

فعال شدن دوباره کانون های داخلی؛ غلظت گرد و غبار در اهواز به ۴۶ برابر حد مجاز

مدیر روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: غلظت گرد و غبار در هوای اهواز به ۴۶ برابر حد مجاز رسیده است.

شهریار عسکری گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: در ساعت ۲۲ امشب پدیده گرد و خاک در برخی شهرهای استان به وقوع پیوست و باعث شده میزان آلودگی هوا در اهواز به هفت هزار و ۲۰۰ میکروگرم بر مترمکعب (۴۶ برابر حد استاندارد) برسد.
وی افزود: میزان گرد وغبار در همین ساعت در شهرهای ماهشهر به دو هزار و۲۳۷ میکروگرم بر متر مکعب، دزفول ۲۵۹ میکروگرم بر متر مکعب، شوش ۴۱۰ میکروگرم بر متر مکعب و شوشتر ۲۳۴ میکروگرم بر متر مکعب است. مدیرکل هواشناسی خوزستان نیز گفت: بر اثر وقوع پدیده گرد و غبار دید افقی در اهواز به ۷۰۰ متر کاهش یافته است.
کوروش بهادری علت این پدیده را وزش باد و فعال شدن کانون های گرد و غبار در فاصله میان رامشیر و رامهرمز عنوان کرده است. به گفته وی، هم اکنون دستگاهی برای پیش بینی شدت این پدیده در این محل وجود ندارد و از سوی دیگر در مدت کمتر از نیم ساعت گرد و غبار به اهواز می رسد به همین دلیل مسوولان غافلگیر می شوند.
حد استاندارد آلودگی هوا ۱۵۰ میکروگرم بر مترمکعب است. کانون جدید شکل گیری پدیده گرد و غبار در اطراف اهواز در زمستان پارسال در چندین نوبت باعث شد که آلودگی هوا در این شهر به ۷۰ برابر حدمجاز برسد.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.